Till senaste kommentaren
Detta inlägg är gammalt och kan innehålla inaktuell information.

Vilka portar ska användas på Inteno XG6846? (Koppla in router)

Enligt denna sida: https://www.utsikt.se/drift_support/koppla-in-d..., så ska LAN2 vara Internet och LAN4 vara TV.

Enligt Telia supporten, så är LAN1 Internet och LAN2 TV:n, vilket är rätt?

Kopplar jag in routern på LAN2 så får jag bara 100/6Mbit (nedströms/uppströms) enligt bredbandskollen när jag borde ha 100/100Mbit.

Varför är LAN2 begränsad? Ska TV:n kopplas in där som Telia säger?

Kommentarer

  • Hej Thomas!

    Om du är ansluten till Utsikt bredbands fibernät ska du koppla in din utrustning enligt denna sida
    Utsikt bredband driver stadsnätet i Linköping, Katrineholm och Mjölby med omnejd.

    Om du har någon annan leverantör av fibernät så bör du följa deras anvisning.

    Med vänlig hälsning

    Laura
  • Hej Veronica, om jag inte hade Utsikt bredbands fibernät skulle jag inte läsa på eran hemsida.

    Eftersom informationen på eran hemsidan inte stämmer med det som tjänstleverantören (Telia) meddelar mig så blir man ju så klart fundersam på vem av er som har fel information.

    Oavsätt blir jag som kund drabbad. Var vänlig bekräfta att er information verkligen är rätt och att Telia sitter på samma information.

  • Hej Thomas!

    Telia använder också bredbandsswitchen Inteno i sitt egna fibernät. Det kan alltså vara så att de blandar ihop hur kunderna ska koppla in utrustningen.

    Du ska följa den anvisningen som vi på Utsikt Bredband har. Om du fortfarande har problem med uppladdningshastigheten ska detta felanmälas till Telia.

    Med vänlig hälsning

    Laura
  • Hej

    Bra tack, då får jag gå på Telia supporten istället.

    Mvh
    /Thomas

  • Här är en ny kund som också heter Thomas.
    Det är skitdåligt med supportsamarbetet mellan Utsikt och Telia. Ni skyller bara på varandra. Nu har vi varit utan TV hela helgen pga av att Telia inte kan se vad som händer i min anläggning. Det enda de kan göra är att be mig starta om all utrustning. Efter 2 timmar i support med dem så blev resultatet att Telia säger att de får skicka en support-anmälan till Utsikt. Väldigt dåligt. Det känns som om Utsikt med support vardagar 9-16 inte bryr sig om privatkunderna i deras nät.

    Skärp er!!

  • Hej Thomas!

    Tråkigt att din tv inte fungerar.

    Om du får något fel på dina tjänster kontaktar du din tjänsteleverantör. De felsöker då först och hittar de inget fel så gör de ett ärende till tekniker hos oss.

    Vi har i dagsläget valt att ha öppet vardagar 9-16. Oavsett om det är denna tid du kontaktar din tjänsteleverantör eller utanför öppettider så ska din leverantör göra ett ärende till tekniker hos oss.

    Med vänlig hälsning

    Laura

Kommentera eller skriv ett nytt inlägg

Ditt namn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.