Till senaste kommentaren
Detta inlägg är gammalt och kan innehålla inaktuell information.
Kommentaren du söker har flyttats till en ny diskussion, eller är borttagen.

När kommer Utsikt aktivera IPv6 i nätet?

Hej!

När kommer Utsikt aktivera IPv6 i nätet?

Mvh
Marcus

Kommentarer

  • Hej, jag är också intresserad av IPv6, men jag förstår det som att stadsnäten sällan är snabba med att erbjuda sådana tjänster.
    Det behövs dock i framtiden och borde redan vara vanligt. Vad är problemet med att erbjuda IPv6 till hushåll? Kostar addresseringen mycket?
    Det verkar ju konstigt med tanke på hur många addresser IPv6 kan ge, de borde ju vara billigare än IPv4 addresser åtminstone.

    Mvh

    Erik

  • Hej!

    Vi håller på med att få in IPv6 i vårt nät.
    Men detta är ännu inte klart och i dagsläget har jag inget datum på när det beräknas vara klart.

    Med vänlig hälsning

  • Hur ser det ut nu 3 månader senare? Har ni kommit någonstans med att införa IPv6 i nätet?
    Jag har Bahnhof som leverantör och de erbjuder IPv6 men jag kan inte få det eftersom ni inte stödjer det.

  • Hej Johan!

    Tack för din fråga!

    För att vi ska kunna erbjuda IPv6 i vårt nät behöver det först byggas om. Det kommer därför att dröja ett tag till innan vi kommer kunna erbjuda IPv6. Vi vet inte i dagsläget när det kommer att vara klart men hoppas att det inte ska dröja alltför länge!

    Med vänlig hälsning

    Eva Kundservice
  • I princip samma information som ni gav redan 2013 då med andra ord.

  • 2012 fick jag följande svar från en Fredrik:
    "Stadsnätet har stöd för IPV6.
    Två av våra operatörer har visat intresse för att komma igång med IPV6 och under hösten har förberedelser gjorts för att testprojekt ska komma igång."
  • Hej Magnus!

    Som vi tidigare svarat i frågan så är IPv6 på gång att komma in i vårat nät men det finns fortfarande inget datum för när detta kommer vara klart. Så får tyvärr be dig ha lite tålamod tills de ombyggnationer som krävs är klara.

    Med vänlig hälsning
    Hanna Kundservice
  • Hur går det med IPv6?
  • Hej Magnus!

    I dagsläget kan vi inte säga mer än som vi informerat i inlägget ovan. De arbetar fortfarande med frågan och information kommer självklart ut när detta är klart.

    Med vänliga hälsningar,
    Hanna Kundservice
  • Hej Utsikt Bredband!

    Även jag, som nybliven Utsikts-stadsnäts-användare, är intresserad av få tillgång till IPv6! Så om ni har en mista lilla info, plan eller tidsplan, så skulle det vara intressant att få ta del av den. Även om planerna är väldigt preliminära, så skulle man ju få ett hum om hur det ligger till med införande av IPv6. :-)

    Tack på förhand för all info som kan tänkas ges....
  • Hej Pekka!

    Tyvärr har vi ingen ytterligare information i detta ärende just nu utan får hänvisa till informationen vi delat ovan.

    Med vänliga hälsningar,
    Hanna Kundservice
  • Kan ni säga om det pågår aktivt arbete med IPv6 eller om ni väntar på att gammal, icke-IPv6-kompatibel utrustning ska nå sin tekniska eller ekonomiska livslängd?
  • Hej Magnus

    Det pågår aktivt arbete med IPv6 och när det är klart kommer våra tjänsteleverantörer att erbjuda tjänster som i botten baseras på IPv6, men vi kan i dagsläget inte säga när det blir klart.

