alla DARO inom viss kommun

Hej, jag undrade om det finns ett sätt att få ut data för alla DARO inom en viss kommun. MVH Jane

Kommentarer

  • Hej Jane! Flödesinformation (statistik) och annan info finns att ladda ner i tabeller för hela landet, se http://vattenwebb.smhi.se/modelregion/, men du måste själv filtrera denna tabell i ett GIS-program för att begränsa data till ett specifikt område (t.ex. en kommun eller ett län).

    Då behöver du antagligen även kartlagret med tillhörande DARO som finns att ladda ner, se http://www.smhi.se/klimatdata/hydrologi/sjoar-o....

    Om du önskar tidsserier med flödesdata för alla DARO i din kommun kan du beställa detta genom att kontakta dataleveranser@smhi.se. Observera att dessa beställningar är belagda med en expeditionsavgift.

    Om du eller någon i din närhet har programmeringskunskaper finns även andra möjligheter att hämta data direkt via webbtjänst. Kontakta oss i så fall så leder vi dig vidare.

    Niclas Hydrolog
  • Hej Niclas och tack för svaret. Ja, metoden med kartan känner jag till, men hade hoppats undvika detta! Jag filtrerade manuellt istället. Jag tror att kommuner skulle ha nytta av att kunna ladda ned enbart för sin kommun såsom man kan med data från VISS. Något att tänka på för att göra data mer lättillgänglig :-). Hälsningar, Jane

  • Hej Jane! Lägg gärna in detta önskemål (och eventuella övriga önskningar) i vår "förslagslåda" så kommer det att behandlas av under nästa möte med den s.k. operativa gruppen (SMHI, HaV, VM och SGU). Gruppen har möte ca en gång per månad och prioriterar då kommande arbetsuppgifter för SMHI/Vattenwebb. Om förslaget faller i god jord bland dessa myndigheter så kommer det att genomföras.

    Niclas Hydrolog