Jag har nyss fått tömt men nu är brunnen full igen, hur kommer det sig?

Det kan vara svårt att se om tömning av ens brunn har gjorts. Kontrollera om tömning har gjorts på följande sätt:  

  1. Lyft försiktigt på locket  
    Två- och trekammarbrunnar är alltid fyllda med vatten, vilket gör att det kan verka som att brunnen inte har blivit tömd. Genom att lyfta på locket kan innehållets kontrolleras. Om det är en tjock kaka högst upp i slamfacket, närmast fastigheten, är det inte tömt. Genom att känna på innehållet med en pinne går det också att avgöra om det är tömt. Är innehållet trögflytande är det inte tömt, om det känns som att röra i vanligt vatten är det tömt.
  2. Kontrollera botten
    Brunnar har olika bottnar. Vissa brunnar ska ha ett mindre lager av slam i botten och ska inte sugas helt torra. Om det bara är ett mindre slamlager har tömningen utförts.Jag behöver få tömt akut och kundtjänst har stängt, vad gör jag?
Vid behov kan du beställa en budad tömning. Då tillkommer en budningsavgift utöver tömningskostnaden. Tömningen sker då inom fem arbetsdagar. Du gör det via vår E tjänst Beställ tömning av slamavskiljare och sluten tank - Vatten & Miljö i Väst AB (vivab.se)

Om du beställer en akut tömning töms din brunn inom 24 timmar. Utöver den vanliga tömningskostnaden tillkommer en kostnad för akuttömning, enligt gällande taxa. Ring då vår Kundservice 0757-27 40 00. 

Om du behöver en akut tömning av ditt slam till exempel under en helg då Vivabs Kundservice har stängt behöver du kontakta Petterssons Miljöåkeri direkt på telefonnummer 035 - 260 42 00.

Anette Kundrådgivare (Uppdaterad )

Kommentera eller skriv ett nytt inlägg

Ditt namn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.