    Med IPv6 kan fler ansluta sig mot Internet utan att använda NAT (adressöversättning) som ni säkert vet men internettjänsten i sig själv är densamma, den förändras inte, varken till det bättre eller sämre.
    Upplevelsen av tjänsten kommer inte förändras, men tekniskt sett kan fler ansluta sig utan risk för att adresserna ska ta slut.

    Med vänliga hälsningar,
    Hanna Kundservice
  • Hej Hanna!

    Tack för info och förtydligande. Jag ser med spänning fram emot, förhoppningsvis snart, mer info. :-)

    Vänligen,
    Pekka
  • Hej,

    Där ni bygger ny infrastruktur (tex Katrineholm), kommer ni bygga för IPv6 direkt?

    /Mikael
  • Hej Mikael!

    Ja det stämmer, vid nybygget i Katrineholm förbereds det för IPv6.

    Med vänliga hälsningar
    Hanna Kundservice
  • Hej igen!
    Då har ni också förberett för IPv6 i Barhäll, där ni i vintras drog in fiber till oss!?
    Mvh//Pekka
  • Hej Pekka

    Ja, i Barhäll är det förberett för IPv6.

    Allt fibernät som är byggt sedan 2010 är IPV6-förberett, nätet som är äldre än så arbetar vi med att uppdatera, vi har ett stort nät vilket gör att det tar tid.

    När allt arbete är klart och vi kan börja erbjuda tjänster med IPv6 så kommer vi att gå ut med det bland annat via hemsidan, facebook och via våra tjänsteleverantörer. När det är klart kan vi inte säga i dagsläget och vi har ingen ytterligare information att ge i frågan än vad vi har gett nu och i svaren här ovan.

    Vi har såklart förståelse för att detta är viktigt för er och vi jobbar aktivt med att lösa denna fråga, vi hoppas ni har lite mer tålamod tills dess att allt är klart.

    Med vänliga hälsningar
    Hanna Kundservice
  • Hej!

    Roligt att äntligen se lite aktivitet inom detta område. Ser fram emot dagen jag kan stänga av tunneln jag använder nu och köra IPv6 "på riktigt" :-)

    MVH
  • Hej!
    Undrar på om det finns någon time-frame på detta?
    Är det någon som vet när ipv6 och freeseating kommer igång, eller gäller det att smörja sig med tålamod ett halvår till?
  • Hej!

    Arbetet med uppdatering av vårt nät pågår fortfarande. Vi kommer att uppdatera när vi har mer information angående IPv6 och freeseating.

    Med vänlig hälsning
  • Hej
    Nu har det gått ytterligare ett internet-år eller så sedan 29 Aug. Frågan kvarstår: När kan vi börja använda IPv6 i Linköpings stadsnät?

    m.v.h.
  • Bra påminnelse, i går beställde jag ny nätverksutrustning så det skulle sitta fint med en uppgradering.
  • Hej Per & Magnus!

    Ska kolla upp er fråga med våra tekniker och se om vi fått in några nya uppgifter angående IPv6, återkommer till er så fort jag fått mer information.

    Med vänliga hälsningar
    Hanna Kundservice
  • Hej igen Per & Magnus!

    Än är inte övergången klart än så hela nätet kan erbjuda IPv6, men vi kommer att gå ut med information till er kunder så fort detta är möjligt.

    Med vänliga hälsningar
    Hanna Kundservice
  • Gäller det samma för freeseating?
  • Hej Örjan,

    Tack för din fråga.
    Ja, samma svar som ovan gäller även för freeseating.

    Med vänlig hälsning,
  • Sen det inte händer så mycket med uppdatering från Utsikts sida, så får man ju tjata lite.
    Finns det något datum när ni tror det kan vara klart? Eller åtminstone om det kan vara klart Q1 eller Q2 2018?
  • Hej Örjan,

    Tack för din fråga.
    Jag har tagit den vidare och återkommer så snart jag har ett svar till dig.

