Omdirigering av fordon under byggnadstiden av fjärrvärmeledning
Hej!
Vi som bor på Skyttens väg har fått information om att all trafik skall omdirigeras till Skyttens väg under ett års tid! ! Redan nu är det för mycket trefik här, begränsad hastighet till 30 km som bara ca 1% av alla fordon håller. Dessutom begränsning till 3,5 ton pga att skydda alla ledningar som finna här i korsningen med Ängsvägen. Hur skall det gå när det blir mer trafik?
Det finns en förskola här på Skyttens väg, hur har ni tänkt lösa det? Nu skall det komma folk och borra i vårt hus!! Vi protesterar mot att trafiken skall gå denna väg. Varför är det konsultfirman som informerar oss boende och inte kommunen?? Vi lider redan nu av trafiken på gatan. Ingen respekterar högerregeln här.
Vi som bor på Skyttens väg har fått information om att all trafik skall omdirigeras till Skyttens väg under ett års tid! ! Redan nu är det för mycket trefik här, begränsad hastighet till 30 km som bara ca 1% av alla fordon håller. Dessutom begränsning till 3,5 ton pga att skydda alla ledningar som finna här i korsningen med Ängsvägen. Hur skall det gå när det blir mer trafik?
Det finns en förskola här på Skyttens väg, hur har ni tänkt lösa det? Nu skall det komma folk och borra i vårt hus!! Vi protesterar mot att trafiken skall gå denna väg. Varför är det konsultfirman som informerar oss boende och inte kommunen?? Vi lider redan nu av trafiken på gatan. Ingen respekterar högerregeln här.
Följ inlägget
24
följare
Vi skickar dina frågor till ansvarig, återkommer med svar.
Med vänlig hälsning
Var hittar jag info om denna omdirigering av trafiken?
Hittar inget om att Skyttens väg skulle påverkas på kommunens hemsida..
Då det är E.ONs projekt finns all information på deras hemsida.
https://www.eon.se/samhaelle---utveckling/hallbara-stader/framtidens-kretsloppsanlaggning/narboende-eller-markagare.html
Med vänlig hälsning
Varför mörkar komunen med att boende i villaområdena i Kungsängen kommer få kraftigt ökat trafik?
Vi som redan är bullerutsatta som boende vid Bygdegårdsvägen kommer ju få kraftigt höjda bullernivåer från den stora trafikökningen.
Önskar kontaktuppgifter till den på kommunen som är ansvarig för detta projekt.
Jag antar att någon på kommunen är inblandad i alla fall...
Tack för era frågor.
Omledningen av trafik i samband med dragningen av fjärrvärmeledningen utförs av E.ON och det är de som besvarar frågor om projektet.
Kontaktuppgifter hittar ni via länken nedan.
https://www.eon.se/samhaelle---utveckling/hallbara-stader/framtidens-kretsloppsanlaggning/fragor-och-svar.html
Med vänlig hälsning
Jag önskar som sagt kontaktuppgifter till ansvarig på kommunen för detta projekt.
Inte detta svar!
Jag har t.ex. frågor om skolvägar - massor av barn går på eller passerar Bydgegårdsvägen på väg till/från skolan. Längs vägen saknas trottoar på stora delar.
Nu skall tusentals fordon från E18 ledas in på den - hur säkrar ni att barnen har en säker skolväg?
Hur hanteras det buller som uppstår när tusentals fordon leds in i villakvarteren?
Om du vill prata med någon på kommunen som jobbar med projektet, vänligen ring till kommunens Kontaktcenter 08-581 690 00 så blir du vidarekopplad till rätt person.
Med vänlig hälsning
//Ewa
Vill du prata med någon på kommunen som jobbar med projektet så ring till kommunens Kontaktcenter 08-581 690 00 så blir du vidarekopplad till rätt person.
Med vänlig hälsning
Vissa företag har fått vara med i beslutsprocessen, medans andra företag som drabbas inte ens är informerade. Mitt företag med vibrationskänslig utrustning påverkas högst avsevärt av trafikomläggningen, men kommunen visar inget som helst intresse till dialog. Jag kan inte ens få kontakt med kommunen!
Ni som är oroliga för daghem och skolvägar kanske vill veta att man planerar att räta ut kurvan Bygdegårdsvägen/Skyttens väg. Detta kommer underlätta för (den tunga) trafiken att hålla högre hastigheter. Om detta är positivt för dagisbarnen är nog tveksamt.
Kommunen väntar enligt uppgift på att EON skall komma in med en TA-plan (Trafikanordningsplan). Den skall därefter granskas och godkännas av kommunen innan något arbete får påbörjas.
TA-planen borde ju komma inom kort - på torsdag 23/11 har ju EON ett öppet möte gällande detta.
Källa: Kommunens hemsida
Det Mats svarar stämmer. Vi inväntar TA-planer som kommunen ska se över innan de godkänns.
