Till senaste kommentaren
Kommentaren du söker har flyttats till en ny diskussion, eller är borttagen.

Hur göra med abonnemanget vid uthyrning av fastighet?

Hej Kundtjänst,

Jag har en fastighet som skall hyras ut under längre tid och vill därför att hyresgästen skall stå på abonnemanget för att jag ska slippa administration med att fakturera hyresgästen i efterhand.

Vilken blankett skall jag använda och hur skall jag göra för att inte hamna i en situation där jag som fastighetsägare kan bli ”skadeståndsskyldig” om hyresgästen inte gör rätt för sig gentemot er? Vad händer om hyresgästen går i konkurs och jag vill skriva tillbaka abonnemanget på mig igen? Kan man göra det utan hyresgästens medgivande i ett sådant fall?

Jag ser att ni har en blankett på er hemsida som heter ”Anmälan om ägarbyte” och undrar om denna verkligen är korrekt att använda vid uthyrning? Rent juridiskt vill jag egentligen fortfarande ”äga” själva mätaren medan abonnemanget skall stå på hyresgästen, dit fakturorna också skall skickas.

Hur löser man detta på bästa sätt?

VA SYD Kundservice Rapportera olämpligt innehåll

Kommentarer

  • Hej!
    Tack för ditt mejl och dina frågor.
    När det gäller uthyrning av fastighet med VA-abonnemang, kan vi inte göra ett ägarbyte i vanlig bemärkelse. Precis som du säger, så måste abonnemanget stå på den lagfarne ägaren. Man använder alltså inte blanketten på vår hemsida.

    Vad vi kan erbjuda för att du ska slippa administrationen är följande:
    • När hyresgästen flyttar in gör du en avläsning av vattenmätaren som du meddelar till oss via mejl/telefon. 
    • Vi gör då ett ”ägarbyte” från/till ditt kundnummer för att du ska veta när hyresgästen börjar betala för vattnet. 
    • Sedan meddelar du hyresgästens mejladress, så kan vi skicka epost-faktura till denne, trots att du fortfarande står som faktura-mottagare i adress-fältet på fakturan.
    • Skulle det vara problem med betalning skickas påminnelse via brev till dig, till angiven adress.
    • När sedan hyresgästen flyttar ut, görs en ny avläsning och ett ”ägarbyte” på samma sätt, så vet du exakt hur mycket vatten som förbrukats under perioden.

    Du når oss på Kundservice via kund@vasyd.se, eller 040-635 10 00 vardagar mellan 08.00-16.30.

    Ha en fin dag!
    Madeléine Kundrådgivare

Kommentera eller skriv ett nytt inlägg

Ditt namn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.