Till senaste kommentaren
Detta inlägg är gammalt och kan innehålla inaktuell information.
Kommentaren du söker har flyttats till en ny diskussion, eller är borttagen.

Hur kommer jag igång med internet?

Har precis fått fiber installerat. Hur kommer jag enklast igång med internet? Kan jag ansluta min gamla Telia router till bredbands-switchen?

Kommentarer

  • Hej Christer!

    Grattis till fibern!

    För att komma igång med internet beställer du först en tjänst via en av våra tjänsteleverantörer. Tjänsten kan du beställa antingen via vår portal eller genom att kontakta leverantören direkt. Portalen kommer du till genom att ansluta datorn till fiberuttaget på väggen. Om du har du en switch uppsatt är det port två du ska ansluta datorn till. Om du kan använda din gamla router till din tjänst kan den tjänsteleverantör du väljer bäst svara på.

    Med vänlig hälsning

    Eva Kundservice
  • jag kommer inte igång.
    Jag har ett mobilt bredband och har försökt två gånger dels på port ett och två

  • Hej Peter!

    Om du har bredband via Utsikt så är det fiber (ej mobilt bredband)
    Du kopplar, för internet, en kabel till uttaget märkt LAN 2. Sedan kan du koppla vidare till en router om du vill ha trådlöst hemma.

    Har du inte beställt tjänster så kan du göra detta via vår portal som du kommertill när du kopplat in dig. Du kan även beställa via någon av de tjänsteleverantörerna som finns i vårt nät. Läs mer om alla leverantörerna här

    Med vänliga hälsningar
  • Hej! Vi har haft fiber installerat ett tag i vårt hus men vi har inte kommit till skott att beställa några tjänster. Nu skulle jag försöka följa manualen vi fick i samband med installationen för att komma till Utsikt bredbands tjänsteguide. Man när jag kopplat in min kabel till bredbandsswitchen så får jag ingen kontakt. Jätteirriterande.
  • Hej Pia,

    Vad roligt att du vill komma igång med ditt bredband.
    Det finns en bra manual på vår hemsida med information om hur du kopplar in dina tjänster - internet, TV och telefoni. Hur du går till väga är lite olika beroende på vilken bredbandsswitch du har.
    Via denna länk kan du söka upp just din bredbandsswitch för att se hur du ska koppla in dina tjänster.
    Därefter kan du gå in här för att kika på vilka tjänsteleverantörer vi har i vårt nät.

    Om det inte skulle fungera för dig är du välkommen att kontakta vår kundservice.

    Med vänlig hälsning,
  • Man får fel på hemsidan när man försöker ansluta. "Tekniskt fel". Man kommer inte vidare från den första sidan, så att säga.
  • Hej Jacob!

    Beklagar du har problem med att få igång din internetanslutning.Fungerar det inte enligt min kollegas svar ovan skulle behöva lite mer kompletterande information av dig för att se varför du får detta felmeddelande. Bäst vore om du kunde återkomma via mail kundservice@utsikt.se eller till vår kundservice via telefon på 013-20 83 20 med dina personuppgifter, eftersom detta är ett publikt forum vill vi inte gärna att du delar dem här.

    Med vänliga hälsningar
    Hanna Kundservice
  • Hej Jag har fått fiber installerat idag, men kommer inte igång. Jag har kopplat in det enligt kopplingsschemat från switchen till en router då vi vill ha trådlöst men får ingen internetkoppling säger det. Jag har tecknat hos Viasat och dom sa att det bara skulle vara att köra då vi fått det inkopplat. Hur kommer jag igång?
  • Hej Mattias!

    Vad roligt att du precis fått fiber installerat. Det kan ta någon dag innan vi fått in från installatören att fibern är färdiginstallerad i din fastighet så att det inte funkade direkt efter installation kan bero på detta. Om problemet fortfarande kvarstår under dagen rekommenderar jag att du tar kontakt med Viasat för att kontrollera status på tjänsten.

    Önskar dig en fortsatt trevlig dag!

    Med vänliga hälsningar
    Hanna Kundservice
  • Har precis beställt TV och Internet via Telia, men vad jag saknar en  switch för att då det att fungera. Är det något som ska finnas i varje lägenhet eller måste jag fixa en själv?
    Imse
  • Hej Imse! Tack för din fråga.