Ni är båda är välkomna på informationsmöte på torsdag i kommunhuset mellan 17-19.
Representanter från kommunen kommer att medverka på mötet.
http://www.upplands-bro.se/nyheter-2017/2017-11-14-informationsmote-om-e.ons-fjarrvarmeledning-i-kungsangen.html
Med vänlig hälsning
Jag var också på mötet som ju bara var reklam för hur förträffliga EON är.
Vem står för kostnaden för detta "möte" - jag förusätter att det inte är våra skattepengar!
EON skall börja gräva om en vecka - dom struntar i om dom fått tillstånd eller inte...
Kostnaden för mötet stod E.ON för, kommunen tillhandahöll endast med lokal.
Grävarbetet är framflyttat till efter årsskiftet och innan dess ska TA-planer blivit godkända av kommunen.
Med vänlig hälsning
//Ewa
Kommunen har för närvarande inte fått in samtliga handlingar i ärendet och därför ännu inte godkänt några TA-planer.
Med vänlig hälsning
Låter skumt. Jag frågade om detta till EON representant igår. Enligt henne skall grävningarna inledas nu i december = om en vecka.
Men dom kanke kör på utan godkänd TA-plan? Den var inte klar än och har sålunda inte inkommit till kommunen. Jag frågade hur den skall kunna blir klar och sedan godkännas av kommnuen inom en vecka: Det var var inga problem alls var svaret (med ett hånfullt leende kan tilläggas..)
Kommunens tjänstemän har under 7 års tid planerat detta tillsammans med E.ON.
E.ON vill inte kännas vid att de borde utrett konsekvenserna för de företag, förskolor och boende längs omfartsvägen som påverkas. De hänvisar till mötena med kommunen. EON representant sa ungefär så här: ”Det är kommunen som företräder invånarna. Vi behöver inte prata med enskilda personer eller företag. Kommunen har inte haft några synpunkter."
Kommunens tjänstemän vill inte kännas vid att de borde utrett konsekvenserna för de företag, förskolor och boende längs omfartsvägen som påverkas. Tjänstemännen sa så här ungefär "Det är EON som utreder - kommunen har inget ansvar att ta reda på fakta"
På kommunens hemsida sägs det: ”E.ON och Upplands-Bro kommun har utrett flera alternativ". När jag frågar kommunen efter denna utredning (offentlig handling) så hänvisas jag till E.ON. Det finns alltså ingen utredning som kommunen gjort.
Kommunens tjänstemän har alltså under 7 års tid suttit tillsammans med EON och hjälpt dem skriva en ansökan. Inga offentliga handlingar finns hos kommunen från dessa möten. Det är sedan samma tjänstemän, som på delegering från Tekniska nämnden, skall besluta om förslaget som de själva varit med att utforma.
Av tjänstemännens agerande under mötet framgick med all tydlighet att allt var klappat och klart. De hade redan gjort upp med E.ON. Detta trots att det inte ens finns en ansökan!
Ingen transparens i hanteringen och ingen objektiv beslutsprocess.
Vad har kommunens tjänstemen för orsak att agera på detta sätt?
Man börjar ju misstänka både det ena och det andra.
Entreprenören kan inleda förberedelsearbetet i december förutsatt att TA-planen för förberedelsearbete lämnas in och godkänns av kommunen. TA-planen för förberedelsearbete innebär inget grävarbete utan exempelvis röja undan buskar, träd och eventuella belysningsstolpar som är i vägen för kommande schaktarbete.
Inget grävarbetet kommer att påbörjas innan TA-planen för schaktarbetet är inlämnad och godkänd av kommunen. För närvarande har kommunen inte mottagit varken TA-plan för schaktarbete eller förberedelsearbete.
Beroende på när TA-planerna lämnas in kan förberedelsearbetet påbörjas innan årsskiftet. Schaktarbetet kommer att påbörjas tidigast den 8 januari 2018 eftersom att handläggningstiden för TA-planer för schaktarbetet är längre.
Med vänlig hälsning
Verkar var helt okänt för dom.
Ser fram emot att grundligt granska dessa, nu plötsligt två, TA-planer....
Den första borde ju inkomma under nästa vecka.
Vilken väg kommer de ta när gamla E18 stängs av?
Kommer det upp tillfälliga hållplatser? Var & hur?
Blir det längre restid för alla som åker kommunalt?
Busstrafiken kommer att gå i en kortare skyttelsignal på ca 50m mellan centrumrondellen och Skolvägen och även delvis ha en kortare omledningsväg.
Det kommer inte att behövas tillfälliga hållplatser och bussarna kommer att gå till Kungsängens station enligt de nuvarande tidtabellerna.
Med vänlig hälsning
Vart finns det att läsa om detta?
TA-plan har ju inte inkommit än...ändå finns dessa uppgifter...
