Till senaste kommentaren
Detta inlägg är gammalt och kan innehålla inaktuell information.

Steg för steg: Vad gör jag om jag får problem med mina tjänster via net@seaside?

Kommentarer

  • Om du får problem med någon av dina tjänster i net@seaside ska du göra följande:

    Steg 1
    Med hjälp av vår felsökning nedan, kan du snabbt få information om vad du själv bör kontrollera innan du ringer och felanmäler något. Många av problemen kan ofta lösas genom att följa denna enkla checklista.

    Felsökning:
    • Kontrollera så att all utrustning har ström.
    • Kontrollera så att alla kablar sitter i ordentligt.
    • Starta om utrustning som inte fungerar.
    • Starta om bostadsswitchen (observera att detta påverkar samtliga tjänster du använder via net@seaside) .
    • Testa med andra kablar. Observera att det måste vara kabel av typen kategori 6 (eller högre siffra).
    • Testa att koppla krånglande utrustning direkt i bostadsswitchen för att utesluta att det är fel på kabelnätet i bostaden.
    • Om inga lampor på bostadsswitchen lyser, eller att alla blinkar samtidigt, kan det vara att nätdelen/nätaggregatet som har lagt av. Skall vara 12V DC 1.5A. 
    • Anmäl felet till den tjänsteleverantör du använder dig av. Kontaktuppgifter till respektive tjänsteleverantör hittar du i Tjänsteguidenunder menyvalet Tjänster
    Är du osäker på om du kopplat ihop utrustningen rätt? Kontrollera med hjälp av vår installationsanvisning.

    Steg 2
    Anmäl felet till den tjänsteleverantör du använder dig av. Kontaktuppgifter till respektive tjänsteleverantör hittar du under menyvalet Tjänster. Välj därefter vilken tjänst det handlar om så hittar du slutligen de olika leverantörerna där.

    Steg 3
    Vid fel på digital-tv:
    Du som tittar på digital-tv via net@seaside ska kontakta din tjänsteleverantör. Har du inte valt tjänsteleverantör/kanalpaket utan endast har Baspaketet (SVT1, SVT2, SVT24, Barnkanalen, Kunskapskanalen och TV4) ska du kontakta Kalejdo, telefon 0771-19 17 00.

    Steg 4
    Tycker du att du efter upprepade felanmälningar inte får ditt problem löst kan du vända dig till Konsumenterna Tele och Internet-byrå (telefon 08-522 767 00) och få hjälp och information om hur du kan gå vidare med ditt ärende. Information om Internet och konsumentfrågor finns också hos Post och telestyrelsen  och Allmänna Reklamationsnämnden.

    Steg 5
    När du har pratat med Konsumenternas Tele- och Internet-byrå kan du också registrera ärendet hos oss. Vi kommer att kontakta aktuell tjänsteleverantör och försöka agera så att ärendet kan snabbas på.

  • 190226 Internet borta sedan 20 min på Kabagabäcksvägen 2 Ga Köpstad. Del av ett allmänt fel?

    0708974300
  • Hejsan och tack för ditt inlägg på vårat forum!

    Ja det stämmer, Media Teknik har haft ett driftfel på deras tjänster idag 2019-02-26. I skrivande stund ska detta fel ska vara åtgärdat.

    Om ni har fortsatt problem att ansluta till internet så kan ni testa att starta om bostadsswitchen och router, skulle problemet kvarstå ber jag er kontakta Media Teknik på telefon: 0340 - 67 92 90

    Med Vänlig Hälsning
    Adam
  • Hej
    Ligger internet nere gm fel hos er eller Vbg Energi?
    Borta hos oss på Kagabäcksvägen 2.

    Med vänlig hälsning,
    Robert Bengtsson

    Robert Bengtsson
  • Hej Robert,

    Vi har inga driftstörningar i ert område, och jag har gjort en felsökning på er bostadswitch och vi har kontakt/signal fram.
    Ni behöver kontakta er tjänsteleverantör

    Med Vänlig hälsning
    Anna-Lena
  • Hej
    Enligt Mediateknik så får man (Robert H) inte kontakt med bostadsswitchen. Du får göra en djupare felsökning hos er.

    Robert Bengtsson
  • Vi måste få in en felanmälan från Mediateknik för att kunna gå vidare i ditt ärende.
    Anna-Lena
  • Hej

    Vår bostadsswitch har gått i nekros. Var köper man en ny? Transformatorn var trasig så jag köpte en ny. Den fungerar men inte switchen.
    Vänliga hälsningar
    Ingrid Hultman o Stellan Adolfsson
    Götagatan 6
    Stellan Adolfsson
  • Hej Stellan,

    Det är förmodligen er strömadapter som gått sönder om inga lampor lyser på er bostadswitch. Ni är välkommen att hämta ut en ny gratis adapter hos oss på Västkustvägen 50.

