Felaktiga vattenföringsprognoser!

Hej, ni är helt ute och cyklar med era gissningar vad gäller Kågeälven i norra Västerbotten. För närvarande forsar älven fram i c:a 18 kubik. Ni gissar på 6,1 kubik. Älven har börjat sjunka lika snabbt som mitt förtroende för era prognoser. Jag har följt era gissningar om älven sedan i våras. De har stämt hyfsat vädigt sällan. För att förstå hur fel ni har kan ni jämföra den uppmätta vattenföringen i Byskeälven på hemsidan med era gissningar om densamma. Just nu är den prognostisterade vattenföringen 18 kubik (20140826, kl: 0607). Den uppmätta 41,7 kubik! Skärp er! Annars är servicen väldigt bra för lax- och öringfiskare. Så ge inte upp, hälsar Svante

Kommentarer

  • Hej Svante!
    Det finns en webbsida där du kan jämföra vattenföringsberäkningarna med mätningar, och där hittar man Kågeälven med mätstation Kåge 2. Om man klickar på denna station ser man att beräkningarna stämmer relativt bra med mätningarna, sett över lång tid. I genomsnitt överskattas vattenföringen i Kåge 2 med endast en dryg procent, och det får nog anses väldigt bra sett ur ett nationellt perspektiv.

    Men detta är ju "medelfelet" och tittar man på en specifik tidpunkt kan avvikelserna kan vara betydligt större. Det finns olika orsaker till detta, men så här års beror det sannolikt på lokala skyfall/regnskurar i avrinningsområdet som är svåra att mäta eftersom de just är väldigt lokala. Vattenföringsberäkningarna blir sällan bättre än de väderdata vi använder, och troligtvis har det inträffat lokala regn i området som inte fångats av våra väderstationer.

    Kul att höra att beräkningarna kommer till nytta för lax- och öringfisket och vi arbetar ständigt med att förbättra beräkningarna!

    Niclas Hydrolog, marknadsansvarig