Till senaste kommentaren

Farthinder Pettersbergsvägen/Hjärtstensvägen?

Hej!

På Pettersbergsvägen, från Lidl upp till vattentornet, är det 30 km/h enligt skylt vid infart. Väldigt ofta kör bilar i hög hastighet på denna väg, inte sällan tung lastbilstrafik. Min son på nio år har flera gånger vittnat om att bilar inte hinner stanna vid övergångsställena. Går det att anlägga gupp/farthinder på vägen för att förhindra framtida olyckor? Dessvärre känns det som en tidsfråga innan något barn blir påkört av ett fordon i hög hastighet. Det känns inte tryggt! I området bor många yngre barn som är ute och leker/cyklar. 

På tal om detta område är det väldigt dålig sikt att svänga ut från Hjärtstensvägen till Pettersbergsvägen (två in-/utfarter). Likaså här känns det som en tidsfråga innan en allvarlig olycka sker. Vore suveränt med speglar vid utfarten för att öka sikten för oss som ska köra ut.

Hoppas på ett tryggare Brunna park/Norrboda.

Kommentarer

  • Hej Elina

    Tack för ditt inlägg.

    Vi har vidarebefordrat detta till Tekniska avdelningen.

    Med vänlig hälsning
    Anne-Li
  • Hej igen Elina

    Vi har fått följande svar att förmedla från kommunens tekniska avdelning:

    "Hej,

    Tack för din synpunkt, Pettersbergsvägen är en bussgata och då kan vi ej bygga farthinder, skyltad hastighet är det som gäller. Detta är ett förbudsmärke vilket innebär att polisen ska övervaka om någon överträder förbudet.

    På Pettersbergsvägen finns det även en bred gång och cykelbana, med ett flertal övergångställen på raksträcka med god sikt. Vi kommer att spara era synpunkter och utföra hastighetsmätningar för att sedan utreda, sen om behovet finns så kontaktar vi polisen och ber dom göra en hastighetsövervakning.

    När det gäller spegel, åker vi ut på plats och gör en bedömning."

    Med vänlig hälsning


    Anette Kontaktcenter
  • Hej! Tack för ditt svar.

    Det är alltså en bussgata utan nuvarande busslinje, läste i ett annat inlägg på den här sidan att vägen (tunneln) beräknas vara färdig till december 2019 och att det då är upp till SL att dra om busslinjerna. Kan tillfälliga blomlådor etc placeras ut? Bor i lägenheterna vid Pettersbergsvägen och har knappt sett ett fordon köra i 30 km/h. Kanske fler skyltar kan sättas upp efter varje utfart? Fartkamera? Poliskontroller? Det är ohållbart som det körs just nu. Fordon kör så fort att de inte hinner stanna vid övergångsställena. Jag är orolig då jag inte vill att varken mitt eller andras barn skadas eller förolyckas på denna sträcka.

    Suveränt att ni ser över utfarterna från Hjärtstensvägen! Gör gärna detta när bilar är parkerade på p-platserna närmast utfarten - de skymmer sikten avsevärt.

    Tack än en gång.
    Elina Wahlund
  • Hej Elin

    Vi har vidarebefordrat detta till kommunens tekniska avdelning.

    Med vänlig hälsning
    Anne-Li
  • Sån här smörja kan inte stå oemotsagd och jag vet att det är fler som tycker samma sak.
    Det här är knappast riktat till kontaktcenter, så ta inte illa upp. Jag tror inte alla boende på Hjärtstensvägen vet hur det var tänkt att bli från början:
    Det var väl aldrig meningen att Pettersbergsvägen skulle bli huvudinfart till "centrumet". Istället har man byggt en slingrig och, av någon outgrundlig anledning, enkelriktad väg ungefär där den riktiga infarten skulle vara. (Vad händer förresten med den stenöken som skulle bli Preem? Och varför blev det ingen riktig infart?) Därefter har man mage att förnumstigt påpeka att det minsann är 30 som är högsta hastighet på Pettersbergsvägen.
    Längs den vägen är det parkeringsplatser ändra fram till övergångsställena. Att kalla det god sikt när man i normala fall inte får parkera närmare ett övergångsställe än 10 meter är fullkomligt huvudlöst. Står det en skåpbil på sista parkeringsplatsen så får man leda bilen förbi övergångsstället om man ska vara säker på att inte köra på någon. Detsamma gäller in- och utfarterna till Hjärtstensvägen.
    Hur kan man skapa så usel sikt när man planerar och bygger nya vägar, att man ens behöver överväga att sätta upp speglar i efterhand?

