Kommentaren du söker har flyttats till en ny diskussion, eller är borttagen.

Stämmer datumen i tidplanen?

Jag hade idag (2018-10-29) besök hemma hos mig i Lerbo - område B3 - för planering av installationen. Jättebra att det äntligen händer något :-) Men Eddimas representant sade bland annat att "Ingen installation kommer att ske i område B3 före årsskiftet. Och nu kommer vintern och blir det tjäle går det ju inte att gräva." Och "Det är ju väldigt kort tid så det är - måste man förstå - svårt att hinna med. Det hjälper inte att du kontaktar Utsikt, det går inte fortare för det."
Efter detta verkar det dessutom inte vara självklart att installationen verkligen ansluts till omvärlden direkt, när grävningen så småningom slutligen är gjord? Vad gör Utsikt nu för att se till att installationen sker före 2018-12-31, som avtalat? Prioriterar det kommunägda företaget Tekniska Verken i Linköping (Utsikts ägare) sin verksamhet i den egna kommunen framför sina åtagande i grannkommunen?
Peter Modig Rapportera olämpligt innehåll

Kommentarer

  • Hej Peter!
    Tack för din fråga, jag förstår verkligen din oro och frustration.

    Projektledaren hälsar att vi har fått till oss från entreprenören att de kommer ha problem med att hinna installera alla kunder. Dock kommer alla markarbeten bli klara i år (under förutsättning att tjällen inte kommer ovanligt tidigt i år) och därför inte påverka installationen.

    Vi arbetar i dagsläget med att lösa eventuella förseningar och hoppas att vi kan med hjälp av ytterligare resurser komma ikapp och installera det mesta i år.

    Med vänliga hälsningar,
    Julia Kundservice
  • Tack för snabbt svar. Vad är det mer som är försenat med installationen, förutom markarbetena? Finns det ingen fiberkabel att blåsa in i rören? Finns det inga platser förberedda för tekniken? Finns det inga avtal för nätets Internetanslutning ut i "molnet"? Inte tillräckligt med beställningar för att det skall vara värt att jobba med projektet (trots kommunens medfinansiering)? Det var ju mycket aktivitet för ett par år sedan, men det senaste året har inte mycket arbete kunnat ses här i vårt område.
    Peter Modig
  • Hej igen Peter!

    Innan markarbeten är klara så har vi ingen kanalisation att blåsa in fiber i. Först när vi grävt ner det sista utav kanalisationen kan vi fortsätta med att blåsa i fiber, sedan svetsa denna i kopplingspunkterna och därefter genomföra installationen hos kund.

    All materiel är säkrad, likaså tekniken i andra änden. Vi bygger inte i just det området idag och det är pga. all arbete som sker i grannområden. Entreprenören jobbar även helger i dagsläget för att hinna med så mycket som möjligt.

    Antalet beställningar har ingen betydelse i det här fallet, alla som valt att ansluta sig kommer att anslutas. Vi har inte gjort några prioriteringar vad gäller anslutningsgraden. Sträckan B3 är faktiskt en utav de större och mest kundtäta, så hade det hängt ihop med anslutningsgraden hade den anslutits först.

    Hoppas detta är tillräckligt med svar på din fråga.
    Ha en fortsatt trevlig dag!

    Med vänliga hälsningar,
    Julia Kundservice
  • Tack för snabba svar Julia!

    Jag ser också att den aktuella tidplanen på webben även nu när det är så nära säger installation i fastigheten vecka 50-52, så då får vi väl utgå från att det är det som gäller 😊

    Jag förutsätter att ni framöver meddelar direkt (alltså inte bara på webbsidan) till oss med bekräftade beställningar ifall installationen kommer bli senare än avtalat.

    Vänligen/Peter
    Peter Modig
  • Hej Peter!

    Hörde från min kollega att du redan fått återkoppling på din fråga via telefon.
    Men installationen kommer förhoppningsvis ske enligt tidsplanen som finns via hemsidan även om vi drabbats av lite förseningar. Sker det inte inom beräknad tidsplan så kommer detta meddelades till berörda kunder.

    Med vänliga hälsningar

    Hanna Kundservice
  • Hej Utsikt och Hanna!
    Nu har jag faktiskt fått fiberslang ingrävd på tomten, så arbetet tog faktiskt fart senaste tiden.
    Men nu verkar det vara stopp, enligt Eddimas företrädare. Det kommer ju ledigheter mm så någon förbindelse kan jag inte räkna med detta år. Det kommer säkert dröja någon månad eller så, sade han. Väldigt oklart med andra ord.
    Så den utlovade tiden verkar trots allt inte hållas. Det är då kanske inte bara IP Only som lovar runt och håller tunt?
    Vänligen/Peter
    Peter Modig
  • Hej Peter,

    Vi har gjort allt i vår makt för
    att hinna med så många kunder som möjligt i år. Vi har fokuserat i slutskedet
    på att gräva fram till alla kunder för att kunna slutföra installationen i
    början på nästa år (bör ske någon gång i januari).

    Kan inte annat än att beklaga förseningen, förstår att du är besviken för hur man än ser på det så är just din installation försenad.
    I det stora hela handlar det om 1 månads försening och det hoppas vi att ni kunder har överseende med givet storleken på projektet.

