Avrinningsområden i tabellform

Hej,
mitt namn är Gabriela och jobbar med ett projekt om Östersjön finansierat av BONUS Inovation.
Jag undrar om informationen om avrinningsområde och övergödning finns i tabellform? Undrar även om det finns liknande information om tungmetaller.

Mvh
Gabriela Nilsson
SocEco Analysis & Education

Kommentarer

  • Hej! Du kan ladda ner tabeller med resultat för hela Sverige från:

    http://vattenwebb.smhi.se/modelregion

    Där finns bl.a. källfördelning av näringsämnen för både "total belastning" och "bakgrundsbelastning". Skillnaden mellan dessa brukar man benämna "antropogen belastning", dvs. den del som orsakas av människans aktiviteter.

    Tillhörande GIS-fil med delavrinningsområden kan laddas ner från denna länk:

    http://www.smhi.se/klimatdata/hydrologi/sjoar-o...

    SMHIs forskningsavdelning håller på att utveckla ett modellverktyg för miljögifter där bl.a. metaller ingår, men det kan dröja innan detta blir allmänt tillgängligt via webben.

    Niclas Hydrolog, marknadsansvarig