    Med vänlig hälsning,
  • Hej igen Örjan,

    Det svaret jag fått är att vi i nuläget inte har någon vidare information kring detta.
    Men vi kommer att gå ut med information till er kunder när IPv6 kan erbjudas.

    Med vänlig hälsning,
  • Alltså inget svar... Tråkigt att inget svar finns, man kan ju tycka att detta är något oseriöst att inget datum är satt..
  • Hej,

    Vi har ett stort nät vilket gör att det tar tid med uppdatering.
    Efterfrågan av IPv6 är ännu inte så stort och är därav inte ett högt prioriterat arbete hos oss.
    Men när allt arbete är klart och vi kan börja erbjuda tjänster med IPv6 så kommer vi att gå ut med det bland annat via hemsidan, facebook och via våra tjänsteleverantörer.
    Det jobbas aktivt med att lösa denna fråga, och vi hoppas att du har lite mer tålamod.
    Men just nu finns ingen ytterligare information att ge i frågan mer än det vi redan har gett i svaren här ovan.

    Vi ser dock gärna att du skickar in dina synpunkter tills oss om varför du som kund tycker att det är viktigt med IPv6, då internettjänsten i och med detta inte förändras vare sig till det bättre eller det sämre.  
    Du kan maila oss på kundservice@utsikt.se 

    Med vänlig hälsning,
  • Denna frågan blev lyft 2016-10, och ingen matnyttig info har kommit från er sen dess, ha tålamod? Ja man har väl inget val egentligen...
  • Men det jag i första hand är intresserad av av freeseating, och det verkar komma på samma tidpunkt som ipv6. Detta för att använda andra ISP´s utrustning i stället för Utsikts egna, som jag tycker inte håller mål. Sen vi ändringen till freeseating medföra en kraftig reduktion av switchar och annat onödig utrustning. Så ipv6 är inte det intressanta för mig.
  • Hej Örjan!

    Tack för att du återkopplade med svar på varför det är av intresse för dig med denna tjänst. Jag för vidare dina synpunkter till den avdelning som arbetar med IPv6 och Freeseating.

    Med vänliga hälsningar
    Hanna Kundservice
  • Ingen efterfrågan på IPv6? Det är väl ungefär som att ha ett vattenverk med tjänligt vatten som smakar lite unket, kunderna köper vatten även om det smakar lite unket så det finns ingen efterfrågan på bättre vatten och det är alltså inte bråttom med att uppdatera anläggningen till modern standard.
  • Hej Magnus,

    Självklart vet vi att intresset finns för IPv6 men att intresset idag inte är så stort att det blir en hög prioriteringsfråga här hos oss. Däremot är det såklart en fråga vi fortfarande arbetar med.

    Med vänliga hälsningar
    Madeleine Kundservice
  • Med andra ord, det finns på eran TODO list, antagligen på samma plats som den legat de senaste 10 åren eftersom att det inte syns någon ekonomisk vinning att implementera det idag.

    Samtidigt som det redan har börjat innebära försämring av tjänstekvalitén när operatörer har börjat tvingas implementera kreativa NAT lösningar för att motverka att de börjar få slut på IPv4 addressutrymmet.
  • Hej Albin,

    Tack för ditt inlägg.
    Just nu finns fortfarande ingen ytterligare information att ge i frågan mer än det vi redan har gett i svaren här ovan.

    Vi ser gärna att även du skickar in dina synpunkter tills oss om varför du som kund tycker att det är viktigt med IPv6.
    Du kan maila detta till oss på kundservice@utsikt.se 

    Med vänlig hälsning,
  • Det är många meddelanden om migreringsarbete i DIO nu. Är det relaterat?
  • Hej Magnus,

    Tack för din fråga!

    Migreringsarbetet i DIO har inget med IPv6 att göra.

    Önskar dig en fin dag!

    Med vänliga hälsningar
    Madeleine, Kundservice

    Madeleine Kundservice
Inlägget är stängt för ytterligare kommentarer.