Till senaste kommentaren
Kommentaren du söker har flyttats till en ny diskussion, eller är borttagen.

När kommer ni att installera fiber i mitt område på landsbygden i Katrineholm?

När kommer jag att kunna surfa via fiber hemma hos mig?
Utsikt Bredband Rapportera olämpligt innehåll

Kommentarer

  • Vi vet inte exakt när vi kommer att bygga i respektive område, men vi uppdaterar löpande webbplatsen med tidplaner. Du kommer dessutom att få en tidplan skickad till dig så snart vi har planerat byggnationen i ditt område.
    Utsikt Bredband
  • Hej jag bor i området Hjälmsätter Julita. Enligt obekräftade uppgifter så dröjer installationen i området fram till nästa år !!!!
    Detta efter att vi från början skull få fiber senast juni2017, sedanflyttades detta till september 2017. Allt detta utan att information saknats.
    Vad händer ?? Varför får vi ingen information ?
    Grävning på tomter sker sporadiskt i området ! Men vad händer med resten. Jag är medveten om att el och tele ska grävas ner samtidigt, men vad händer ?
    Inforamtion är svårt med nödvändigt. Tänk på det !
  • Hej Sigvard!

    Jag ska kolla upp detta och återkommer till dig med mer information

    Med vänliga hälsningar
  • hej, jag bor mellan Strångsjö och Glindran och hör till de 5 % som inte skulle få ansluta till fibernätet som byggs just nu i vårt område. vi skulle få ett besked under hösten 2017 om det blir möjligt för oss (5 %) att kunna ansluta i ett senare skede , när och till vilket pris?
    Med vänlig hälsning Ulf Bäckman
  • Hej Ulf,

    Vad bra att ni är intresserade av att ansluta er till Utsikts fiber. I den här frågan behöver du kontakta Michael Frannson på Katrineholms kommun: Michael.Fransson@katrineholm.se
    Som ska ha mer information angående anslutning i ett senare skede till fiber för er 5% som inte kan ansluta er idagsläget.

    Med Vänlig Hälsning

    Susanna Kundservice
  • Hej,

    Tack för din fråga!

    I dagsläget ligger denna kampanj i planeringsfas. Vi kommer kontakta dig så fort vi är i ditt område för hembesök.

    Önskar dig en fin dag!

    Med vänliga hälsningar
    Madeleine, Kundservice
    Madeleine Kundservice
  • Hej!
    Jag bor i Ekenäs område B1 på kartan.
    Är vi framflyttade till V 26-27 år 2019?
    Jonas Wallentin
  • Hej Jonas,

    Den kartan som ligger på vår hemsida avser v. 26-27 i år. Om du beställde fiber innan 2018-06-30 är du med i den tidsplanen. Om du gick med senare sker en annan tidsplanening som kommer ut i höst/vinter.

    Med vänliga hälsningar
    Madeleine, Kundservice
    Madeleine Kundservice
  • Eltel har en tidsplan som sträcker sig till vecka 29, det är passerat..? Hur ser det ut nu? Vi ska få senast dec 18 har jag för mig det var sagt men det verkar inte precis gå framåt.. (c6)
    Sofia
  • Hej Sofia,

    Veckorna för C6 är inte bestämda. Vi kommer uppdatera med nya veckor så fort det är bestämt. Tidplanen för installation under 2018, om du har beställt i första vändan, gäller fortfarande.

    Med vänliga hälsningar
    Madeleine Kundservice
  • När jag beställde grävning i augusti sa ni att det skall vara klart senast 31 december 2018. Nu läser jag att alla som beställt efter 30e juni kan förväntas vänta enda till 2020.. Vad händer? Bor i Bie.
    Tommy
  • Hej Tommy!

    Området kring Bie har beräknad installation mellan veckorna 23-50 under hösten 2018. Du kan kika närmare på vår hemsida här när det är beräknat installation för din adress. Installation senast 2020 gäller för de som inte beställde innan 2017-06-30.

