Till senaste kommentaren
Detta inlägg är gammalt och kan innehålla inaktuell information.

IPv6 Internetaccess enligt Internetstiftelsen när kommer det fungera?

När kommer Utsikts nät i Linköping uppfylla skall-kraven i nya definitionen av internetaccess enligt https://www.netnod.se/sites/default/files/2019-04/Internetaccess%20Definition.pdf ?

Jag noterar att t.ex. IPv6 inte går att få idag via min leverantör p.g.a. för gammal utrustning hos er när jag pratat med dem.

Jag tycker det är rimligt att avkräva er en plan för detta, då ni t.o.m. varit med och tagit fram denna definition.

Kommentarer

  • Hej Jonas,

    Tack för din fråga!

    Vårt nät klarar av Ipv6 så länge tjänstelevernaförerna levererar Ipv6 i utsikts nät och om du inte är uppkopplad via Utsikts ADSL-nät. Där kommer vi inte att möjliggöra IPV6 då ADSL/DSL är en utgående teknik.

    Med vänliga hälsningar
    Madeleine Kundservice
  • Sedan några veckor tillbaka har flera bekanta som har fiber via Utsikt och bredband via Bahnhof fått igång IPv6 i Mantorp och i Linköping. När jag provar samma sak här i Linghem får jag inget livstecken alls vad gäller IPv6.

    Ska det fungera här ute? Har ni äldre utrustning här ute? Eller är det något ni måste konfigurera?
  • Hej Anders,

    Tack för din fråga!

    IPV6 är aktiverat i Mjölby, Linköping och Katrineholm. Linghem tillhör Linköping och IPV6 ska vara aktivt. Vi behöver inte konfigurera något i vår utrustning. Däremot behöver din utrustning kunna klara av IPV6 samt vara aktiverad för IPV6.

    Må så gott!

    Med vänliga hälsningar
    Madeleine Kundservice
  • Hej Madeleine, tack för ditt svar!

    Min fiberconverter ska enligt spec klara IPv6 och min yttre router har IPv6 påslaget. Ändå får jag tyvärr inget livstecken vad gäller IPv6. Nu när jag vet att er utrustning här ute ska klara det så antar jag att jag får felsöka mer via Bahnhof.

    Mvh, Anders
  • Hej igen,

    Ja, det stämmer bra! Kontakta Bahnhof så håller vi tummarna att du får igång det inom kort.

    Må så gott!

    Med vänliga hälsningar
    Madeleine Kundservice
  • IPv6 fungerar för mig i Linghem med Bredband2. Du behöver se till att ha DHCP6-PD aktiverat. Om din router behöver konfigurera det så är det prefix size /56 som gäller.
  • Hej!

    Då vi nyligen fått fiber indraget (Skeda) har jag börjat titta på abonnemang. Jag tog kontakt med Bahnhof i början av förra veckan angående stöd för IPv6. Idag fick jag svar från dem (Carl K) att IPv6-adresser inom Utsikts stadsnät är under utveckling och att de inte hade något estimerat datum för när det skulle vara redo, men nog igång inom två år. Det verkar ju inte alls stämma med svaret som Anders fått här. Vad är det egentligen som gäller?
  • Hej Gustaf!

    Det låter fantastiskt att äntligen fått fiber indraget och visst är det gött att få lite mer speed på internet.

    Jag har givetvis ett svar till dig angående IPv6 och det har vi haft i vårt nät sedan 2019. För att det ska fungera behöver du ha iPv6 aktiverat på din egna utrustning och det kan Bahnhof hjälpa dig vidare med.

    Jag är osäker på varför du fick information att det inte fungerar och hoppas att du får korrekt information om du kontaktar Bahnhof igen.

    Jag önskar dig lyckat till med ditt nya fiber och hoppas att du snart ska få igång IPv6.

    Ha en skön sommar!
    Vänliga hälsningar

    Henrik Gruppchef kundservice
  • Hej Henrik!

    Jag har svarat till Bahnhof och hänvisat till detta inlägg. Då jag tycker att man bör kunna få information på vad man beställer innan man genomför ett köp så har jag avvaktat med min beställning. Hoppas få nytt svar från Bahnhof snart. Annars får jag väl kontakta andra operatörer för att se om de kan ge vettigare svar.
  • Jag insåg att jag missat att återkoppla efter att ha löst mitt problem ovan. IPv6 via Utsikt och med Bahnhof som operatör fungerar utmärkt!

    Jag kör med DHCP6-PD och prefix-storlek /56 som Albin nämner ovan. Mitt ursprungliga problem var framför allt buggar i IPv6-stödet i den WLAN-router jag använde som yttre enhet (Asus RT-AC87U). Med annan yttre router så fungerar det bra.
  • Hej Anders!

    Vad trevligt att höra från dig igen och att IPv6 fungerar som det ska nu. Det är alltid skönt när saker löser sig. 😀

    Tack för din återkoppling, den kommer nog hjälpa andra kunder som har problem med IPv6.

    Jag önskar dig en trevlig sommar och hoppas du får lite mer sol än det varit de sista dagarna. Annars finns det alltid internet att fördriva tiden med. 😀

    Vänliga hälsningar
    Henrik Gruppchef kundservice
  • Efter att ha spenderat drygt en timme i telefon (först lite telefonkö) med Bahnhof tidigare i veckan så kunde de konstatera att deras intranät inte var uppdaterat. Andra operatörer säger också att de inte har stöd för IPv6 och i vissa fall skyller de på stadsnätet. Går det att trycka ut informationen till leverantörerna? Nu har jag beställt abonnemang och även fått igång IPv6. En klar uppgradering.
  • Hej Gustaf!

    Vilka goda nyheter du kommer med! Då menar jag inte att du fick sitta i samtal i en timme, men att du fick rätt information och att du fått den tjänst du ville ha.

    Det låter inte bra att de inte hade uppdaterad information om vilka tjänster som fungerar i vårt stadsnät.

    Det var en bra idé att påminna eller uppdatera leverantörerna. Jag tar det vidare till de som har kontakten med tjänsteleverantörerna.

    Jag hoppas du ska få mycket nöje med ditt internet och önskar dig en trevlig helg!

    Vänliga hälsningar
    Henrik Gruppchef kundservice
  • Hej!
    Vi har fiber via er och har idag bytt bredbandsleverantör från Bahnhof till Telia. Inget rullar dock igång via Telia, trots att de hävdar att tjänsten (500/100) är aktiverad. Kan det ja hängt sig hos er på något vis? Har gjort samtlig utrustning strömlös, startat om och låtit det gå en stund innan jag försökt göra något - MÅNGA gånger - men får ingen kontakt med internet. 


    Helene
  • Hej Helene!

    För att kunna kika på detta behöver jag veta vilken adress det gäller samt vilket personnummer avtalet står i.

    Då detta är ett öppet kundforum rekommenderar jag dig istället att kontakta oss via mail eller telefon. Du når oss på kundservice@utsikt.se eller 0771 - 50 40 50.

    Ha en fin dag!
    Med vänliga hälsningar 

    Sara Kundservice

Kommentera eller skriv ett nytt inlägg

Ditt namn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.