Hade i framtiden varit fördelaktigt om ni läst alla dokument ni fått skickade till er istället för att gnälla på kontaktcenter.
Jag har inte fått ett enda dokument skickat till mig, så tack så mycket för utskällningen!
Det är kanske det som är att vara serviceminded?
Kolla själv så står det:
Sträckan längs Enköpingsvägen kommer att delas in i fem trafiketapper. Under genomförandet av två av dessa kommer även bussar och tung trafik att vara hänvisade till omledningsvägen.
Samt
I december påbörjas sträckan mellan Kungsvägen och Skolvägen, då kommer trafiken att stängas av helt under vissa perioder och då ledas om via Bygdegårdsvägen-Skyttens väg-Kungsvägen.
Därav mina frågor gälllande busstrafiken!
Läs själv!
När? Den enda information som vi fått är från konsulten som till vårt hus och borrade hål för mätning av ev vibrationsskador.
Det var väldigt olika svar som gavs på mötet, kommunen och EON hade olika uppfattningar men lovade att en hastighetsmätare "du kör för fort " skall komma upp. De sa också att de skulle börja i jan.
Ju bredare arbetsområde en rör-entreprenör får disponera desto billigare blir det för denne! Vilken arbetsbredd tillåts vid E18, dessa förefaller omfattande!
Enligt gräv-ansvarig vid e.-on den 23/11 skall all tung trafik och bussar köra Skolvägen mot Bygdegårdsvägen! Denna del av Skolvägen är en gammal byväg utan tillräckligt bärlager som senare är asfalt belagd. Omfattande rör-sättningar och vattenskador uppstår här! Vilket axeltryck tillåts! Enligt gräv-ansvarig e.-on har kommunen godkänt detta! Tillgänglighet för utfart från lokalgator och för fastighetsägare kommer att bli ytterst begränsad på detta avsnitt! Ändring av skyttelsignal ända ner till T-korsningen Bygdegårdsvägen
måste ske!
Göran R
Det stämmer inte att bussarna kommer att ledas om på Skyttens väg-Bygdegårdsvägen. Vi har bett E.ON att korrigera detta på sin hemsida.
Arbetet kommer att påbörjas efter årsskiftet och även detta kommer E.ON att uppdatera under frågor och svar.
Med vänlig hälsning
Detaljerad information kommer att finnas på E.ONs hemsida när TA-planen är godkänd.
Med vänlig hälsning
Idag har det målats linjer på Skyttens väg, gupp tagits bort, liksom trafikdelare och andra hinder.
Vi har blivit lovade en skylt "du kör för fort", den har inte kommit upp! Nu ikväll har det blivit livlig trafik här, som kör snabbare än vanligt trots att det är 30 km. Den hastigheten skall väl ändå vara kvar? Nu kom också en långtradare, väldigt långt släp! Det skule ju inte gå tung trafik här??
//Ewa
Enligt kommunens ansvarige konsult för TA-plan för EON avseende ändring av trafikflöden genom samhället, Milan Djuric /072-981-79-94/ samt Dan Lennström ansvarig för ENO´s fjärrvärme arbeten i kommun har inget beslut ännu fattas! 2017-12-19.
Enligt konsulten Milan Djuric skulle undertecknad få information då kommunen godkänt arbetsförhållanden/omläggningar av trafiken i samhället.
Tveksamt varför åtgärder vidtages nu!
Hälsningar Göran
Projektledningen informerar att TA-planen för omledningsvägen är godkänd av kommunen.
E.ON började igår med förberedande arbeten längs med omledningsvägen.
Det kommer inom kort att sättas upp hastighetspåminnare på Skyttens väg och Bygdegårdsvägen.
Det kommer att även att sättas upp skyltar som hänvisar tung trafik till Brunna-avfarten.
Med vänlig hälsning
Ewa
Ansvarig meddelar att tung trafik får tillfälligt åka på omledningsvägen, men skyltar hänvisar tung trafik från E18 till avfart Brunna istället för avfart Kungsängen.
Med vänlig hälsning
Vi har redan mycket trafik här.
Ewa
"Tillfälligt" är väl minst ett år i detta fall?
Så kommunens definition av "tillfälligt" skiljer sig nog en hel del från gemene man...
Om begränsningen är borttagen så måste kommunen ha tagit ett beslut om att permanent ta bort den.
Vi har väldigt mycket trafik här nu och det är bara Grannstödsbilen som håller 30km/tim.
//Ewa
Tack för era inlägg.
Projektansvariga meddelar att omledningsvägen kommer enligt preliminär tidsplan att användas till våren 2019.
Mer om omledningsvägen kan ni läsa här:
http://www.upplands-bro.se/nyheter-2018/2018-01-12-nu-borjar-gravarbetet-pa-enkopingsvagen---har-ar-omledningsvagarna.html
Önskar ni se beslutet på den tillfälliga begränsningen kan ni beställa det via kommun@upplands-bro.se
"Du kör för fort"-skylten kommer att sättas upp snarast, vi har påmint E.ON om detta idag.
