Fel i avrinningsområdets area

Hej!

Jag håller på med att titta på avrinningsområden Leipojoki och Vassara nära Gällivare, och upptäckte något som jag tror är fel. Nämligen att område 23789 (Mynnar i Vassaraälven, eller Leipojoki) innehåller även 23816 (Vassaraälven) area. Det verkar så på kartan, men om jag tittar på siffrorna verkar det också vara fel.
23723 (också Leipojoki, precis uppströms 23789) har en area på 141,953 km2, själva 23789 har 7,252 km2 delarea, så det borde vara ca. 149 km2, men det är 526,417 istället.
23816 är totalt 377,211, så det stämmer om man lägger till den, men då är det inte Leipojokis flöde längre, utan Leipojoki+Vassara.

Ádám Bayer

Kommentarer

  • Hej Adam!
    Tack för din fråga!
    Just nu har de som kan svara på din fråga semester och jag kan inte säga när vi kan svara. Vi återkommer så fort vi har möjlighet.
    Maud Hydrolog