    Beställer du en sådan tjänst från någon av tjänsteleverantörerna meddelar dom oss om att du behöver en switch. Så länge allt går rätt till från deras håll kommer den skickas ut till dig snarast.

    Med vänliga hälsningar
    Julia
  • Hej! Vi har haft fiber installerat ett tag i vårt hus men Jag har inte kommit till skott att beställa några tjänster. Jag har ett annat internet leverantör, Som jag börjar bli irriterad på. Och letar efter en bättre och billigare sätt att leverera internet. Finns det Wifi i den här routern som är installerad i huset? Eller måste det vara kablar kopplade till routern?
    Vänliga hälsningar
    Tomas

    Tomas Svantesson
  • Hej Tomas!
    Tack för din fråga.

    Du är helt fri att välja vilken leverantör du vill av de som finns i vårat nät, du kan då säga upp din tjänst hos din nuvarande leverantör och starta upp en ny med den du vill.

    Den vita boxen som sitter hemma hos dig är enbart en tjänstefördelare, i den finns det inget internet utan du behöver en router kopplad till denna.

    Läs mer om de olika leverantörerna och tjänsterna på:
    http://utsikt.stadsnatsfabriken.se/serviceguide/

    Trevlig helg!
    Med vänliga hälsningar,
    Julia
  • Hej Julia,
    Jag har Tre som internet leverantör. Och dem har inte router som man kan koppla till denna vita box. Har ni det så jag kan använda Tre fortfarande som Internet leverantör? TRE:se har bara trådlösa WIFI, Där jag bor så bor jag granne med en Flygplats. Så min Wifi funkar inte som den ska med 40 gig funkar aldrig, jag har testat. Ska jag tanka ned exempel Windows 10 versionen så funkar det inte med Wifi, det tar allt för lång tid. Och det kostar mig, för mycket pengar. Kan ni hjälpa mig?

    Vänliga Hälsningar
    Tomas Svantesson

    Tomas Svantesson
  • Hej Tomas!

    För att ansluta din router till fibernätet måste du ha en nätverkskabel, annars fungerar det inte. Vi har ingen trådlös anslutning till fiberkonvertern som du anger.
    Rekommenderar du talar med TRE för att se om de har någon lösning på ditt problem.

    Med vänliga hälsningar
    Hanna Kundservice
  • Hej
    Jag frågade för en tid sedan men fick inte bra svar,  så jag frågar igen!
    Vi har idag, löper ut 28/2, Universal som internetleverantör, men ska gå över till Viasat ( är redan på plats och betalt) men var och hur kopplar jag om från Universal till Viasat?
    Bengt-Åke
    Bengt-Åke Larsson / Wiveka Nordén
  • Hej Bengt-Åke

    Att koppla över en tjänst till en annan gör tjänsteleverantörerna. Urkopplingen uträttas av Universal och inkopplingen utförs av Viasat. Jag rekommenderar dig att höra av dig till Viasat för att få guidning i hur du kopplar in din utrustning.

    Må så gott!

    Med vänliga hälsningar
    Madeleine Kundservice
  • Hej! Hur får ja tillgång till mitt wifi lösenord?, (alltså inte inloggningsuppgifter till kondportalen)
    Sacha Godeberg
  • Hej Sacha!

    Är det ditt lösenord till router/wifi så är det din tjänsteleverantör som kan tillhanda hålla dig denna uppgift. Så ta kontakt med dem så kan de hjälpa dig med detta. Vi har enbart tillgång till uppgifterna för kundportalen.

    Med vänliga hälsningar,
    Hanna Kundservice
  • Okey kan ni se vilken tjänstelevrantör man har? Trodde det va den som stog på routern men det är ju eran.
    Mvh
    Sacha Godeberg
  • Hej igen Sacha!

    När jag gör en sökning på ditt namn ser jag att du inte har någon tjänst inkopplad så det första du ska göra är att ta kontakt med en tjänsteleverantör som finns i vårt nät för att beställa en tjänst. Vilka tjänsteleverantörer som finns att välja på hittar du på vår hemsida www.utsikt.se. Om du beställer tjänsten via telefon kan du även passa på att fråga hur du får igång din router.

    Med vänlig hälsning
    Eva Kundservice

Kommentera eller skriv ett nytt inlägg

Ditt namn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.