    Hur andra nätägare arbetar kan vi tyvärr inte svara på.

    Med Vänlig Hälsning


    Susanna Kundservice
  • Hej Sanna!
    Jag uppskattar den insats ni gjort här i mitt område den senaste tiden.

    Jag hade dock haft större förståelse - ur mitt perspektiv - för förseningen om det hade synts arbete i området under lite större del av de gångna 1,5 åren. Nu får man känslan av att ni gjorde en insats i början av tidsperioden, och sedan låg det still i ett år. Sen - när vi började komma med frågor - drog ni i sista sekunden igång arbetet igen. Och då lite för sent (en månad?).

    Men, men, nu är det jul och vi ser fram mot en fungerande uppkoppling i januari 2019.
    God Jul och Gott Nytt År
    Vänligen/Peter
    Peter Modig
  • Hej Utsikt!
    Jag har fått slang framgrävd in till mitt hus här i område B3. Nu väntar jag på att resten av arbetet skall göras, så att ovan utlovad klartid inte återigen skall visa sig felaktig. (Så som det skett hos "andra nätägare".) Det är fortfarande tid kvar, men ännu har jag inte kontaktats för att boka tid för installation inne i huset. Jag är beredd och flexibel, men jag har ju ett jobb så jag kan inte anpassa mig med hur kort varsel som helst. Hur planerar ni att genomföra installationen? Vem skall utföra den i vårt område? Jag har tidigare ställt dessa frågor i mejl direkt till er kundtjänst, men inte fått någon reaktion.
    Vänligen/Peter
    Peter Modig
  • Hej Peter,

    Det känns bra att höra att du uppskattar det jobb som är gjort för att du och alla dom andra dryga 2 tusen kunder har fått tillgång till fiber. I vårt avtal om fiberanslutning för landsbygden i Katrineholms kommun finns en målsättning vilken har kommunicerats vid olika tillfällen, att de som beställde anslutning före den sista juni 2017 skulle bli inkopplade före den sista december 2018. Tyvärr var det några av er som beställde i god tid, som inte blev inkopplade före den sista december 2018.

    Att vi inte helt klarade målsättningen är givetvis tråkigt men samtidigt inget som vi lovat och har avtal med dig om, en försening för några kunder på någon vecka eller två i ett så här stort projekt där vi skall ansluta över tvåtusen kunder är ändå något vi känner oss ganska nöjda med.

    Det är närmare 100 mil som våra entreprenörer har grävt i hela projektet och det går till så att man gräver klart och lägger ner kanalisation färdigt innan man återkommer och blåser i fiber för att sedan kunna installera utrustningen som du har hemma. Det är tråkigt om du upplever att det varit lång tid mellan arbetena i ditt område men för att nå effektivitet ekonomiskt i så här stora projekt är det så som arbetet går till när man ska ansluta så här många kunder.

    Må så gott!

    Med vänliga hälsningar
    Madeleine Kundservice
  • Tack för ett trevligt svar Madeleine!
    Jag förstår mycket väl att stora projekt kan bli försenade. Jag vet också hur viktigt det är med korrekt information till de berörda. Därför är jag extra glad för beskedet att installationen hos mig kommer ske nu de närmaste dagarna ("försening på någon vecka eller två"). Jag väntar spänt på kontakt från er entreprenör (vem?) i början av nästa vecka (v4).
    Vänligen /Peter
    Peter Modig
  • Hej igen Peter!

    Tack för din förståelse. Det är Eddima Teknik AB som gör installationen i ditt område (B3).

    Med vänliga hälsningar
    Hanna Kundservice
  • Hej Utsikt
    Nu har vi passerat januari som var den förlängda tiden för oss i område D4 att få bredband levererat och installerat.

    Som jag förstår är ni på Kundservice ett flertal medarbetare som kan uppdatera i tidplanen varför jag ber er att uppdatera den vartefter de planerade tiderna gått ut så att vi härute i skogen kan få någonting att se fram emot och framförallt respektera er för ert arbete.

    Med passerade tidplaner som inte uppdateras vartefter de passeras kan vi tyvärr inte tycka att ni varken är professionella eller gör ett bra jobb.
    Med vänliga hälsningar
    Göran Köhl
    Göran Köhl
  • Hej Göran!

    Vi ber om ursäkt för sen återkoppling! Självklart vill vi göra ett bra och professionellt arbete och har tagit ärendet vidare till berörd avdelning. När vi har mer information återkommer vi!

    Med vänlig hälsning
    Eva Kundservice
  • Hej och tack för det Eva.
    Nu har projektet hört av sej och meddelat att man jobbar för att komma vidare med dragningen av bredband i vårt område (D4).

    Jag ser också att tidplanen förändrats och att ny planerad färdigtid för ej färdiga områden lagts ut.
    Tack för hjälpen.
    Mvh Göran i Pettersberg



    Göran Köhl
  • Hej Göran,

    Preliminär installation för område D4 är april 2019 (berör elva kunder i området kring Nytorp utmed länsväg 534).

    Må så gott!

    Med vänliga hälsningar
    Madeleine Kundservice

Kommentera eller skriv ett nytt inlägg

Ditt namn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.