Till senaste kommentaren
Detta inlägg är gammalt och kan innehålla inaktuell information.
Kommentaren du söker har flyttats till en ny diskussion, eller är borttagen.

Hur fungerar er nätverksutrustning vid strömavbrott?

Hej!

Jag bor i villa i Linköping och har fiberanslutning via Utsikt/Bahnhof. I måndags var det strömavbrott i stora delar av staden. Efter att strömmen kommit tillbaka (till vårt hus) och vår bredbandswitch kommit igång igen, så fungerade varken internetanslutningen eller SIP-telefonin under ytterligare ca 15 minuter. Mina frågor är därför:

Fråga 1: Har ni avbrottsfri kraft för hela kedjan i er nätverksutrustning? I så fall, för hur lång tid? (frågan gäller alltså er sida, inte bredbandswitchen i min ände av fibern)

Fråga 2: Kommer utrustningen på er sida igång igen automatiskt efter ett strömavbrott eller måste ni utföra manuella handgrepp efter att strömmen kommit tillbaka?


Kommentarer

  • Hej!
     
    Normalt sett behöver inte Utsikt utföra några åtgärder alls efter ett strömavbrott.
    Vid stora strömavbrott som i måndags kan det när strömmen kommer tillbaka uppstå strömspikar som skadar utrustningen.
    T.ex kan en UPS gå sönder av en sådan händelse och i det fallet måste personal utföra åtgärder för att få tillbaka nätet.
     
    Stadsnäten har lägre krav på upptid jämfört med mobiloperatörer, vi kan därför inte garantera avbrottsfritt nät.
    Ju större avbrott desto större risk för att något går sönder och ju fler enheter som går sönder desto längre tid tar det för oss att reparera skadan.
    Om en enhet går sönder i just det område där du bor kan du få räkna med ett par timmars avbrott, det beror väldigt mycket på hur stor skadan är.

    Med vänlig hälsning
  • Hej!
    planeras det för UPS till all utrustning hela vägen till anslutningspunkten när ni bygger ut nätet? redundant kraft högre upp i nätet verkar vara krav enligt PTSFS 2015:2

    Det känns som ett riktigt nerbyte att lämna adsl och analog pulsvalstelefon för ett fibernät! adsl och telefon fungerar över 24 timmar vid lite större avbrott.

    SOS tillgängligt endast vid optimalt väder?
    Mobil fungerar inte att kommunicera med under normala förhållanden!

    Kan man som kund strömförsörja eran utrustning så att det fungerar eller betala för ett fungerande nät?
  • Hej!

    Precis som vi skrivit tidigare så har vi inte samma krav på oss gällande en uppkoppling som en mobilopertör. Detta gör att vi inte behöver ha en UPS hela vägen fram till slutkund.

    Vi följer PTS krav på den upptid som en kopplingspunkt ska ha beronde på hur många kunder som är anslutna.
    Vill du själv ha en backup vid strömavbrott så går det bra men det är inget som vi tillhandhåller.

    Med vänliga hälsningar

Kommentera eller skriv ett nytt inlägg

Ditt namn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.