Ett lager med väder-radar vore användbart

Vi som håller på med vattenkraft skulle tycka det var användbart att se aktuell och även prognostiserad nederbörd överlagrat i kartan över avrinningsområde.
Även om den i bland kommer i fast form så ger det en känsla av vad som komma skall.

Vattenwebb

Radar som visar nederbörd

Kanske kan skjutreglaget i visning av en punkt för vattenflöden användas även för att grovt styra tidsomfånget i radarbilden/lagret, men den kan ju även behöva panoreras separat som på SMHI radar/väder.

vattenwebben är även lite "nervös". Man klickar på en plats på kartan och det kommer upp ett diagram. Kanske man ska ta det lite lugnt med diagrammet och ha någon mindre markör för att bestämma om man vill se diagrammet. Och att diagrammet ligger kvar på skärmen tills man klickar på en ny kartmarkör.

Man kan ha en "tråd" från diagrammet som pekar på markerad punkt. Då kan man även visa flera diagram samtidigt på skärmen och stänga dem efter behov. Genom att åter klicka på markören eller X som ju redan finns i diagrammet.

Det vore även bra att kunna se "avrinningsområden" på kartan om man önskar. Det är lite slumpmässigt att klicka på en punkt på kartan och först då pricka ett område. Det skulle ge bättre överblick. Avrinningsområden kan ju vara ett lager som blandar lite lagom med kartan så att det inte dominerar.

Då har webbutvecklarna i alla fall något att göra eller bestämt avstå ifrån.

//Tore Forsgren

Kommentarer

  • Hej!
    Ursäkta sent svar på din synpunkt. Vi håller just nu på att utreda möjlighet att presentera nederbördsprognos ihop med tjänsten HydroNu. Eventuellt byggs detta in i tjänsten under 2020.
    Lena Hydrolog, produktansvarig