Hur betalas ersättningen ut?

Ersättningen betalas ut till fastighetsägaren och kommer synas som en minuspost på ordinarie faktura. Hur ofta ersättningen kommer betalas ut kan vi inte svara på i dagsläget.
Nicole Kundrådgivare

Kommentarer

  • Förstår att vissa kommuner väljer att ta fastighetsägarnas kostnad för den fastighetsnära insamlingen då de ändå får ersättning från Naturvårdsverket för detta.
    Det måste ju vara enklare att göra så så än att ersättningen skall betalas ut till fastighetsägaren i efterhand. Om ersättningen inte motsvarar den kostnad man haft för insamlingen skall den då justeras i efterhand? Blir mycket administration i onödan...

    Göran
  • Hej,

    Från och med 2027 så kommer faktureringen att gå genom Vivab men fram till dess så är det de/det auktoriserade företaget som fakturerar kunden för tömningen. I dag finns det bara ett företag som samlar in förpackningar i Varberg och Falkenberg – Prezero. Det är Prezero som äger kärlen och som har hand om all kundtjänst gällande förpackningsinsamlingen och det är därför mest naturligt att de också fakturerar kunder för tömning.

    Önskar dig en fin dag!
    Anette Kundrådgivare