Grovt fel i tänsten hydrologiskt nuläge

Hej.
Enligt datan på hydrologiskt nuläge för Faxälven mellan Edsele och Österforse skulle vattenflödet vara 56 & 60 m2/s för perioden 1/9-2/9. Så var inte fallet det var snarare 120-140m2/s enligt min erfarenhet på att läsa av vattenflödet vid detta område då jag fiskar mycket där.
Har ni tagit in data från Edsele kraktstation? eller har Uniper som driver kraftstationen get er fel uppgifter?

Kommentarer

  • Hej Per,

    I reglerade vattendrag är främst modellerade värden som syns i Hydronu eftersom vi har restriktioner kring data vi får från vattenkraftbolagen. Där SMHI har egna stationer eller tillstånd att använda andras mätningar är det dock det faktiska mätvärden som syns i tjänsten. Du kan själv göra en bedömning av modellens tillförlitlighet i Faxälven genom att titta i vår tjänst "Utvärdera modellresultat". Om du väljer en närliggande station och väljer "detaljerad utvärdering" kan du jämföra modell och observation fram till 2016.