Med vänlig hälsning
Längs Bygdegårdsvägen har det satts upp massor av skyltar "varning för sidohinder".
Dessa omöjliggör plogning av gångbanan = gående går ute i körbanan = mycket farligt!
Hur tänkte kommunen här?
Tacksam om någon svarar!
Tack för era inlägg,
Farthindret är påtalat till entreprenören och kommer att åtgärdas snarast möjligt.
Gångvägen längs med Bygdegårdsvägen kommer att plogas under dagen med en mindre plogbil.
Med vänlig hälsning
Jag undrar detsamma - varför plogades bara halva sträckan igår?
Nu är det fortfarande gående ute i körbanan! = mycket farligt!
Anders Räntilä, är det som du säger att det inte går att upphäva ett sådant förbud under en begränsad tid så har kommunen i alla fall gjort det!
//Ewa
"Upplands-Bro kommun föreskriver med stöd av
10 kap. 1 § andra stycket 19 och 3 § första stycket
trafikförordningen (1998:1276)
följande.
Upplands-Bro kommuns lokala trafikföreskrifter (0139 2011 : 00098) om högsta tillåtna bruttovikt på
Skyttens väg ska upphöra att gälla.
Denna författning träder i kraft den 17 januari 2018 och upphör att gälla den 31 januari 2019"
Frågan är dock om beslutet är fattat i "laga ordning". Det återstår att se.
Skylten ”max 3,5 ton” ska vara övertäckt då den avser Skyttens väg och inte Rankhusvägen. Rankhusvägen har ingen viktbegränsning.
Hela gångvägen längs med Bygdegårdsvägen är plogad idag.
Anledningen till att hela vägen inte plogades igår var att ett antal skyltar stod i vägen. Detta är nu åtgärdat och entreprenören kommer kunna ploga hela sträckan hädanefter.
Innan den 31/1-2019 kommer en ny lokal trafikföreskrift att skrivas som talar om vilka regler som kommer att gälla efter 31/1-2019.
Med vänlig hälsning
Nej, det är den inte. Jag sittter just nu med utsikt över den och den är oplogad.
Detta måste vara fel då:
Under de 25 år jag har bott här har det suttit en skylt direkt när man kommer in på Rankhusvägen i riktning mot tvärvägen, Max 3,5 ton som gällde genomfart till tvärvägen/bygdegårdsvägen (osäker på vilket), denna skylt är nu överplastad. I andra riktningen, vid infarten till tvärvägen sitter fortafarande en skylt Max 3,5 ton (gäller genomfart till Skogsvägen), den är inte inplastad.
Hur förklarar man då detta?
Kollade nu fredag 2018-01-19 kl.08.10.
Otroligt att en väg som plogats 2 gånger fortfarande är oplogad!
Vågar man hoppas att det lyckas på ett nytt och 3:e försök?
Gäller alltså:
Gångbana utmed Bydgegårdsvägen. Gångbanan har nyligen skärmats av med vägskyltar, troligtvis som extra skydd pga den ökande trafiken.
Det är hela sträckan från korsningen Bygdegårdsvägen/Hjortronvägen bort till 90 graders svängen vid Skyttens väg som är helt oplogad.
Tacksam om någon svarar! och framför allt plogar...
Den sista biten på gångvägen längs med Bygdegårdsvägen plogades inte klart under gårdagen då det var väldigt mycket trafik på vägen just då.
Under dagen kommer plogningen att slutföras.
Vår trafikingenjör meddelar att viktbegränsningsskylten på Rankhusvägen är felaktigt uppsatt. Det finns ingen lokal trafikföreskrift som säger att det är viktgränsning på den vägen. Därför kommer skylten att tas bort inom kort.
Med vänlig hälsning
Är det så Upplands-Bro kommun resonerar?
Vid 90 graders svängen mot Skyttens väg har man plogat upp en vall på gångbanan vilket tvingar ut gående i biltrafiken.
Men det kanske finns en bra förklaring till det också - det var ju t.ex. kanske för soligt för att kunna ploga ordentligt idag?
Det är ju inte bara utmed omledningsvägen som problemen uppstår utan även i anslutning till de avstängda vägsträckorna där bilar/långtradare försöker vända eller utmed Strandvägen som blivit en ny "smitväg".
Som tidigare har påpekats så är Skolvägen inte dimensionerad för tung trafik. Flera hus uppvisar redan sättningsskador.
Är ni medvetna att under sommaren– höst/vinter 2018, då denna del av arbetet planeras, sammanfaller med SLs årliga underhållsarbete och avstängning av pendeltågstrafiken? Detta kommer medföra en kraftig ökning av tung trafik i form av ersättningsbussar!
