Förändring i markanvändning och flödesstatistik Bällstaån 63477

Hej!

Vi har använt flödesstatistik för Bällstaån i olika utredningar, som vi hämtade under 2018. Jag kan se att värdena på flödesstatistiken har förändrats kraftigt sedan dess (MHQ har t ex mer än dubblerat värdet) och misstänker att detta är kopplat till att markanvändningen har ändrats från ursprungliga 17% hårdgjort till 36%. Går det att få information om bakomliggande orsaker - speglar ökningen av hårdgöringsgrad verkliga förändringar eller uppdaterat (och mer tillförlitligt) underlag? (I den ursprungliga statistiken heter området 7303 men jag antar att det är samma ändå, eller?)

Vänliga hälsningar
Maria
Maria Roldin

Kommentarer

  • Hej Maria!
    Tack för din fråga!
    Mellan dina uttag 2018 och 2022 har mycket utvecklats, det publiceras ca två modellversioner om året. Högst upp i excelbladet, flik 1 ser du vilka versioner data baseras på och alla de har ändrats efter det du hämtade data 2018.
    Vill du se hur data har förändrats under den här perioden kan du gå in i Vattenwebb arkiv (https://vattenwebb.smhi.se/archive/) och använd dagens SubId eller det från 2018. Då ser du även vilken förändring som gett stort skillnad för ditt område.
    MVH

    Maud Hydrolog
  • Hej Maud, tack för svar!

    Ja så långt är jag med. Men frågan gällde mer specifikt ändringen av hårdgöringsgrad - om den speglar en verklig förändring sedan 2018 eller vad som annars är orsaken till den stora förändringen?

    Jag har hämtat hem samtliga arkiverade versioner som finns i arkivet och kan se att den stora förändringen skedde vid första uppdateringen 2018, därefter har hårdgöringsgraden varit tämligen konstant. Det gör att jag misstänker att värdet i den första versionen var en underskattning på grund av bristfällig indata, snarare än en representation av verkliga förhållanden. Jag skulle dock gärna få detta bekräftat. Kan ni göra det, eller hänvisa till någon som har bättre kännedom om just underlaget för markanvändning och andel hårdgjord yta?
    Maria Roldin
  • Hej Maria!
    Modellindata för markanvändning och jordarter ändrades till den versionen för alla områden och är inte baserad på verkliga förändringar.

    SMHI garanterar inte riktigheten i de uppgifter som tillhandahållna data representerar eller att de kan användas för det ändamål användaren avser. Underlaget ska betraktas som vägledande för samhällets allmänna behov, framtaget med den bakgrundsinformation och metod som varit tillgänglig vid beräkningstillfälle.

    Se även: https://www.smhi.se/professionella-tjanster/professionella-tjanster/statistik-och-data/floden-och-vattenstand-1.1488

    MVH
    Maud Hydrolog