Till senaste kommentaren

Steg för steg: Vad gör jag om jag får problem med mina tjänster via net@seaside?

Kommentarer

  • Om du får problem med någon av dina tjänster i net@seaside ska du göra följande:

    Steg 1
    Med hjälp av vår felsökning nedan, kan du snabbt få information om vad du själv bör kontrollera innan du ringer och felanmäler något. Många av problemen kan ofta lösas genom att följa denna enkla checklista.

    Felsökning:
    • Kontrollera så att all utrustning har ström.
    • Kontrollera så att alla kablar sitter i ordentligt.
    • Starta om utrustning som inte fungerar.
    • Starta om bostadsswitchen (observera att detta påverkar samtliga tjänster du använder via net@seaside) .
    • Testa med andra kablar. Observera att det måste vara kabel av typen kategori 6 (eller högre siffra).
    • Testa att koppla krånglande utrustning direkt i bostadsswitchen för att utesluta att det är fel på kabelnätet i bostaden.
    • Om inga lampor på bostadsswitchen lyser, eller att alla blinkar samtidigt, kan det vara att nätdelen/nätaggregatet som har lagt av. Skall vara 12V DC 1.5A. 
    • Anmäl felet till den tjänsteleverantör du använder dig av. Kontaktuppgifter till respektive tjänsteleverantör hittar du i Tjänsteguiden under menyvalet Tjänster
    Är du osäker på om du kopplat ihop utrustningen rätt? Kontrollera med hjälp av vår installationsanvisning.

    Steg 2
    Anmäl felet till den tjänsteleverantör du använder dig av. Kontaktuppgifter till respektive tjänsteleverantör hittar du under menyvalet Tjänster. Välj därefter vilken tjänst det handlar om så hittar du slutligen de olika leverantörerna där.

    Steg 3
    Vid fel på digital-tv:
    Du som tittar på digital-tv via net@seaside ska kontakta din tjänsteleverantör. Har du inte valt tjänsteleverantör/kanalpaket utan endast har Baspaketet (SVT1, SVT2, SVT24, Barnkanalen, Kunskapskanalen och TV4) ska du kontakta Kalejdo, telefon 0771-19 17 00.

    Steg 4
    Tycker du att du efter upprepade felanmälningar inte får ditt problem löst kan du vända dig till Konsumenterna Tele och Internet-byrå (telefon 08-522 767 00) och få hjälp och information om hur du kan gå vidare med ditt ärende. Information om Internet och konsumentfrågor finns också hos Post och telestyrelsen  och Allmänna Reklamationsnämnden.

    Steg 5
    När du har pratat med Konsumenternas Tele- och Internet-byrå kan du också registrera ärendet hos oss. Vi kommer att kontakta aktuell tjänsteleverantör och försöka agera så att ärendet kan snabbas på.

  • 190226 Internet borta sedan 20 min på Kabagabäcksvägen 2 Ga Köpstad. Del av ett allmänt fel?

    0708974300
  • Hejsan och tack för ditt inlägg på vårat forum!

    Ja det stämmer, Media Teknik har haft ett driftfel på deras tjänster idag 2019-02-26. I skrivande stund ska detta fel ska vara åtgärdat.

    Om ni har fortsatt problem att ansluta till internet så kan ni testa att starta om bostadsswitchen och router, skulle problemet kvarstå ber jag er kontakta Media Teknik på telefon: 0340 - 67 92 90

    Med Vänlig Hälsning
  • Hej
    Ligger internet nere gm fel hos er eller Vbg Energi?
    Borta hos oss på Kagabäcksvägen 2.

    Med vänlig hälsning,
    Robert Bengtsson

  • Hej Robert,

    Vi har inga driftstörningar i ert område, och jag har gjort en felsökning på er bostadswitch och vi har kontakt/signal fram.
    Ni behöver kontakta er tjänsteleverantör

    Med Vänlig hälsning
  • Hej
    Enligt Mediateknik så får man (Robert H) inte kontakt med bostadsswitchen. Du får göra en djupare felsökning hos er.

