Fel på ytterområden ARO-gränser Barnsjön/Trummen vid Växjö

Hej,

Jag har upptäckt ett fel i det hydrologiska nätverket. Den värlsberömda sjön Trummen beskrivs som Växjösjöarnas översta sjö i detta biflöde. I själva verket ingår även Barnsjön i denna sjökedja. F n visas barnsjön som en del av "yttre kanalen", vilket alltså inte stämmer med verkligheten.

Jag har tillgång till noggrannt GIS-underlag som jag kan sända över

Kommentarer

  • Hejsan Andreas,
    Jag vidarebefordrar svar på din fråga från Ola Pettersson, Informationsägare för Svenskt Vattenarkiv (SVAR) vid SMHI:

    Tack för att du använder Vattenwebb, och framför allt för att du påpekat ett fel i det hydrologiska nätverket. Självklart ska utloppet från Barnsjön rinna västerut till Trummen!

    Vi fick kännedom om situationen redan under 2011 då Länsstyrelsen i Kronobergs Län påpekade hur det bör se ut kring Barnsjön. En stor genomgång av nätverket har utförts där tusentals små och stora fel justerats över hela landet. I slutet av sommaren 2012 var alla förändringarna genomförda, och vi jobbar nu för fullt med att publicera den nya versionen av Svenskt Vattenarkiv - SVAR 2012.

    Även Vattenwebb kommer att anpassas till SVAR 2012, och vi planerar att lansera en uppdaterad version, karta och data, i början på 2013.

    Du kan redan nu ta del av hur rättningarna kring Barnsjön-Trummen kommer att se ut. Detta förutsatt att du har möjlighet att hantera shape-filer i ditt GIS-program.
    Ta en titt på följande hemsida, och jämför de två versionerna SVAR2010 och SVAR2012:

    http://www.smhi.se/klimatdata/hydrologi/sjoar-o...

    Niclas Hydrolog, marknadsansvarig