Avrinningsområde och diken

Hej!

Har ni även tagit hänsyn till diken när ni ritade ut avrinningsområden för olika platser i Sverige? Exempelvis Nässjön, söder om Katrineholm.

Tack!

MVH,
Nazanin

Kommentarer

  • Hej Nazanin,
    När SMHI började arbeta med att ta fram avrinningsområden för Sverige så användes Lantmäteriets kartor i skala 1:50 000 som underlag. I alla fall i de delar av Sverige där de kartorna fanns tillgängliga, till exempel i området runt Katrineholm. I norra Sverige användes kartor i skala 1: 100 000.
    Arbetet med att ta fram avrinningsområden påbörjades för mer än 30 år sedan, och om diken fanns med på kartunderlaget så togs naturligtvis hänsyn till dem.
    De senaste 10 åren så har SMHI arbetat med att förfina avrinningsområdenas gränser, och även delat upp större avrinningsområden i flera mindre delavrinningsområden. Då har vi haft både nya kartor och ibland även flygfoton som underlag, men det kan ändå hända att diken inte syns i underlagsmaterialet
    Vi justerar fortlöpande avrinningsområdesgränserna vid behov. Har du information om diken i vilket vattnet alltid rinner åt samma håll, och som passerar en avrinningsområdesgräns så är vi tacksamma om du hör av dig till oss, för då är det dags att justera gränserna igen!
    Mvh,
    Ola

    Ola Databasexpert