    Det är obegripligt hur kommunen lyckats med ett så fulländat misslyckande av hela området: I slutänden är det sämre utbud i det så kallade centrumet än vad det var vid gamla Coop. Visst, Biltema är ett lyft, men då ska man komma ihåg att de skulle etablera sig i Brunna redan 2008, men att kommunen schabblade bort det hela.
    Och aldrig är någonting kommunens fel...
  • Hej

    Vi har vidarebefordrat detta till kommunens tekniska avdelning.

    Med vänlig hälsning
    Anne-Li
  • Hej,
    Här kommer ytterligare svar från kommunens tekniska avdelning.

    "Det är 30 km/h som gäller här. Kommunen har en aktiv dialog med polisen och kommer framföra önskemål om fartkontroller på Pettersbergsvägen. Vi kommer sätta upp spegel vid utfart från Hjärtstenavägen vid övergångstället för att förbättra sikten. Vi kan tyvärr inte sätta upp gupp på denna gata då det är en bussgata där bussar ska trafikera samt att det är mycket tung trafik som kommer orsaka buller och vibrationer om gupp anläggs. Vi kommer att utföra mätningar och se vad vi kan göra för åtgärder."

    Med vänlig hälsning,
    Stefan
  • Det var ju då själva fan. Kommunen, och i synnerhet tekniska nämnden är förstås nöjd med sin insats i området? Det är inte jag:

    Preem-tomten ser ut som en stenöken.

    Den slingriga enkelriktade infarten till handelsområdet ser ut som en kombination av serpentinväg i Bolivia och en väg genom Nevadaöknen. Det framgår överhuvud taget inte att det är en infartsväg. Varför är det ingen riktig in- och utfartsväg så folk slipper åka rakt genom bostadsområdet?

    Själva handelsområdet ser ut som några byggnader som ramlat ner mitt i ett dagbrott.

    "Trottoaren" längs "utfarten" (som för de allra flesta även fungerar som infart) är inte ens en trottoar, utan bara ett gäng utlagda kantstenar som folk kört på och som därför ligger utspridda längs vägen.

    När man som gående väl lyckats nå Pettersbergsvägen finns... ingenting! "Trottoaren" tar abrupt slut. Inget övergångsställe finns för att ta sig över bilvägen till den fina, breda gång- och cykelbanan. (Varför i hela friden har man en gemensam GC-bana på en så bred väg?)

    De nyinflyttade är med rätta förtvivlade över all trafik på vad som var tänkt att vara en mysig lokalgata. (Som tydligen är en bussgata utan bussar)


    Det här vill kommunen lösa genom att ta dit polisen och sätta upp en spegel.
    Annars vore väl det rimliga att färdigställa det man påbörjat.


  • Hoppar på tråden....

    Den enkelriktade vägen (Femstenavägen) som går mot handelsplatsen är det bara skyltat enkelriktat där enkelriktat tar slut (vid Coop), det är finns inga skyltar var enkelriktningen börjar.


    Och det finns knappast några resurser för att polisen ska kunna bötfälla fortkörare varken här eller några andra ställen i kommunen där de körs för fort.
  • Hej

    Tack för era inlägg.

    Samtliga synpunkter gällande området och vägarna tas vidare till ansvarig inom kommunen.
    För kännedom så är Femstenavägen och den så kallade Preem-tomten inte kommunägda.

    Med vänlig hälsning
    Anette Kontaktcenter
  • Angående "Preem-tomten"...
    När folk frågar vad jag bor så svarar jag
    - "Jag bor vid Norrboda kratern"
    För det så det ser ut. Som om ett taktiskt kärnvapen detonerat här...