Under informationskvällen i höstas lovade E.on att titta på ett annat förslag som inkom under info.kvällen gällande Skolvägen och det skulle ju vara ytterst intressant att få höra om det har tagits upp med kommunen?
Ett tips till kommunen är att se till att det finns kunnigt folk på plats under kommande infokväll, vi som kommer på mötet kommer vilja ha svar på frågor. Det kommer bara uppstå frustration om vi får prata med folk som inte är insatta i projektet. Se också till att ha alla offentliga handlingar utskrivna då det efterfrågas av flera kommuninvånare. Det är dags för kommunen att ta sitt ansvar och inte bara hänvisa till e.on. Det borde dessutom ligga i kommunens intresse att jobba för kommuninvånarna, att vara insatt i det senaste för att kunna ge svar på vad som händer här i kommunen. Kommunen verkar inte alls vara intresserade av hur deras invånare drabbas...kommunen borde vilja ställa krav på E.on om hur det här projektet ska hanteras och genomföras.
Tack för era inlägg, här kommer svar:
Snöhögen som ligger i vägen för gående på Bygdegårdsvägen kommer att flyttas åt sidan under dagen.
Tung trafik hänvisas till avfart Brunna från E18. Vi har varit i kontakt med Nobina angående bussarna som åker av avfarten Kungsängen och de tar upp detta med chaufförerna.
Informationsmötet är bokat i samråd med E.ONs representanter och den 15 februari kommer alla att vara deltagande.
Vi har varit i kontakt med SL som meddelar att det inte kommer att vara någon avstängning av pendeltågstrafiken i sommar som drabbar Kungsängen station.
Skolvägen kommer inte att öppnas upp för genomfart och kommer inte heller att vara en omledningsväg.
Omledningsvägen kommer fortsätta att gå längs med Bygdegårdsvägen-Skyttens väg- Kungsvägen.
Farthindret på Skyttens väg är borttaget på grund av vibrationerna som blir när fordon åker över det och även för att det behöver vara full vägbredd.
”Du kör för fort”-skylten sattes upp utanför Skyttens väg 75 i torsdags.
Med vänlig hälsning
Som nämnt i svaret ovan så kommer inte Skolvägen att öppnas upp för genomfart och kommer inte heller att vara en omledningsväg. Omledningsvägen kommer fortsätta att gå längs med Bygdegårdsvägen-Skyttens väg- Kungsvägen.
Med vänlig hälsning,
Ändras informationen nu?
Nej, det ska inte gå bussar på Skyttens väg. Se tidigare svar i tråden.
” Tung trafik hänvisas till avfart Brunna från E18. Vi har varit i kontakt med Nobina angående bussarna som åker av avfarten Kungsängen och de tar upp detta med chaufförerna.”
Med vänlig hälsning,
Vet ni i dagsläget vilken väg bussar och tung trafik åker istället? Eftersom de inte ska åka Skolvägen och inte heller den "vanliga" omledningsvägen. Detta gäller alltså under perioden (enligt e.on ca aug, sept, okt i år) när det grävs mellan rondellen i centrum fram till korsningen enköpingsvägen/bygdegårdsvägen.
Vågar man hoppas att sträckan, HELA sträckan, plogas utan att det behövs 4 påminnelser som förra gången?
Vi skickar dina synpunkter till ansvariga.
Enligt den preliminära planen kommer bussar att åka längs med Enköpingsvägen under trafiketapp 5 (Skolvägen-Bygdegårdsvägen).
Enligt uppgift från kommunens entreprenör så ska nu gångvägen längs med Bygdegårdsvägen nu vara plogad.
Med vänlig hälsning,
Idag stod vi ca 3 min vid skylten och kollade trafiken som kom nerför backen Skyttens väg och passerade skylten, två tunga lastbilar fick den att lysa men struntade i den, likaså var det för det små vita firmabilar/skåpbilarna, de bromsade inte heller. Några av personbilarna saktade ner.
Tack för dina synpunkter. Vi tar dem vidare till ansvarig avdelning.
Med vänlig hälsning,
För att komma i kontakt med ansvarig person på kommunen, vänligen ring Kontaktcenter och fråga efter teknisk chef.
Du når Kontaktcenter på 08-581 690 00.
Med vänlig hälsning,
Tack för ditt inlägg. Bilden har tilldelats ansvariga för projektet.
Med vänlig hälsning
Dina synpunkter är framförda till ansvariga.
På E18 finns det skyltar som hänvisar tung trafik till Brunnaavfarten. Dessa kommer att bytas ut till större skyltar som är beställda.
Med vänlig hälsning
Vad visar dom bullermätningar och vibrationsmätningar som ansvarig på kommunen, Ida Brännström, utlovat skall utföras fortlöpande längs omledningsvägen?
Tack för ditt inlägg.
Vi har ställt frågan vidare till ansvarig och återkommer med svar.