    Vi har öppet till klockan 16:30 idag samt lunch stängt mellan 12:00-13:00

    Välkommen!

    Anna-Lena
  • Hur lång tid tar det för att öppna mitt internet för ny tjänsteleverantör
    Lars-Erik
  • Hej Lars-Erik,

    Om du nyligen fått ditt fiber installerat så kan det ta mellan 1-2 arbetsdagar innan du ska kunna kontakta valfri tjänsteleverantör.
    Är det ett befintligt sedan tidigare kan du kontakta tjänsteleverantör direkt och det ska starta samma dag.
    Anna-Lena
  • Död bostadsswitch. Vad gör jag?
    Evy Nilsson
  • Hej Evy,

    Din strömadapter är förmodligen sönder om switchen är helt död?
    Du är välkommen att hämta ut en ny gratis hos oss på Västkustvägen 50 inne i vår reception.
    Vi har lunchstängt mellan 12-13:00 och stänger 16:30 idag måndag 4/11.

    Med Vänlig Hälsning
    Anna-Lena
  • Hej!
    Hämtade en nätadapter i lördags efter kontakt med någon hos er per telefon. Fick då ström till switchen och har sedan fått igång bredband, internet och TV via Telia. Men vi har två TV-apparater med enbart basutbudet på. Dessa fungerar inte. Hittar ingen IP-adress. Har varit i kontakt med Kalejdo, som inte kunde få kontakt med switchen. De skulle kontakta er och återkomma till mig. Fel på switchen? Två lampor (markerade TV) lyser med fast gult sken. Borde väl vara gröna.

    Evy Nilsson
  • Vänligen kontakta oss per telefon 0340-62 88 11 så ska vi se om vi kan hjälpa dig.
    Behöver lite kompletterande uppgifter kring din anläggning.

    Anna-Lena
  • Hej,
    Jag får inte igång mitt internet. Har ni kontakt med min bostadsswitch?
    /Johan
    Prästgatan 26 lgh 1203
    Johan
  • Hej Johan!

    Vi har kontakt med din bostadsswitch, jag ser dock att du inte har tecknat en internettjänst på adressen. Allt du behöver göra är att kontakta en tjänsteleverantör och välja en hastighet och teckna ett avtal så ska det fungera sen.

    Mvh
    Adam
  • Hej min fibersladd är sönder kan man komma in till er för en ny?
    Jennie
  • Hej!
    Du är välkommen till oss på Västkustvägen 50 för att byta ut dina sladdar. Det är bara att prata med våran reception så hjälper vi dig.

    Våra öppettider är:
    Måndag-Torsdag
    08.00-16.30
    Fredag
    08.00-16.00


    Lunchstängt
    12.00-13.00

    Med vänliga hälsningar

    Adam
  • Hej ingenting funkar hemma hos oss varken bredbands tv eller Wi-Fi sen några timmar här på kvällen jag har dragit ut sladdar till bostads switch routrar och tv box men inget funkar förutom  Wi-Fi på EN telefon men efter det ty tag funkade inte det heller. Vi är två studenter som har föreläsningar online i morgon som behöver få detta att funka 

    Hanna Lennartsson
  • Hejsan Hanna.
    Tack för din fråga på vårt forum!

    Om du inte kommer ut på internet ber jag dig först kolla så att bostadsswitchen fungerar. Är alla lampor på switchen släckta? I så fall är det högst troligt att strömsladden till switchen behöver bytas ut. Samma gäller om alla lamporna blinkar konstigt. Vi delar ut strömsladdar gratis och man kan hämta en här på vårt kontor på Västkustvägen 50.

    Om bostadsswitchen ser normal ut behövs en felsökning göras. Börja med att kontakta din tjänsteleverantör om eventuella störningar, om de inte har några driftstörningar eller kan hitta felet så kontaktar de oss så att vi kan felsöka.

    Mvh
    Adam
  • Hej
    Internet uppkopplingen försvinner med jämna mellanrum, och har gjort så i ca 2 dagar.
    Både för mig och för grannen.
    Något ni vet om?
    Värö 32 och Värö 33
    Lars-Göran
  • Hej Lars-Göran.
    Jag har kontakt med bostadsswitchen på både Värö 32 samt Värö 33. Det låter som att det är något problem med din utrustning (Router osv) Jag får be dig att kontakta din internetleverantör angående detta.
    Theo

Kommentera eller skriv ett nytt inlägg

Ditt namn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.