Vad är era planer för att höja trygghet i Granängsringen?

Hej

1,Jag bor inte idag i ert bostäder men jag är intresserad och veta hur ni reagerar av störande grannar , gärna ett konkret svar . jag har läste ovan  att ni behöver underlag sen vad gör ni ? har ni fast policy .
2. jag har läst nyligen en reportage i mitti tidning om kriminalitet i Tyresö tittar man närmare ser man allting sker i och kring granrängsringen , jag brukar få mest där erbjudande därför jag är intresserad höra vad är det ert planer för att höja trygghet  i den området

Kommentarer

  • Hej Saif,

    Här följer svar på dina frågor:

    1.Vi gör olika åtgärder beroende bland annat på vilken typ av störning, om det är första gången man stör eller inte och om man stör ofta eller om det är enstaka händelser med lång tid emellan. Det finns ingen policy eftersom störningar måste hanteras från fall till fall.

    2. Nästan en tredjedel av Tyresö Bostäders lägenheter finns i Granängsringen. Det är därför störst omflyttning där och det är anledningen till att du får mail om lediga lägenheter i Granängsringen oftare än för andra områden. På Granängringen jobbar vi på olika sätt med vuxennärvaro, både professionella såsom väktare och polis men också föreningar och engagerade boende. Vi ser också över möjligheter att införa elektroniskt passagesystem.
  • 1.Det verkar flera händelser har skett i torget , tänker ni sätta kameror där eller byggnation startar för Ica huset och parkeringen ?
    2.enligt den artikel i miiti tidning visar att händelser ökat 2017 , därför undrar jag om något praktiska lösningar har direkt effekt , jag förstår att det är ett komplicerad men ändå ni äger makten i området .

  • Hej,

    Vi planerar inte i dagsläget för kamerabevakning på torget och vi har inte utvärderat arbetet med vuxennärvaro. Det vi däremot tydligt såg var att polisens närvaro i området under maj och juni 2017 hade effekt på det upplevda stöket som pågått under våren. Polisen hade också under den perioden insatser där man kontrollerade mopeder med mera.

  • Hej,

    Förutom polis, sammarbetar ni med andra aktörer för att öka trygghetskänslan i områdena? såsom grannsamverkan, väktare eller andra bostadsbolag?
  • Hej Ida,

    Igår genomfördes en trygghetsvandring på Granängsringen efter inbjudan av kommunen. Med på den var representanter från oss, kommunen, BRÅ, polis, bevakningsföretag, hyresgästföreningen och boende. Man hann inte gå igenom hela Granängsringen, så det kommer att bli något ytterligare tillfälle senare.

    Förhoppningsvis kan man till detta tillfälle även få med den andra fastighetsägaren i området, Brickhouse. De äger marken som det nu stängda ICA står på och där det planeras för nya byggnader, läs mer här.