Jag behöver nya matavfallspåsar
Hej!
Er sida är mycket svårsökt. På den enkla frågan var jag beställer/hämtar nya matavfallspåsar finns inget svar. Tacksam för svar på detta.
Mvh
Emma
Er sida är mycket svårsökt. På den enkla frågan var jag beställer/hämtar nya matavfallspåsar finns inget svar. Tacksam för svar på detta.
Mvh
Emma
Följ inlägget
10
följare
Bor du i villa i Malmö eller Burlöv kan du ”flagga” när dina matavfallspåsar är slut. Du klämmer helt enkelt en matavfallspåse i ditt kärl, så ser chaufförerna till att du får nya påsar levererade. På så vis kan du själv styra när du vill få nya påsar. En bunt med påsar innehåller 80 stycken och levereras inplastade.
De tidigare årliga leveranserna avslutas. Matavfallspåsar till hushåll är gratis.
Man kan också själv hämta matavfallspåsar på återvinningscentraler.
Tack för att du sorterar matavfallet!
Vi har "flaggat" vid två tillfällen för att få nya matavfallspåsar men båda gångerna lämnas "flaggan" på marken utan några nya påsar. Vi bor i villa...
Bra och lätt sätt att få nya påsar men är chaufförerna med på det?
Tacksam för återkoppling. Är inte sugen på att åka till ett utlämningsställe.
Med vänlig hälsning
Ola
Tråkigt att flaggningen inte har fungerat för dig, det ber vi om ursäkt för. Ibland får chaufförerna slut på påsar i sitt lager i sopbilen, men ska då lämna påsar senare. Vi rapporterar denna avvikelse och kontaktar entreprenören. Om ditt lager inte är alldeles slut ber jag dig att prova igen om inga påsar dyker upp innan nästa tömningstillfälle.
Om du inte har några påsar kvar att flagga med, finns det också flera utlämningsställen där du kan hämta en bunt påsar.
Ha det gott!
VARFÖR?
Vi har redan två inarbetade system hur våra kunder kan få
tag på fler matpåsar om de behöver:
locket på kärlet innan tömning så får man en ny bunt av sopåkarna.
flerfamiljshus så är det fastighetsägaren/styrelsen som beställer och sen
förslagsvis lägger dessa i miljöhuset.
Ena annan anledning är att våra påsar även tas av personer som inte bor i Malmö/Burlöv och våra taxepengar får inte gå till sånt som inte gynnar våra kommuninvånare.
Ha en fin dag!
Då påsarna levereras till din fastighet måste de skyddas mot väder och vind, därav levereras de oftast inplastade. Annars skulle exempelvis ett regn förstöra alla påsarna om de ligger ute, och då gå helt till spillo.
Med vänlig hälsning
Jag har nu flaggat för att få nya matavfallspåsar de två senaste tömningarna. Men fortfarande inte fått några påsar. Nu är mina snart slut. Så ni får gärna skicka ett bud med nya till oss.
Tack för din fråga
Om du kontaktar oss på 0406351000, eller mailar oss på kund@vasyd.se och meddelar din bostadsadress. Så ska vi lägga en reklamation på ej utförd tjänst och beställa ut avfallspåsar till dig.
Önskar dig en fin dag
Mvh
Jo, den idén har vi haft. Men vi har sett, om inte annat i Malmö, att det ibland både kan regna i sidled och blåsa så att locket far upp. Då riskerar påsarna att bli blöta. Påsarna kan också glömmas i facket varvid man sen kastar matavfall ovanpå. Eller att det är kladdigt i facket ibland som då skulle ge kladdiga påsar. Så vi tror, trots att vi gärna undviker plast, att det ändå är det bästa. Plastomslaget får man återvinna! Tack för dina synpunkter.
Hälsar
vi har inte heller fått nya påsar till matavfall trots att vi två gånger nu skrivit stora lappar på tunnorna vid tömning om att vi behöver nya påsar. Verkar inte som om chaufförerna bryr sig eller är så glada över denna nya arbetsuppgift.... Jag är inte sugen på att åka och hämta påsar på ngt utlämningsställe dit jag inte har något ärende eller på att behöva lägga tid på att maila/ringa VA Syd. Tidigare var det ju lätt att ta dem på ICA när man handlade. Tills vidare slänger vi allt bland vanliga soporna. Om VA Syd vill att vi ska återvinna matavfall tycker jag att det är ni som måste se till att vi får nya påsar.
Mvh
Sara i Malmö
Tack för din fråga
Så tråkigt att det inte fungerat med att sätta en lapp, där du ber om nya påsar. Enligt vår rutin som du säkert känner till ska man klämma fast en matavfallspåse i locket för att få nya påsar. Även om det säkert varit väldigt tydligt skrivit kan det vara så att de inte läst på lapparna, vilket är olyckligt. Man kan inte längre hämta påsar i matbutiker, men vi mottager din åsikt gällande att det varit önskvärt. Man har valt att inte ha påsarna där för att många påsar har använts till annat än matavfall för villakunder, vilka de var avsedda för. Man kan hämta matavfallspåsar på VASYD:s huvudkontor, Hjälmaregatan 3 i Malmö. Annars får vi be dig att ange din adress för att kunna lägga en reklamation på ej levererade matavfallspåsar och beställa ut nya påsar till dig, även om jag förstår av ditt meddelande att du inte önskar att göra det.
Önskar dig en fortsatt fin dag
Mvh
Ja, det ska finnas matavfallspåsar på återvinningscentralerna i Bunkeflo och Norra Hamnen.
Med vänlig hälsning
Att be allmänheten att köra runt till återvinningscentraler, VASYDs huvudkontor eller andra perifera ställen enbart för att själv hämta nya påsar är överoptimistiskt och föga miljömässigt.
Att kunna hämta nya påsar på ICA med risk för visst svinn måste överväga risken för att matavfallet läggs i plastpåse bland restavfallet. Vilket tyvärr blir mitt enda val när mina fåtal bruna påsar snart är slut. Det känns verkligen fel och jag kan bara beklaga ett kortsiktigt besparingstänk.
Påsutdelning via butik var tyvärr inte möjlig att behålla eftersom det försvann betydande mängder påsar både till andra ändamål och till andra kommuner. Det är dina och andras avgifter för avfall som bekostar vår verksamhet, och vi tycker inte de pengarna ska gå till spillo. Det handlar alltså inte om besparingar utan om att minska svinn.
Vi vet att det har varit en del problem med påsutdelningen under våren, men det fungerar bättre nu och vi kommer inte ge oss förrän entreprenören har fått det här att fungera som det ska full ut.
Det är viktigt för oss att få veta att och när det inte fungerar för att kunna komma till rätta med problemen. Om man som kund är missnöjd på utdelningen på något sätt ska man vända sig till vår kundservice. Om man inte har fått påsar på korrekt sätt ska entreprenören köra ut påsar till kunden under nästa arbetsdag efter att kundservice lagt in en reklamation om detta i vårt system.
Med vänlig hälsning
Bor du i villa eller BRF med egna sopkärl ska du på tömningsdagen klämma en matavfallspåse i ditt kärl 1. Chaufförerna ska då leverera nya.
Med vänlig hälsning
Vi har inga avfallspåsar kvar och flaggade vid senaste tömningen men fick inga. Vad gäller när man som vi är företag???
Murex Bygg och Fasad AB
Det är endast villakunder som kan flagga efter nya påsar.
Företag använder enklast formuläret på vår hemsida. Det går också bra att mejla på kund@vasyd.se eller ringa oss på 040-6351000 på vardagar mellan kl. 08.00-16.30.