Med vänlig hälsning
En av dom nyuppsatta skyltar längs Bygdegårdsvägen som visar verklig hastighet fungerar inte. Det är den i södergående rikting.
Tack för att du uppmärksammat detta.
Vi meddelar ansvarig som kan åtgärda felet.
Med vänlig hälsning
En omdirigering på drygt en halv kilometer i mycket kuperad och trång gatumiljö skall ersätta dessa 190 meters avstängning!!
Enligt denna lösning kan inte entreprenören tydligen avstå en gångbanebredd på 0,7 meter så att minimum gångbana kan vara kvar!
Kanske 1,65 meters bredd kan disponeras på denna sträcka så att även cykelbana i trång miljö kan kvarstå?
Hälsningar
Nu är bägge nyuppsatta skyltar som visar verklig hastighet på Bygdegårdesvägen ur funktion.
Verkar inte vara av bästa kvalitet...
Gång- och cykelvägen är avstängd för att den ska i samband med dragningen av fjärrvärmeledningen byggas om till en regional gång-och cykelväg, därför måste den stängas av helt. När det är möjligt att öppna vägen på ett säkert sätt så kommer det att ske.
Hastighetspåminnaren är felanmäld till entreprenören.
Med vänlig hälsning,
Det förfaller som man återigen inte har förmågan att tillvarataga innevånarnas intresse!
Flera alternativ föreligger för att kunna behålla en tillfällig gångväg under nybyggnationen!
Låt någon byggnadskunnig titta på de olika lösningarna som föreligger här.
Hälsningar
Vi har nu fått svaren från vibrationsmätningarna och vi håller oss inom gränsvärdena.
Vi kommer att fortsätta mätningarna ett tag till eftersom det nu blivit kallare och mer tjäle.
Med vänlig hälsning
Kommunens tekniska chef är ansvarig för projektet.
Vi hänvisargång- och cykeltrafik till omledningsvägen som är den tillfälliga gång- ochcykelvägen.
Med vänlig hälsning
Det är flera som använder vändplatsen på skolvägen som genomfart till Bygdegårdsvägen. Under årstiden när bommarna är öppna så används den flitigt men sedan omledningen av trafiken har antalet bilar som passerar ökat markant under vardagarna. Det är inte längre bara bilar som råkat köra fel när de ska till sporthallen utan nu är det samma bilar som åker där varje dag. Det är alltså ett medvetet val att ta smitvägen istället. Hoppas ni kan se bilderna för så ser det ut varje dag efter jobbet. Jag har sett alltifrån skåpbilar till mindre personbilar köra rakt över cykelbanan och ut i vägbanan på Bygdegårdsvägen. Det mest häpnadsväckande var nog personbil med släp som tog sig igenom där...
Kan kommunen ställa en gråsugga på någon av kanterna för att göra det tightare? Eller finns det något annat bättre förslag på lösning?
Hälsningar
Tack för dina observationer.
Anledningen till att bommen är öppen har att göra med att det ska kunna snöröjas och sandas utan hinder.
Vi har skickat vidare dina förslag till gatuavdelningen som kommer åka ut på plats och se om vi kan förbättra situationen på något sätt.
Vi har meddelat E.ON att sätta upp hastighetspåminnare och ”kör sakta”-skyltar längs med omledningsvägen. Hastighetspåminnare kommer att sättas upp längs med Bygdegårdsvägen och Skyttens väg.
Vi har en dialog med entreprenören och skyltarna kommer att sättas upp så snart de levererats.
Vi har även ytterligare en gång varit i kontakt med polisen gällande hastighetskontroller.
Ansvarig från kommunens sida är teknisk chef. Önskar ni komma i kontakt med teknisk chef, vänligen hör av dig till: kommun@upplands-bro.se alternativt ring 08-581 690 00.
Med vänlig hälsning,
Tyvärr kommer vi få leva med denna trafik, eller troligtvis ännu mer trafik, i detta område. Kommunen har ju långt gångna planer på att bygga höghus i Gröna Dalen. I samband med det skall Hjortronvägen, idag bussgata, öppnas för trafik. Enligt en gammal rapport skulle denna öppning innebära ca 3000 fordonspassager/dygn, dvs en ökning med 1500% från dagens 180 (endast buss). Räknar man med att 70% av dessa fordonspassager sker under högtrafik morgon och kväll, 3 timmar på morgonen och 3 timmar på kvällen, innebär det nästan 6 passager/minut.
Nu är den ena av de nya hastighetsmätarskyltarna på Bygdegårdsvägen trasig igen!
Nu är det en stor vattenfylld grop där ni lagade för två veckor sedan! ALL lastbilstrafik med grävmassor på flaket åker skytteltrafik här hela dagarna. Det är väl det som grävs ut på Enköpingsvägen. Tung trafik, märkt Märsta Förenande.
Det är den omfattande och till dels tunga trafiken i kombination med kraftiga temperatursvängningar som gör att vägen inte håller.
