Rökfritt boende i nyproducerade hus

Hej! Måste fråga er om rökfritt boende i alla nyproduktioner. Enligt Hyresgästföreningen kan man inte förbjuda rökning  i lägenhet om det inte är s k allergihus. Det är lagstadgat enligt dom. Stämmer det?

Kommentarer

  • Hej Eva,

    Svar på din fråga är både ja och nej. I hyresavtalen för alla lägenheter, nya som gamla, finns ett antal avtalsvillkor som man förbinder sig att följa när man undertecknar avtalet. I de nyproducerade bostäderna kommer rökfrihet att finnas med som ett avtalsvillkor. I det fall man inte följer avtalsvillkoren så kan avtalet komma att sägas upp och om man är oense så kommer uppsägningen att prövas av Hyresnämnden.

    Vi välkomnar självklart även rökare som hyresgäster i de nyproducerade lägenheterna, men den som röker behöver respektera rökfriheten i fastigheten. Idag finns mycket kunskap om rökningens negativa effekter på hälsan och rökfria platser blir allt vanligare i hela samhället. Bostaden är en plats där vi tillbringar mycket tid och därför är det extra viktigt med en bra miljö i hemmet.

Inlägget är stängt för ytterligare kommentarer.