Förklaring till flikarna i "Analysverktyg för regleringar"

Hej,
Jag undrar följande frågor:
Säsongsvariation: För vilket år gäller dessa värden?

Varaktighet: Vad är enheten för x-axeln? Är det antal procent (om man tar värdet x 10) för hur sannolikt ett visst flöde är?

Årligt max: Om säsongsvariationen uppgår till max 1,6 m3/s, hur kan det då komma sig att årligt max aldrig har understigit ca 3 m3/s?

Platsen i fråga: 661114-161384 Norrström (61).

Tacksam för er hjälp!

Kommentarer

  • Hej Joséphine!
    Här kommer några snabba svar på dina frågor:
    • Säsongsvariationen visar medelvärden för varje dygn på året, där medelvärdena beräknas dagligen för den tidsperiod som visas under menyvalet "Tidsserie", dvs 1 jan 2004 - 31 dec 2018.
    • Menyvalet "Varaktighet" visar flödets varaktighet under perioden 1 jan 2004 - 31 dec 2018. På x-axeln visas andel av tiden som ett visst flöde inträffar/överträffas, och på y-axeln visas flödet i m3/s. Om man t.ex. läser av värdet 10 m3/s på y-axeln och 0,5 på x-axeln betyder det att flödet 10 m3/s inträffar/överträffas hälften av tiden. Du kan läsa mer om varaktighetskurvor på webben eller "flow duration curves" som de kallas på engelska.
    • Anledningen till att "Säsongsvariation" visar andra maxvärden än vad som syns i "Årsmax" är att de förstnämnda värdena visar medelvärden för varje dag under året, medan den sistnämnda visar varje års maxvärde. Eftersom maxvärdena inträffar olika dagar varje år så "dämpas" medelvärdena.
    Hoppas detta är begripligt, annars får du gärna höra av dig igen.

    Niclas Hydrolog
  • Hej,
    Stort tack för er hjälp!