Även uppe på Bergvägen är det nu allt mer slitage som förvärras av temp skiften och tung trafik.
Tack för era synpunkter.
Vår tekniska avdelning låter meddela att hastighetsskylten är åtgärdad idag.
Åtgärd för potthålen på Skyttens Väg har påbörjats idag.
Med vänlig hälsning
Ni lovade att det skulle komma upp en till elektronisk hastighetsskylt på Skyttens väg så att det också visas hastigheten från Bygdegårdsvägen! Men det var ett tag sedan och ännu har inget hänt! Det verkar som om den som sitter i backen och innan korsningen Ängsvägen har slut på batteriet...
Ansvarig hälsar att digitala hastighetsskyltar är beställt och kommer att sättas upp så snart de är levererade.
De digitala hastighetsskyltarna i korsningen Skyttens väg-Ängsvägen samt på Bygdegårdsvägen kommer att ses över.
Med vänlig hälsning
Tack för att du uppmärksammade oss om inlägget, vi har nu tagit bort det.
Med vänlig hälsning
Frågan gällande Strandvägen är ställd till ansvarig avdelning, vi återkommer med svar.
Med vänlig hälsning
Vi har nu fått svar från tekniska avdelningen, bron över till Strandvägen klarar av 60 ton.
Med vänlig hälsning
Det verkar bara som ett gäng pensionärer som gnäller om hur någonting i kommunen faktiskt händer.
Ni förstår väl att man inte kan flyga till jobbe? Någonstans måste de ju åka!
Sedan får trafiken gärna köra Strandvägen, det är ju inte "vår" väg utan kommunens. Att sedan kommunen/EON i sin utredning kommit fram till att trafiken ska ledas en annan sträcka är inte mycket vi kan göra åt.
Denna retorik visade sig inte minst i ditt senaste inlägg Kenneth, du verkar tycka att Skyttens väg är eran väg och att Strandvägen av någon anledning skulle vara bättre lämpad eftersom det skulle vara kommunens väg; varför ska boende på Skyttens väg ha större rätt att slippa trafiken än boende på Strandvägen eller Bergvägen.
Hyckleriet från de boende på Skyttens väg är total; inte nog med att trafiken ska behöva göra en omväg som motsvarar en 20% ökning av avståndet men de ska också göra två svängar som är nästintill omöjliga för alla fordon över 10 meter i längd; allt för att trafiken ska åka någon annanstans. Någon annanstans där det bor lika mycket folk, men det spelar ju ingen roll eftersom de inte är boende på Skyttens väg.
Det vore bra om kommunen tänkte ett steg före och börja med sopning av vägarna nu. Skyttensväg som nu är genomfartsväg borde väl sopas av hälsoskäl.
Tack för ditt inlägg.
Vi har förmedlat din synpunkt om Skyttens Väg.
Vår tekniska avdelning meddelar att sandupptagningen kommer att påbörjas inom kort och man börjar då på torg och stationer.
Entreprenören väntar på mildare nätter för att kunna sopa fullt ut och inte bara mitt på dagen pga frysgrader.
Sandupptagningen pågår sedan fram till 30 maj.
Med vänlig hälsning
Fortfarande kör Nobinas bussar på omledningsvägen/Skyttens väg regelbundet flera gånger varje dag. Har påpekat detta för Eon och Kommunen många gånger. Som vanlig medborgare kommer man inte i kontakt med Nobina direkt utan hamnar i SLs klagomur där jag också provat lyckan. Kan det vara så svårt att ordna, vi vet ju exakt varifrån bussarna kommer!
Pga. den fortfarande bristfälliga skyltningen längs E18 kör mängder med tunga lastbilar till och från avfart/påfart Kungsängen trots att trafikplats Brunna är den som borde användas. Vi ser tydligt också att Eons underentreprenör "Märsta Förenade" kör här.
Tyvärr så finns det bilister som skiter i den numera väldigt tydliga 30 begränsningen på Skyttens väg och kör över 50, säkert flera fall minst vid 70. Dom passerar mitt köksfönster i hög fart speciellt tidigt på morgonen och det går ibland mycket fort.
Även om skyltningen haft viss effekt på en del bilister verkar det inte hjälpa mot dom inbitna fortkörarna, så kan inte någon typ av slalombana arrangeras?
Eller var lite drastisk och kör som är planerat i centrum nu med skytteltrafik även på någon del av Skyttens väg för att lugna ner tempot.
Tack för inlägg, vi tar era synpunkter vidare till ansvarig avdelning.
När det gäller sandupptagningen skall den vara klar senast 30 maj och sker i två omgångar. Först en grovsopning och därefter en finare sandupptagning. Kommunen har valt att börja med grovsopning i centrum, busshållplatser, gångvägar och trottoarer. Kommunen har som målsättning att utföra arbetet så dammfritt som möjligt.
