Till senaste kommentaren
Kommentaren du söker har flyttats till en ny diskussion, eller är borttagen.

Hur minimerar jag avbrottstiden?

Hej!

Är det möjligt att byta leverantör av internettjänst med inget eller minimalt avbrott av tjänsten? Hur går man i så fall till väga på bästa sett?

Mvh

Kommentarer

  • Hej Niklas!

    Du kan antingen administrera dina tjänster via kundinloggningen på www.utsikt.se eller genom att ta kontakt med respektive tjänsteleverantör. För att minimera avbrottstiden är det viktigaste att vara ute i god tid, men självklart kan det medföra handläggningstid i och med datum för bytet av leverantör, att systemen kan kräva uppdatering under nattetid osv. Men generellt så fungerar det smidigast att avsluta sitt avtal till ett visst datum och sedan lägga inkoppling av det nya avtalet till dagen efter.

    Med vänliga hälsningar
    Hanna Kundservice
  • Hej,

    En uppdatering baserad på mina senaste erfarenhet: Vissa operatörer (nämner inga namn), när man beställer via deras egna hemsida, tolkar "önskat aktiveringsdatum" som det datum då de tar tummen ur och initierar deras interna anslutningsprocess, vilket tar 1-5 arbetsdagar. Om man följer råden här så får man alltså en lucka på 1-5 arbetsdagar då man inte har någon internettjänst.

    Beställer man via Utsikts portal verkar dock den här interna processen magiskt försvinna, och anslutningen sker direkt. Så rekommednation bör alltså vara att alltid använda Utsikts portal för att administrera sina tjänster.

    Mvh
    Niklas
  • Hej Niklas!

    Tack för din feedback. Det kan säkert vara så att hos vissa leverantörer så skiljer sig handläggningstiden beroende på hur de tar emot sina beställningar. Via vår portal sker inkoppling via systemet i den mån som det går. Så bägge alternativet kvarstår så kan du välja det sätt som passar dig bäst.

    Med vänliga hälsningar
    Hanna Kundservice

Kommentera eller skriv ett nytt inlägg

Ditt namn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.