Höjning av nätavgift?

Hej,

Operatörerna höjer sina avgifter för bredband och hänvisar mig till er.

Jag vill gärna veta vad dessa höjningar går till hos Utsikt Bredband. Ny hårdvara? Stabilare nät? Vad får jag som kund ut av dessa höjningar mer än att betala mer i månaden?

Med vänlig hälsning,
Robin

Kommentarer

  • Hej Robin!

    Utsikt Bredband kommer att göra en prisjustering mot tjänsteleverantörerna under våren 2020. En del tjänsteleverantörer har därför valt att justera priset mot slutkund. Tjänsteleverantören är den som sätter sina egna priser mot slutkund, alla priser finns redovisade i tjänsteportalen där du som kund själv kan jämföra och byta leverantör om du inte är nöjd.

    Vi arbetar långsiktigt för att leverera stabil och säker uppkoppling - nu och i framtiden

    Om du bor i stan eller på landet spelar ingen roll. Vår ambition är att alla ska ha tillgång till en snabb och säker uppkoppling – idag och i framtiden. Vårt nät har blivit större i och med de satsningar som vi har gjort, vilket också innebär ökade driftskostnader.
    Dessutom görs löpande investeringar för att framtidssäkra nätet att klara av högre hastigheter och större kapacitet, allt för att göra dagens och morgondagens digitala vardag möjlig.
    Vi har även gjort åtgärder för att öka tillgängligheten i nätet, minska sårbarheten och säkerställa att du som kund ska få färre och kortare avbrott, bland annat genom investeringar i reservkraft.

    Önskar dig en fin dag!
    Med vänliga hälsningar
    Laura Kundservice
  • Tack för svaret. Det var även en höjning under förra året.

    Då förväntar jag, som slutkund, att infrastruktur och nät kommer att fungerar felfritt framöver. Det har varit rätt svajigt i Katrineholmstrakten under senaste tiden.

    Med vänlig hälsning,
    Robin
    Robin
  • Hej,
    Svaret ovan låter onekligen bra. Men viktigt att komma ihåg är att det är ett mycket typiskt "nollsvar" som kommer direkt från marknadsföring 101. Inte osant men samtidigt intetsägande. Jag förstår att om externa priser går upp är det svårt att göra något åt det. Men samtidigt är det ju inte så att det finns massor med olika hastighetssteg tillgängliga så man kan justera nedåt för att sänka sina kostnader. Därför blir det mer att gapa och svälja eller inte ha något breband alls. Visst man kan byta leverantör. Det är förvisso sant. Valfrihet är bra. Men samtidigt innebär det också mycket bök och stök, vilket alla vet om (och förstås förlitar sig på).
    Priserna är väldigt höga och aspirerar tydligen till att bli ännu högre. Låt mig ge ett exempel: Hus på landet som är medlem i en fiberförening. Gruppavtal med t.ex Telia ger en månadskostnad på 249 kr + 80 kr (medlemsavgift). Detta summeras till 257 Kr/mån. Men då är hastigheten 250/100 med IP-telefoni och en bunt tvkanaler, router och en massa annat. Sannolikheten att de har så hemskt mycket sämre nät är inte superstor.
    Det finns en gräns och vi börjar sakta närma oss den nu. Det är dags att ni sätter press på era leverantörer innan vi börjar göra samma sak mot våra!
    Peter Ståhlberg
  • Hej igen.

    Faktum är att vi gör stora och kostsamma förbättringar, i gengäld får du en bättre och säkrare leverans. Vi levererar ett öppet nät och tar in avgifter för att säkerställa en fortsatt hög kvalitet på nätet.

    Det är öppet för alla tjänsteleverantörer att leverera tjänster och vi varken kan eller vill påverka deras prissättning. Är du inte nöjd med din tjänsteleverantörer är det fritt att säga upp ditt avtal och teckna ett nytt i tjänsteportalen. Vi erbjuder även gruppavtal, ingår du i en samfällighet är du välkommen att kontakta oss för en offert.

    Ha en trevlig dag!

    Med vänliga hälsningar,
    Nina, kundservice

    Nina Kundservice
  • Utsikt verkar var dyrast i landet vad gäller nätavgifter och ni har inte svarat på grundfrågan, hur stor andel av det jag betalar till operatören är en kostnad som går rakt ner i er ficka.

    Normalt så innebär stordrift minskade kostnader och inte ökande. Åsikten, att jag som gammal trogen kund ska betala mer för att ni ansluter fler känns konstig. Jag funderar på om fiberanslutningen var ett felval när jag nu kan få samma fart via mobilnät till halva kostnaden
    Anders
  • Hej Anders!  

    Vi kan som du säkert förstår inte kommentera vår prissättning mot våra leverantörer, men vi arbetar kontinuerligt med att hålla en konkurrenskraftig prissättning i förhållande till den tjänst vi levererar.
    Vi gör stora och kostsamma förbättringar i nätet, och i gengäld får du en bättre och säkrare leverans.

    Vi levererar ett öppet nät och tar in avgifter för att säkerställa en fortsatt hög kvalitet på nätet. Det är öppet för alla tjänsteleverantörer att leverera tjänster och vi varken kan eller vill påverka deras prissättning.

    Är du inte nöjd med din tjänsteleverantörer är det fritt att säga upp ditt avtal och teckna ett nytt i tjänsteportalen eller via en annan tjänsteleverantör.

    Att jämföra mobilnät och fiber är inte en rättvis jämförelse även om båda levererar en internetuppkoppling. Faktorerna som påverkar stabiliteten och den faktiska leveransen är helt olika och skillnad i kostnad är direkt kopplad till datamängd.

    Vi hoppas att du kommer vara nöjd med din fiberuppkoppling i framtiden!

    Önskar dig en glad påsk!

    Med vänliga hälsningar,
    Emil

Kommentera eller skriv ett nytt inlägg

Ditt namn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.