Med vänlig hälsning
Nu på förmiddagen körde en vit tankbil med släp minst 50 km/h upp för Skyttens väg! Finns absolut ingen anledning för den att köra här, någon som vet vilket oljebolag som sådana vita tankbilar kör för?
Jag har förresten sett att Q8 tankbilar kör här också.
Förra veckan var det en lastbil här och bytte batterier på alla skyltar så kan ha något med det att göra.
Inte bra, även om en hel del skiter i vilka hastighetsbegränsningar som gäller!
Igen ökar trafiken av dom helt onödiga körningarna med SL bussar och Märsta Förenade lastbilar på Skyttens väg.
Jag ringde själv upp Bring och skällde ut dom för någon månad sedan när deras små gröna bilar buskörde (+70 km) flera daga tidigt på morgonen. Något sådant förväntar vi oss av ER!
Igen, trafikljus och skytteltrafik skulle inte skada, då kommer bara dom som verkligen behöver köra här göra det och alla andra tar en annan väg.
Tack för Era inlägg.
Angående skyltarna vid E18 så är dom utbytta till större skyltar med större text. Den digitala hastighetsskylten är felanmäld.
Med vänlig hälsning,
Eftersom hastighetsskyltarna är trasiga hela tiden föreslår jag att kommunen anställer tre personer som dygnet runt i skift står och mäter hastigheten och skriker ut den till de som kör förbi!
Det ger effekt och sänkt hastighet!
Allt väl
Conny
Håller med Conny, någon som står och fotar eller mäter hastigheten har en starkt lugnande effekt.
Mitt förslag är att det blir förbjudet med genomfart till E18 från dom som kommer på gamla Enköpingsvägen. Borde skyltas i Centrum hur man kommer till E18 via tpl. Brunna.
Bussen var visst redan försenad och det tog en stund att snacka med dom så hoppas att det blev en incident som syns på högre nivå. Nu hoppas vi i alla fall att det inte blir fler ersättningsbussar i helgen på Skyttens väg :-).
Oj vad jag önskar att jag också hade ett så tråkigt och meningslöst liv att det viktigaste jag hade att göra hela dagarna var att sitta och räkna antalet bussar som kör på vägen utanför och sedan maila in detta till kommunen!
Kul att ni hittat något att göra med er tid istället för att spendera den på något viktigare!
Allt väl
Conny
Nu åker ju alla lastbilar från ombyggnaden av centrum också här! Var det planerat att de bilarna också skulle gå här? När tar det slut?
Mejla kommun@upplands-bro.se ditt ärende samt adress och kontaktuppgifter.
Med vänlig häsning
Tack för att du uppmärksammar oss på detta.
Skylten är nu felanmäld.
Med vänlig hälsning
Om skylten inte är tänd är det väl inget problem för dig i köket?
Nu är den ju nära så kan du felanmäla direkt!
Allt väl
Conny
Bättre att all trafik dirigeras till områdena där vi Svenssons bor..
Två av dina inlägg har tagits bort från tråden eftersom du har använt kommunens logga på ett otillåtet sätt och eftersom de nedlåtande kommentarerna gör att inläggen bryter mot forumets regler.
Med vänliga hälsningar
Idag är det högtrafik med mängder av tunga lastbilar lastade med schaktmassor som kör upp och ned läng Skyttens väg. Jag vet inte var dom kör men misstänkt är något större bygge i Centrum kanske rent av torget.
Lastbilarna kör för anntingen ABT eller Bellmans.
Kunde inte kommunen se till att lastbilarna kör brunna av/påfart istället för at köra här?
Kan passa på att meddela kommunen att det är helt klart riktigt tråkigt att inte få koppla av på sin semester pga allt oväsen som det bygget medför. Att varje morgon bli väckt av sprängningar eller tugg från krossen är inte så kul. Hur tänker kommunen när ni godkänner att sätta igång med det arbetet mitt i semestern? Är det inte bättre att göra det när betydligt fler är på jobbet om dagarna? Helt otroligt! Det byggs överallt samtidigt: torget, Ringvägen och Eon - helt klart fel år att vara bosatt i Kungsängen. Det känns kul att kommunen växer men i dagsläget känns kommunen för liten/okunnig för att kunna hantera såhär stora projekt, eller är det bara ren arrogans? Finns det någon egen tråd för bygget som gäller Ringvägen?
låter som om ni har liknande situation nu som vi haft sedan eon-projektet började i vintras, tråkigt att höra.
Vi har förmedlat synpunkterna till ansvariga på exploateringsavdelningen.
Med vänlig hälsning
Vi hoppas att det ska lugna ner sig nu, tydligen kör dom schaktmassorna till Stäketön.
Svaret var att SL inte ville det. De la in ett veto. De ville köra bussarna på Skyttens väg.
Det har alltså hela tiden varit planerat för busstrafik på omledningsvägen.