Data som skiljer sig åt - fel i beräkningarna?

Hej, jag håller på med ett samrådsunderlag för ett vattenkraftverk som ligger i utloppet från Västra Solsjön, Bengtsfors kommun, V Götalands län.

Data från vattenwebben i november 2020 (Hype 5_10_2) och data från juni 2021 (Hype 5_14_0) skiljer sig för mycket åt för att det ska vara korrekt. Det måste vara något fel i någon av beräkningarna.

Objektet är  6301, 655761-129874, Utloppet av Västra Solsjön 108. Göta älv 344002, 6554474
Eva Nilsson

Kommentarer

  • Hej!
    Modellresultaten ändras vid varje modellversion. Vi tittar närmare på statistiken för just detta område och återkommer med svar inom kort.
    Lena Hydrolog, produktansvarig
  • Hej igen!
    Nu har vi tittat närmare på detta område och har tyvärr bara en generell förklaring. Till just den här modellversionen har själva grundmodellen kalibrerats om och vattenföringen anpassad till ny tidsperiod 2009-2018 mot tidigare 1999-2008. Skillnaden mot föregående version bör vara större än vanligt. I små, ouppmätta områden är resultaten extra osäkra. Man kan filtrera fram små, oreglerade områden som inte har kalibrerats lokalt i utvärderingen i vattenwebb, se https://vattenwebb.smhi.se/modeldiff/. Grundmodellen, som används i de ouppmätta områdena stämmer bättre än de tidigare grundmodellerna. Om den nya modellen stämmer bättre i just detta område kan man dock inte vara säker på. Sammanfattningsvis är resultaten tyvärr ganska osäkra i så här små, ouppmätta områden.

    Lena Hydrolog, produktansvarig
  • Hej och tack för ditt svar.
    Det innebär alltså att det står fel uppgifter i vattenwebb för där står det att vattenföringen anpassats för perioden 1981-2010 i båda modellversionerna. Det måste ni ju ändra på så att det är korrekt tidsperiod som anges.
    Om man skulle beställa ett hydrologiskt dimensioneringsunderlag så tolkar jag dig som att osäkerheten skulle vara lika stor, eftersom det inte finns några uppmätta flöden, stämmer det?
    Frågan är om SMHI överhuvudtaget ska presentera fakta som är så osäkra som de är i vattenwebben för små vattendrag.
    Med vänlig hälsning
    /Eva
    Eva Nilsson
  • Hej!
    Var på smhi.se står det att data är anpassad mot 1981-2010? Tacksam för hjälp med sidhänvisning så ska vi självklart rätta detta. S-HYPE är en generell modell där resultat är nedladdningsbara för drygt 37000 områden. Modellen är inte kalibrerad i varje enskilt område. Som ensamt dimensioneringsunderlag bör inte data från vattenwebb användas utan att först utvärdera resultaten mot andra resultat. Möjlighet att beställa dimensioneringsunderlag från SMHI finns och då används en modell med lokalt anpassad kalibrering.
    Lena Hydrolog, produktansvarig
  • Eva Nilsson
  • Hej!
    Ja, flödesstatistiken är beräknad på data för perioden 1981-2010. Kalibreringen av modellen är nu baserad på nyare data. Jag ber våra modellutvecklare om en kommentar kring detta. Återkommer.
    Lena Hydrolog, produktansvarig