  • Vi måste få in en felanmälan från Mediateknik för att kunna gå vidare i ditt ärende.
  • Hej

    Vår bostadsswitch har gått i nekros. Var köper man en ny? Transformatorn var trasig så jag köpte en ny. Den fungerar men inte switchen.
    Vänliga hälsningar
    Ingrid Hultman o Stellan Adolfsson
    Götagatan 6
  • Hej Stellan,

    Det är förmodligen er strömadapter som gått sönder om inga lampor lyser på er bostadswitch. Ni är välkommen att hämta ut en ny gratis adapter hos oss på Västkustvägen 50.

    Vi har öppet till klockan 16:30 idag samt lunch stängt mellan 12:00-13:00

    Välkommen!

  • Hur lång tid tar det för att öppna mitt internet för ny tjänsteleverantör
  • Hej Lars-Erik,

    Om du nyligen fått ditt fiber installerat så kan det ta mellan 1-2 arbetsdagar innan du ska kunna kontakta valfri tjänsteleverantör.
    Är det ett befintligt sedan tidigare kan du kontakta tjänsteleverantör direkt och det ska starta samma dag.
  • Död bostadsswitch. Vad gör jag?
  • Hej Evy,

    Din strömadapter är förmodligen sönder om switchen är helt död?
    Du är välkommen att hämta ut en ny gratis hos oss på Västkustvägen 50 inne i vår reception.
    Vi har lunchstängt mellan 12-13:00 och stänger 16:30 idag måndag 4/11.

    Med Vänlig Hälsning
  • Hej!
    Hämtade en nätadapter i lördags efter kontakt med någon hos er per telefon. Fick då ström till switchen och har sedan fått igång bredband, internet och TV via Telia. Men vi har två TV-apparater med enbart basutbudet på. Dessa fungerar inte. Hittar ingen IP-adress. Har varit i kontakt med Kalejdo, som inte kunde få kontakt med switchen. De skulle kontakta er och återkomma till mig. Fel på switchen? Två lampor (markerade TV) lyser med fast gult sken. Borde väl vara gröna.

  • Vänligen kontakta oss per telefon 0340-62 88 11 så ska vi se om vi kan hjälpa dig.
    Behöver lite kompletterande uppgifter kring din anläggning.

  • Hej,
    Jag får inte igång mitt internet. Har ni kontakt med min bostadsswitch?
    /Johan
    Prästgatan 26 lgh 1203
  • Hej Johan!

    Vi har kontakt med din bostadsswitch, jag ser dock att du inte har tecknat en internettjänst på adressen. Allt du behöver göra är att kontakta en tjänsteleverantör och välja en hastighet och teckna ett avtal så ska det fungera sen.

    Mvh
  • Hej min fibersladd är sönder kan man komma in till er för en ny?
  • Hej!
    Du är välkommen till oss på Västkustvägen 50 för att byta ut dina sladdar. Det är bara att prata med våran reception så hjälper vi dig.

    Våra öppettider är:
    Måndag-Torsdag
    08.00-16.30
    Fredag
    08.00-16.00


    Lunchstängt
    12.00-13.00

    Med vänliga hälsningar

  • Hej ingenting funkar hemma hos oss varken bredbands tv eller Wi-Fi sen några timmar här på kvällen jag har dragit ut sladdar till bostads switch routrar och tv box men inget funkar förutom  Wi-Fi på EN telefon men efter det ty tag funkade inte det heller. Vi är två studenter som har föreläsningar online i morgon som behöver få detta att funka 

  • Hejsan Hanna.
    Tack för din fråga på vårt forum!

    Om du inte kommer ut på internet ber jag dig först kolla så att bostadsswitchen fungerar. Är alla lampor på switchen släckta? I så fall är det högst troligt att strömsladden till switchen behöver bytas ut. Samma gäller om alla lamporna blinkar konstigt. Vi delar ut strömsladdar gratis och man kan hämta en här på vårt kontor på Västkustvägen 50.

    Om bostadsswitchen ser normal ut behövs en felsökning göras. Börja med att kontakta din tjänsteleverantör om eventuella störningar, om de inte har några driftstörningar eller kan hitta felet så kontaktar de oss så att vi kan felsöka.

