Högre bakgrundsbelastning än totalbelastning...?

Hej!

Jag tittar på aro SUBID 11703. Den totala belastning som anges i fliken "Källfördelning" för posten "Övrigt" är betydligt högre än bakgrundsbelastningen för samma post. Hur kommer det sig?
Mvh Anna

Kommentarer

  • Hej Anna!
    Det är en mycket bra fråga som det står mer om i vår FAQ: https://www.smhi.se/klimatdata/ladda-ner-data/vattenwebb/faq-1.116154
    Hoppas det svarar på dina funderingar.

  • Det skulle i detta fall alltså kunna handla om att urban mark flyttas över till övrig mark vid bakgrundsberäkningar? Anser ni att den summerade totala belastningen resp summerade bakgrundsbelastningen är rättvisande?
  • Hej igen Anna,

    Övrig mark i bakgrundsberäkningarna innefattar dels det som förut var ”övrig mark” dels de urbana klasserna som har omklassificerats. Vi får se över om vi kan tydliggöra den antropogena delen av belastningen från tätorter på ett bättre sätt. Generellt kan nämnas att det kan föreligga viss osäkerhet i beräkningen av vissa markklasser, särskilt de som täcker en relativt liten yta då det är svårare att hitta närsaltsmätningar som kan användas vid modellanpassning.