Fel i källfördelning

Hej!
Undrar var uppgiften kommer ifrån som anger att Väskinde ARV bidrar med 1732 kg fosfor/år till område nedan:
Har pratat med kommunen som anger att avloppsvattnet pumpas till Visby ARV eller vattnas ut på åkermark. Detta borde då ändras. I övrigt tycker jag att vattenwebben är bra och användbar! mvh Peter Landergren

Delavrinningsområdet

Delavrinningsområdets SUBID: 2987
Delavrinningsområdets AROID: 639925-165253
Delavrinningsområdets namn: Mynnar i havet
Huvudavrinningsområde: 118/117.
Utloppspunkt, SWEREF99: 699922, 6399455
Area [km²]: 41,92

Kommentarer

  • Hej Peter!
    Felet härstammar från de nationella indata med utsläpp från punktkällor som vi använt, i detta fall FUT 2009 från SMED. Vi gör en notering om detta och rättar till det i nästa modellversion. Jag ska även försöka vidarebefordra informationen till SMED så att det blir rätt i nästa nationella sammanställning av punktkällorna.

    Niclas Hydrolog
  • PS. Det ser ut att vara ett utsläpp på 172 kg/år från Väskinde, inte 1732 kg/år som du skriver, men det är ett fel likaså som vi får försöka rätta till.

    Niclas Hydrolog
  • Man kan själv rätta till felaktiga utsläppssiffror genom att använda scenarioverktyget i Vattenwebb. Genom att stoppa in ett scenario kan man i detta fall ta bort de felaktiga 172 kg fosfor, se länk här. Man kan bara lägga in en förändring på den totala belastningen i scenarioverktyget men man kan ju själv beräkna en ny källfördelning med lite manuellt arbete.

    Niclas Hydrolog