    Angående trafiken på Pettersbergsvägen så kan jag säga, att om jag inte hade haft sovrum och balkong mot innergården så skulle jag inte bo kvar här.
    Hade jag haft barn skulle jag flytta direkt.
  • Nån feedback får man då inte, efter exakt en månad. Kommunen har väl ändå givit sitt godkännande till hur Norrboda handelsområde ska ta form? Det är på kommunens hemsida vi sett hur det hela var tänkt att gestalta sig. Varför har ni inte svarat Rikard, som väl kan anses närmast sörjande? Jag kan inte spränga och gräva på min tomt som jag vill. Hur kan det komma sig att andra får det? Jag KRÄVER feedback angående detta. Vem är ansvarig inom kommunen? PS. Det finns så mycket mer, om man vill öppna Pandoras box. Jag lovar att jag återkommer.

  • Jag hade helst sett att Pettersbergsvägen blir huvudled, eftersom få förstår att högeregeln gäller vid utfart från Norrbodavägen. Om jag, som ofta kör från Norrbodavägen, kör ut och utnyttjat högerregeln tutar bilar på mig, om jag stannar och lämnar väjningsplikt tutar bilen bakom mig för att jag inte kör ut. Eftersom få bilar kör i 30 km/h där är det ett under att ingen olycka hänt än.

    Det har hänt flera gånger då jag kör Pettersbergsvägen från Coop och ner mot Lidl att jag har blivit omkörd, eftersom jag är en av få som faktiskt ligger i 30 km/h där. Jag hade önskar att polisens resurser gått till annat, men eftersom det är så många som inte riktigt tänker till i trafiken, behövs det kontinuerliga trafikkontroller där. I synnerhet med tanke på de flertalet lastbilar som kör där.
  • Hej
    Tack för era inlägg, Vi skickar detta vidare till ansvarig inom kommunen och påminner om att ni inte fått någon återkoppling på tidigare inlägg.

    Med vänlig hälsning
    Anne-Li
  • Detta kanske inte riktigt håller sig till ämnet, men varför enkelriktas inte Hjärtstensvägen?
    T-korsningen/utfarten närmast Lidl är livsfarlig om man kommer från Hjärtstensvägen.

  • Hej, jag skickar din fråga och dina synpunkter till ansvarig på Tekniska avdelningen.

    Med vänlig hälsning,
    Birgitta Kontaktcenter
  • Hej, Hjärtstensvägen ligger inte på kommunägd mark, det är en enskild väg. Vi får be dig att höra av dig till markägaren i ärendet.

    Med vänlig hälsning,
    Birgitta Kontaktcenter
  • Vem är markägaren?
  • Hej Tommy

    Vi undersöker den uppgiften och återkommer.

    Med vänlig hälsning
    Anette Kontaktcenter
  • Ringde denna snubbe då det var kaos gällande parkeringarna på hjärtstensvägen till handelsområdet. Dom äger frågan.
    Rickard Hansson <rickard@proma.se>
    stefan
  • Asså denna kommunen ligger ljusår efter när det gäller planering av infrastrukturen i Norrboda området. Hur detta är möjligt att man gör tabbe efter tabbe är minst sagt förvånade. Försök att ligga i framkant då ni planerar nya bostadsområden och gör klart infrastrukturen gällande vägar innan ni börjar bygg. Alla planerade vägar kan med glädje användas för byggtrafik och när det närmar sig så asfalterar man, målar, belysning och allt annat. Innan Coop öppnade så var inte detta klart vilket tvingade dom att flytta fram sin öppning 1 månad. Katastrof i planeringen.......
    Bussgata eller inte så finns det massor av tekniska lösningar där man blandar person och tung trafik, viljan saknas dessvärre i kommunen och man slätar alltid över svaren med enkla svar för att dra sig ur sitt eget ansvar.
    Kort o gott:
    Allas ansvar ingens ansvar,,,,skärpning kommunen!
    stefan
  • Hej Stefan

    Vi vidarebefordrar detta till Tekniska avdelningen

    Med vänlig hälsning
    Anne-Li

Kommentera eller skriv ett nytt inlägg

Ditt namn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.