Data av Bolmen hydrology och DOC

Hej,

Jag är doktorand på Lunds universitet och jobbar med en projekt som handler om Bolmens hydrology och hur det paverkå brunifiering.
Finns der redan en modell av Bolmens hydrology och kanske mätningar av DOC eller huminsyra i sjön?

Hälsningar
Clemens

Kommentarer

  • Hej Clemens!
    Bolmen igår i den nationella hydrologiska modellen S-HYPE med resultat som finns att ladda ner från Vattenwebb. Där är t.ex. överledningen av vatten genom Bolmentunneln inkluderad, samt regleringarna nedströms Bolmen. SMHI bedriver ingen kemisk provtagning i inlandsvatten men möjligtvis kan du hitta data vid SLU som är nationell datavärd för provtagning av sjöar och vattendrag.
    Niclas Hydrolog
  • Hej Niclas,

    tack för ditt svar.
    Kan du berättar mig mer om S-HYPE. På vilken data är modellen baserad på? Fins der mätningsstationer rund av Bolmen vilken är användat för kalibrering av modellen? Om så är fallet var kan man hittar data av mätningsstationerna?
  • Hej Clemens!
    Vi har en webbsida med generell information om S-HYPE. Modellen beräknar vattenföring i ca 40 000 punkter i landet baserat på avrinningsområdenas karaktär och klimatvariationer. Modellen kalibreras mot mätdata för vattenföring, kväve- och fosforkoncentrationer. Det finns en webbsida där man kan ladda ner mätningar över vattenföring/vattenstånd, och en annan webbsida där du ser skillnader mellan uppmätta värden och modellberäknade värden.
    Niclas Hydrolog