Hur funkar det med att bygga uteplats?

Hej!

Jag har en uteplats som jag tänkte bygga trätrall på och kanske ett staket. Hur funkar det, kan jag bygga hur jag vill eller?

Kommentarer

  • Hej,

    Det finns vissa regler och riktlinjer man behöver förhålla sig till när man vill bygga en uteplats.

    Du kan läsa mer här om uteplatser och även klicka dig vidare till ansökningsblankett och en broschyr som innehåller bland annat måttangivelser för staket och trätrall.

    Med åren har det dykt upp många varianter på byggnationer och även fall där man tagit en stor gräsyta i anspråk och hägnat in den med staket. Vi vill ha en större enhetlighet i utseendet och att alla hyresgäster i största möjliga mån ska ha rätt till samma yta att vistas på oavsett uteplats med plattsättning eller balkong. Därför jobbar vi aktivt sedan 2017 för att följa upp att man följer reglerna.
    (Uppdaterad )
  • Hej, jag har några följdfrågor. Om man har en stor uteplats som byggdes innan ni gjorde de nya riktlinjerna, kommer den då alltid få ha kvar den storleken? Måste man ändra storlek om man ansöker att bygga om med till exempel ett nytt staket? Vad händer om man flyttar, måste man återställa en för stora uteplats till att följa era riktlinjer?
    För övrigt tycker jag att en del områden är väldigt fina just på grund av stora uteplatser i alla olika stilar, så jag håller inte med om att ett mer enhetligt utseende blir en förbättring.
  • Hej Anders,
    Jag förstår hur du tänker. Men då det lätt missköts, uteplatser blir hela tiden större och det kan upplevas som orättvist har vi valt att det ska vara lika. Dessutom är det bara en viss yta som tillhör lägenheten. Som det är nu återställs uteplatser vid omflytt. Om det kommer bli någon annan lösning framöver vet jag inte.

    Om du som kvarboende ansöker om att byta staket på din uteplats så kan det vara så att du får ha kvar den yta du har i dag. Men det är svårt att säga.

    Jag behöver lyfta denna frågan högre då jag känner att jag inte kan ge dig ett tillräckligt bra svar nu.

    Med vänlig hälsning
    Ann-sofie Kommunikatör
  • Tack. Vad betyder återställning? Är det plantering av nytt gräs? Jag tror det kan bli fult om man tar bort altaner och staket som stått i 10 år så det kanske är finare att låta dom stå kvar.
  • Hej igen,
    Man gör det så snyggt man kan vid återställande. Man minskar då ner till den yta som är tänkt till höra lägenheten.

    Med vänlig hälsning
    Ann-sofie Kommunikatör
  • Skulle vilja ha el draget på min uteplats hur går jag tillväga då?
  • Hej,
    Då måste du kontakta en godkänd elektriker och bekosta detta själv.

    Vänligen
    Ann-sofie Kommunikatör
  • Hej!
    Ni skriver 30/4 -20, angående man vill byta staketet, som varit där när man flyttade in, följande
    "Om du som kvarboende ansöker om att byta staket på din uteplats så kan det vara så att du får ha kvar den yta du har i dag. Men det är svårt att säga."
    Har ni fått någon klarhet på frågan? Frågan ställdes 3 år sedan....
    Det skulle nämligen se betydligt fräschare ut med en ny staket och vindskydd än den där ruttnande  som någon tidigare hyresgäst har installerat åratal sedan. Har dock inte varken lust eller pengar att lägga på något, som man sen eventuellt rivs ner.
  • Hej Johanna,

    Tack för ditt mail.

    Detta är av olika anledningar en svår fråga gällande uteplatserna och vi har inte ett solklart svar än i frågan.
    Men det du kan göra är att du skickar in en ansökan för om/tillbyggnad av uteplats, den blanketten kan du hitta på vår hemsida.
    När du fyllt i den vänligen skicka in blanketten till kundvard@tyresobostader.se tillsammans med bilder hur det ser ut samt en skiss på hur du tänker att det ska se ut, så får vi därefter se över ditt enskilda fall.

    Hoppas detta svar har hjälpt dig något, annars är du välkommen att höra av dig igen.

    Önskar dig en fortsatt fin dag.

    Med vänliga hälsningar
    Christine Kundvärd