Avsaknad av mätpunkt

Mätpunkten, Åboholms Kvarn, Tived saknas i vattenwebben.
Då den refereras till i mängder av utredningar & domstolsprocesser (se nätet)
är det anmärkningsvärt att punkten inte finns i ert system på vattenwebben.
Vänligen sätt ut den per omgående.

Kommentarer

  • Hej Göran!
    SMHI har inte tillgång till några mätningar vid Åboholms Kvarn.
    Modellberäknade data finns nedströms sjön Bergvattnet i Sågverksbäcken. Se modellberäkningar vattenwebb (https://vattenwebb.smhi.se/modelarea/ ).

    MVH

    Maud Hydrolog
  • Modellberäkningar i punkten kan ändå ske. Det finns inga mätningar vid Bosjön
    et al ändå så är den punkten utsatt på kartan med modellberäknade flöden.
    (Åboholms Kvarn saknas helt, varför den inte finns med i S_hype.)
    Detta måste ordnas per omgående.
  • Hej Göran!
    Det är inte möjligt att ha beräkningspunkter överallt. Beräkningspunkterna i VattenWeb baseras på indelningen av avrinningsområden i Svenskt Vattenarkiv (SVAR), som i sin tur beror av indelningen av vattenförekomster inom vattenförvaltningen, där observationer görs samt punkter som är viktiga för prognos- och varningstjänsten.

    Det finns olika sätta att skala ner dessa resultat till andra områden. Det enklaste är att själv arealvikta vattenföringen om du vet uppströmsarean vid den punkt du är intresserad av, till exempel är området som eftersöks 40% av hela områden är även flödet i den punkten ca 40% av flödet i hela området. Då antas det att tillflödet av vatten inom delavrinningsområdet är relativt homogent. Detta bör hur som helst ge en bra fingervisning.

    Vänliga Hälsningar
    Maud Hydrolog