    Mvh
  • Hej
    Internet uppkopplingen försvinner med jämna mellanrum, och har gjort så i ca 2 dagar.
    Både för mig och för grannen.
    Något ni vet om?
    Värö 32 och Värö 33
  • Hej Lars-Göran.
    Jag har kontakt med bostadsswitchen på både Värö 32 samt Värö 33. Det låter som att det är något problem med din utrustning (Router osv) Jag får be dig att kontakta din internetleverantör angående detta.
    Theo
  • Hej!
    Hur ska dioderna lysa/blinka på er utrustning när allt fungerar?
    Just nu:
    Power: Stadig grön
    Status: Stadig grön
    WAN: Blinkande orange (stadig inemellan)
    LAN1: Blinkande orange (stadig inemellan)

    Är detta korrekt?
    Vi tappar kontakt med jämna mellanrum. Måste starta om ofta. Sedan funkar det en stund igen.
    Känns instabilt.

    Mvh

    Mvh




    Annica
  • Hej Annica!

    Tack för din fråga.

    Vi har kontakta med din bostadsswitch och är det så att ditt internet svajar, så är det din tjänsteleverantör du måste kontakta.
    Theo
  • Tack för svar!
    Betyder det Bahnhof (i mitt fall)?
    Annica
  • Hej Annica!

    Ja det stämmer 😀
    Theo
  • Hej,

    Har problem att internet faller ut med jämna mellanrum (flera gångar varje kväll). Då blinkar bostadsswitchen gult. Efter en stund kan jag starta om och jag får då stadigt grönt ljus.
    Tycker att bostadsswitchen blir väldigt varm? Är det normalt?
    Östra Långgatan 79
    Tacksam för svar,
    Torben
    Torben Kristensen
  • Hej Torben!

    Tack för din fråga.

    Har du testat att direkt koppla en dator till switchen? det ska vara så att antingen så funkar fiberanslutningen eller inte. Testa att direkt koppla annars är det routern det är fel på 😀
    Theo
  • Hej Theo,

    Misstänkte först att det var fel på routern så den är utbytt till senaste mesh teknik. Felet kvarstår dock, några gångar varje dag/kväll försvinner internet och jag måste starta om bostadsswitchen. Eftersom switchen blir mycket varm undrar jag om det finns en thermoswitch i bostadsswitchen som löser ut? Bostadsswitchen är monterat i ett städskåp och det kanske är otillräcklig ventilation?

    Torben
    Torben Kristensen
  • Hej Torben!

    Det är förmodligen din SFP (laserenheten) som är trasig. Du är välkommen att hämta en ny cpe hos oss. Vi har öppet till 17,00 idag.
    Theo
  • Tack Theo, problemet löst :-D
    Torben Kristensen
  • Inget internet eller TV, switchen helt död Inga lampor lyser, har mätt upp spänningen från transformatorn och den ligger på 12,1 Volt vad göra ?

    Lars-Åke
    Lars-Åke Eriksson
  • Hej Lars-Åke!

    Har du mätt din strömadapter med motstånd? Kom och hämta en ny hos oss på vårat kontor ifall inte.
    Theo
  • Inte med mer än instrumentets 

    Lars-Åke
    Lars-Åke Eriksson
  • Hej Lars-Åke!

    Då är den nog tyvärr sönder. Vänligen hämta en ny strömadapter på vårat kontor så ska det hoppa igång.
    Theo
  • Hej.
    Stängde av en säkring. När jag slog på igen står bostadsswitchen bara och blinkar på alla portar. Inget internet. Vad göra?
    Martin Karlsson
  • Hej Martin,

    Tack för din fråga.

    Finns många saker som kan påverka.
    Bästa är om du ringer oss så vi kan undersöka om vi har kontakt med switchen, de kan räcka med att du byter ut strömadaptern.

    Med vänliga hälsningar,

    Gilbert
    Gilbert

Kommentera eller skriv ett nytt inlägg

Ditt namn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.