    Med vänliga hälsningar
    Hanna Kundservice
  • Fortfarande inga installationsveckor för C områdena? Har Eltel problem ? kommer vi vekligen att få fiber före årsskiftet, vad händer om tidplanen inte håller, det blir ju ett avtalsbrott.
    Conny
  • Hej Conny,

    Jag har nu fått svar från projektchefen i ditt område och hon hälsar att målsättningen för både Eltel och
    oss är att det ska installeras innan årsskiftet.

    Eltel har lovat en mer detaljerad tidplan som vi väntas få inom kort.

    Må så gott!

    Med vänliga hälsningar
    Madeleine Kundservice
  • C 6 Hur ser tidsplanen ut? Vi vill ha mer information. Detta verkar gälla många kunder!
    Monica
  • Jag bor i Lerbo, område B3, och beställde anslutning före 2017-06-30. Har även fått den bekräftad och att anslutning skall ske senast 2018-12-31. Jag ser idag (2018-10-04, v40) på Utsikts hemsida ("tidsplanen uppdateras kontinuerligt") att det skall installeras hos oss v42-43, samt att vi skall kontaktas av installatören (Eddima) 14 dagar före installation - alltså under v40-41.
    Jag har inte hört något från dem ännu, men det är ju en vecka kvar naturligtvis. Jag har förra helgen mejlat Eddima med fråga om deras planer utan att få något som helst svar. Vad vet Utsikt om aktuella tidsplaner? Vårt avtal är ju med Utsikt, inte med Eddima.
    Peter Modig
  • Hej Monica och Peter!

    Vi har tagit era frågor vidare till projektledare och väntar på svar. När vi vet mer återkommer vi!

    Med vänlig hälsning

    Eva Kundservice
  • Hej!
    Jag har beställt fiber till C6. Fick veta att det var inplanerat i maj men att det strulade med markavtalet. Nu vet jag att det är påskrivet sedan 1,5 månad. Varför får vi inget veta om när det kommer?!


    Rikkard
  • Hej,

    Installationer i fastigheterna
    på landsbygden fortsätter. Tidplanen för vissa områden har försenats på grund
    av bland annat svår terräng. Som det ser ut just nu kommer de flesta som
    beställt fiber senast 2017-06-30 få fiber indraget i fastigheten innan
    årsskiftet.

    Tidplanen på vår webb uppdateras löpande och där hittar du aktuell information. Gå gärna in på utsikt.se för att få senaste nytt om tidplanen för ditt område.

    Önskar er en helg helg!

    Med vänliga hälsningar
    Madeleine Kundservice
  • Hej,
    Bor i B5, Sågmon. Såg på tidplanen att område Sågstugan är försenat till efter årsskiftet gäller det även vår sida av vägen?
    Har även hört rykten om att förläggningen av rören mellan Katrineholm och Valla måste göras om, stämmer det? Kommer det bli ytterligare förseningar i så fall?
    Janne
  • Hej Janne!

    Jag har precis fått svar från projektledaren.

    Generellt gäller förseningarna endast Sågstugan, inte Sågmon. Det är korrekt vad gäller förläggningen längst med trafikverket (alltså endast längst med TRV som det är konflikt i förläggningen), vi behöver flytta på den ledningen något, men det är inte alltför stort arbete kring detta så det bör inte påverka tidsplanen.

    Med vänliga hälsningar,
    Julia Kundservice
  • Hello!
    Vi har sommarstuga i Björkvik, postnummer 640 20. Kabeln drogs fram till husknuten i september. När kan man räkna med att själva installationen kommer att ske?
    Joachim Hammarström
  • Hej Joachim!

    Du tillhör område D i Katrineholm och där är installationerna beräknade mellan v. 39-52. Du kan se mer specifika områden via länken här och få lite mer information om vilka veckor som gäller för ditt område.

    Med vänliga hälsningar
    Hanna Kundservice
  • När blir det indraget i Sågmon?
    Försök att svara ärligt, börjar tröttna på glädjekalkyler. Blir det nästa år, så säg det.
    Annars borde jag hört något, då det skulle förvarnas 2 veckor i förväg.
    Andreas
  • Hej,
    Vi bor i äsköping och har gång på gång fått meddelande om försening sedan vt2017. För det mesta får vi dock ingen information över huvudtaget vilket är mycket frustrerande. Nu står det att installation i huset kommer ske v50-52. Min fråga är; kan vi lite på detta eller inte?
    Viktoria Hillerud
  • Hej Andreas och Viktoria.

