Fråga om markanvändning

Hej
Jag laddade ned data för Kalixälven (vid dess mynning) och fann att "övrig mark" utgör ca 14 % av Kalixälvens avrinningsområde.
Vad menas med marktypen "övrig mark"?

Hälsningar
Fredrik

Kommentarer

  • Hej!
    För information om markanvändningsklasser hänvisar vi till:

    http://www.smhi.se/Professionella-tjanster/Prof...

  • Hej
    Det är väl naturligt att "Övrig mark" ingår i "Övrigt" och siffrorna för Kalixälven antyder att Kalfjäll också räknas in men ingår även Urbant och hur förhåller sig detta jämfört med Dagvatten.

    Hälsningar
    Stefan

  • I Kalixälvens avrinningsområde består klassen ”övrig mark” huvudsakligen av de Corine-klasserna 3.2.2 (ungf. ”Hedmark (utom gräshed)”, 333(”Områden med sparsam vegetation”) och 324 (”övergångsstadium i skog-buskmark”). I ”övrig mark” ingår också en del av det som Corine benämner som ”anlagda ytor” (läckage från dessa ytor, liksom annan mark som t.ex. kalfjäll och den urbana klassen, ingår i ”Övrigt” i källfördelningen på Vattenweb). Det dagvatten som redovisas bygger i nuvarande SHYPE-versionen på SMED-konsortiets uppskattningar av dagvatten gjorda för HELCOM PLC5. Beräkningen av dagvatten kommer att förändras i nya versionen av S-HYPE som kommer inom kort.

    Lena Hydrolog, produktansvarig