Få ut specifik information

Vi är två inspektörer som går igenom alla delavrinningsområden i Uppsala Kommun för att få ett underlag inför tillsynen av enskilda avlopp. Vi har sökt ut bakgrundsbelastningen i brutto från diffusa utsläpp i ytvatten från enskilda avlopp. Problemet är det tar mycket tid att att klicka på varje delavrinningsområde och öppna filen för att sedan sedan skriva upp just den siffran vi vill åt. Det är också svårt att hålla reda på alla områden. Frågan är därför:
1) kan vi få ut den informationen i en excelfil alt karta med area och bruttobelastning avseende fosfor från enskilda avlopp. I Uppsala Kommun.
2) Varför är det större avrinningsområden som förekommer i våra kartor? Ett avrinningsområde motsvarar ofta flera små delavrinningsområden. Vi måste därför addera alla små delavrinningsområden och tyda formen på dem....
mvh Sofie

Kommentarer

  • Hej Sofie!
    Ni kan använda webbtjänsten nadia för att ladda ner en excelfil med alla områden i Uppsala kommun. Välj länken "Nedladdning av källfördelning" och alternativet "Bruttobelastning för delområde (GTW)" i rullmenyn.

    Det finns även en Sverigetabell med motsvarande bruttobelastningar (GTW) där alla områden står i en lång lista i samma excelblad. Den kan ni ladda ner rutan "källfördelningar" från denna länk. För att sortera ut vilka områden som ligger i Uppsala kommun kan ni använda "nadia" ovan där alla områdesnummer i kommunen visas i en ruta när man valt kommun.

    Angånde din fråga om avrinningsområden är det troligt att ni använder en annan indelning än SMHIs delavrinningsområden i version 2016_3 som används i Vattenwebb. Det kan vara en äldre version eller möjligtvis avrinningsområden för vattenförekomster (har ID-nummer som börjar med "WA"). Det finns troligtvis kopplingstabeller hos oss för att lösa problemet - hör av er med mer information så kanske vi kan hjälpa till.
    Niclas Hydrolog