Hur ska jag sortera matfett?

Som privatperson kan du lämna överblivet matfett på någon av Vivabs återvinningscentraler.

Ett enkelt sätt att samla sitt matfett är att använda en så kallad miljötratt. Den gör det enkelt att hälla av sin överblivna olja på flaska som du sedan kan lämna in. Tratten kan du hämta på din återvinningscentral.

Mer information om miljötratten.
Vivabs Kundservice

Kommentarer

  • Jag är äldre och ingen bil, hur får jag tag på en miljötratt och sedan iväg flaskan till återvinningen
    Siw Svensson
  • Hej,

    Får du inte mycket olja du samlar in, så kan du när du stekt i stekpanna tex, ta lite hushållspapper och suga upp det med. Det slänger du sedan i ditt gröna kärl.
    Man kan även låta fettet stelna/kallna och sedan slänga det i det i det gröna kärlet.

    Det viktiga är att man inte spolar ner det i avloppet.

    Anette Kundrådgivare
  • Jag har mycket spad efter att ha kokt kött, en ganska stor kastrull
    Har alltid spolat ner i vasken
    Siw Svensson
  • Hej,

    Jag tänker att spad som du fått efter att kokt kött, det går att spola ner i ditt avlopp.

    Det är ren matolja eller matfett efter stekt i stekpanna som inte får spolas ner.
    Anette Kundrådgivare