Kommentaren du söker har flyttats till en ny diskussion, eller är borttagen.

Tömning varje vecka

Hej,
Vi har idag tömning av hushållssopor varje vecka och vill gärna ha kvar det.
Vad kommer kostnaden för detta bli framöver?
Mvh
Louise
Louise Rapportera olämpligt innehåll

Kommentarer

  • Hej Louise!
    Efter införandet av fyrfackskärl under 2019 finns bara möjlighet till tömning varannan vecka (av kärl 1 där hushållssopor ingår). Kärl 2 töms var fjärde vecka. Fram tills du har de nya kärlen på plats så går det bra. Om du har ett 190 liter kärl för hushållsavfall kostar det 3 330 kr per år från 1/1 2019. Läs mer om fyrfackskärlen på vasyd.se/fyrfack

    Med vänlig hälsning
    Anna Kommunikatör
  • Poor service - and any family with children will fill up the containers way before the 2/4 weeks.
    Some person living alone came up with this idea.
    The result is only that people start using the empty sections for other garbage than intended and the whole point of sorting is gone.
    Jesper
  • Hi Jesper!

    I'm sorry to hear that you feel this way about the new bins. We understand that they do not fit perfectly to the needs of all households.

    What we have to offer is 
    • an extra pick-up when needed for a fee of 70 SEK per bin and occasion
    • an extra 190 L bin for residual waste (and stuff that does not fit in the other compartments) for a fee of 900 SEK per year
    Please contact our customer service at kund@vasyd.se to order any of the above.

    Best regards
    Anna Kommunikatör
  • Hej,
    Hur gör jag för att sopkärl 1 skall tömmas varje vecka?
    Vet att det kostar extra för att få ” extra tömning ”.
    Var beställer jag detta för att kunna få tömt under perioden 15 april till 15 okt.
    Vidare undrar jag hur jag skall kunna få dispans för att ha kvar de mindre kärlen.Vet att man i vissa delar av Malmö fått detta. Anledning till att jag vill ha kvar tidigare kärl är att vi bor i ett område där det inte finns plats för de stora kärlen.
    Kerstin
    Kerstin Bassmann
  • Vilka klumpiga åbäken!
    De gamla 190l var smidiga med bra balans.
    Vi är ett pensionärspar med mkt lite avfall som nu måste bygga motorväg på tomten för att kunna parkera dessa åbäken där de gamla stod. Dessutom, den backen som finns kommer bli nästintill omöjlig på vintern att forcera.
    Att taxan ännu är oförändrad är ingen ursäkt.
    Robert
  • Hej Kerstin!

    Tack för din fråga. Det går att beställa extratömning av kärlen vid behov. Detta kan man dock inte "abonnera" på, utan en sådan får du beställa till varje tillfälle. En extratömning kostar 70 per tillfälle och kärl (2019 års taxa).

    Jag vet inte om du redan fått kärlen? Det går bra att välja bort kärl 2 om man saknar plats. Man kan också låta kärl två, som endast töms varannan vecka, stå på annan plats fram tills tömningsdagen. Om du upplever det helt omöjligt så kan vi i vissa fall komma ut och rådgöra. Hör av dig till Kundservice, kund@vasyd.se

    Med vänlig hälsning
    Anna Kommunikatör
  • Hej Robert!

    Tack för dina synpunkter. Tråkigt att höra att ni har problem att flytta kärlen. De nya kärlen är större, ingen tvekan om det. Jag är säker på att ni gör ert bästa, och chaufförerna gör också sitt bästa för att dra kärlen i de flesta lägen. Om det skulle underlätta så kan man avbeställa kärl 2. Hör gärna av dig till oss om det känns som en lösning.

    Med vänlig hälsning
    Anna Kommunikatör
  • Hur skulle det vara en lösning?? Karl 1 er jo fortfarende tungt och det er jo inte plats med allt i étt karl??
    Lösningen inte tänkt bra från början!
    Jesper
  • Hej Jesper!

    Tack även för din synpunkt. Svaret vad menat till det ovan kund skrev, att hushållet hade mycket lite avfall. Självklart är det inte en lösning för alla att endast ha ett kärl.

    Om man inte tippar kärlet, utan kör det med alla tre hjulen i mark, är det lättare att flytta kärlen även när de är fyllda. Om du inte redan gör på det sättet, hoppas jag tipset kan hjälpa.

    Jag önskar dig en fin helg!


    Anna Kommunikatör
  • Mindre karl och hämtning varje vecka skulla vara en hjälp - inget annat!
    Jesper
  • Where can I check which date is "tömningsdagen" for our neighbourhood?
    Seyed Mohammad Hosseini
  • Hej Jesper,

    Att ha hämtning varje vecka är inte bra för miljön och om du testar att dra kärlet som min kollega skrev så blir det inte så tungt.

    Vänliga hälsningar,
    Michelle Kundrådgivare
  • Hello Seyed,

    Thank you for your question.

    You can see it om "My Pages": https://minasidor.vasyd.se/hem or you can call Customer Service 040 635 10 00.

    Best regards,
    Michelle Kundrådgivare

Kommentera eller skriv ett nytt inlägg

Ditt namn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.