    De tider som finns angivna via vår hemsida https://www.utsikt.se/helakatrineholm/tidsplan/karta-med-tidplan/ är de man planerar ska gälla. Sen kan det självklart förekomma förseningar i arbetet och inträffar det sådana så ska även det uppdateras via hemsidan ovan.

    Eftersom vi inte vet vilka adresser detta gäller och jag inte kan ta emot sådan publik information via denna sida så får ni gärna sända ett e-post meddelande till kundservice@utsikt.se eller ringa in på 0771-40 50 40 med er adress så ska vi ta det vidare till projektledare så de kan kika på om det är förseningar i ert område.

    Med vänliga hälsningar
    Hanna Kundservice
  • Hej,

    Jag bor i Sågmon område B5 och 29Oktober fick jag veta av er att vårt område bör bli klart enligt tidtabell men nu är det ju vecka 49 och ingen här hos oss har hört något, tydligen så blir det förseningar p.g.a. omförläggning av kabel men det syns inte i tidtabellen. Om vi inte får det indraget innan årsskiftet som var utlovat, blir det rabatt på anslutningsavgiften då?
    Janne
  • Hej Janne!
    Tack för din fråga, jag förstår din frustration.
    Nedan svar har jag nu fått från projektledare för kampanjen.

    Vi kommer inte kunna installera klart i Sågmon/Sågstugan i år pga. att matningen till området behöver justeras längst med Trafikverkets väg. Detta är inget vi kunnat förutse eller kan påverka i dagsläget.

    Installationerna kommer därmed försenas till nästa år, vi räknar med att åtgärda det under januari och även installera då. Kan inte annat än beklaga förseningen och vi jobbar på att ordna till det snarast men vi kommer inte kunna rabattera anslutningen.

    Med vänliga hälsningar,
    Julia Kundservice
  • Hej,

    Jag bor i Sågmon område B5.
    Nu har januari passerat och vi har fortfarande inte hört något, det står klart och tydligt att de områden som blir försenade ska få information men det funkar tydligen inte, den informationen man får är när jag frågar här på kundforum. Inga mail och ingen uppdatering på tidplanen.
    När kan det bli installerat hos oss?
    Janne
  • Hej Janne!

    Tack för din fråga!

    I område B5 har installationerna dessvärre blivit försenade på grund av problem med tillstånd från Trafikverket.
    Ett nyhetsbrev har gått ut till alla berörda kunder som registrerat sin e-postadress hos oss.
    En uppdaterad tidplan finns även att se här.

    Vi kan i nuläget inte säga exakt när installationerna kommer att ske i ditt område, men vi uppdaterar hemsidan med en ny tidplan så fort vi vet mer.

    Med Vänliga Hälsningar
    Laura
  • Hej, När kommer installationen till område D4 Katrineholm, det står jan 2019 i tidplanen och nu är det februari?
    Hälsningar
    Jarl
    Jarl
  • Hej Jarl!

    Tack för din fråga, jag ska undersöka hur vi ligger till i ditt område och återkommer till dig med ett svar.

    Med vänliga hälsningar,
    Hanna Kundservice
  • Hej igen.
    Har du kunnat få något svar på min fråga ovan.
    Nu står det under område D4 att det ska bli april 2019 och att det gäller 11 kunder längs länsväg 534 i området kring Nytorp. Jag hittar inget Nytorp på kartan?
    Är jag en av de 11kunderna?
    Tacksam för svar.
    Vänliga hälsningar
    Jarl
    Jarl
  • Hej Jarl,

    Tack för din fråga!

    Det stämmer bra. Preliminär installation för område D4 är april 2019. Ring gärna till oss för att undersöka vilket område som du tillhör. Du når oss på nummer: 0771-50 40 50.

    Må så gott!

    Med vänliga hälsningar
    Madeleine Kundservice

Kommentera eller skriv ett nytt inlägg

Ditt namn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.