Sista chansen

Sen en vecka tillbaka så är det någon bugg i funktionen sista chansen, åtminstone för streamade kanaler. Tidigare så syntes endast de program som hade 30 dagar eller färre kvar och de låg i kronologisk ordning från kortast till längst tid kvar. Nu ligger alla program som över huvud taget finns med i listan (med upp till miljarder dagar kvar) och i en helt random ordning. Har inget emot att alla program visas, är det tex serier med många säsonger att kolla ikapp så är det bara bra att veta att dom kommer att försvinna tidigare än en månad innan, men ordningen måste lösas för nu så får man ingen överblick över det som man är intresserad av att veta, dvs vilka program försvinner inom den närmaste framtiden. Tack på förhand och med förhoppning om åtgärd. (Skulle även vara bra att speca vilken säsong som återstående tid gäller för, ibland är det hela serien och ibland bara en säsong. Men den punkten förstår jag kan bero på vilken typ av information ni får från kanalerna så kanske inte något som ni kan lösa på er sida? Men får ni informationen och det bara handlar om presentation så är det en önskan för bättre UX.)

Kommentarer

  • Hej Tove,

    Det var inte bra, vilken sida kollar du på? De ska synas som du säger, de som försvinner närmast först. SVT verkar t.ex. stämma med kortast datum först: https://www.tv.nu/play/provider/svt-play?lista=sista-chansen.

    Skicka gärna en länk så kan jag gräva vidare. Sedan saknar vi tyvärr data för det för vissa streamingtjänster, t.ex. Netflix eftersom vi inte har datan när de tar bort program ut sitt utbud.

    Med vänliga hälsningar,
    Victor
  • Hej Victor. Tack för snabbt svar! Jag kollar inte på en specifik kanal (har aldrig ens noterat att den funktionen finns men nu vet jag, tack 😀 utan på alla streaming-tjänster.

    Dvs i appen: välj Streaming, sen Serier och sortera på Sista chansen, resultatlistan är i oordning. Första 13 grupperingarna är tex 1 dag kvar, 40 dagar kvar, 3, 138, 1.050, 166, 5, 6, 7, 8, 92, 9 och slutligen 2.147.483.647 dagar kvar :P

    På desktop: detsamma fast dessutom så står det inte (längre, har funkat förut) vilket antal dagar som gäller för respektive program utan alla listas bara direkt efter varandra, dock i samma (o)ordning som i appen så problemet är detsamma där även om man inte ser det.

    Finns ingen share-funktion i appen så kan inte skicka länk därifrån och på desktop så ser du som sagt inte antalet dagarna och att det är fel men hoppas att du kan felsöka utifrån ovanstående https://www.tv.nu/play/serier?lista=sista-chansen Mvh /tove

    PS. vet inte hur du kan se att det är rätt ordning på SVT eftersom det varken på desktop eller i appen står några dagar? Du kanske har bakomliggande information men jag som besökare kan inte veta.
  • Hej Tove,

    Har kollat och håller med om att det ser tokigt ut, ska kolla med utvecklarna vad som hänt med den sorteringen.

    När det gäller hur lång tid programmet har kvar så brukar jag kolla i vår databas men funkar även att trycka på länken då SVT skriver ut det på sina sidor. Bra idé att vi kanske ska lyfta det för användarna, ska ta upp det med produktteamet.

    Skälet till att sista chansen-sorteringen inte fått så mycket kärlek är att den används rätt sällan och vi har bara datum för borttagning för ett fåtal tjänster.

    Med vänliga hälsningar,
    Victor
  • Hej igen!

    Tack för din återkoppling och att du tar defekten vidare.

    Förstår att mindre använda funktionaliteter inte prioriteras först men för mig är det ju den mest genialiska ni har 😃 Inspiration och övrig information är nice to have och de hittar jag i andra kanaler (främst genom att följa respektive kanal) men detta är det viktigaste oavsett om det gäller serier jag redan hittat och vill följa eller för att hitta nya och eftersom jag kollar utifrån de som ligger uppe kortast tid snarare än det som kommit nytt (så mycket att se, så lite tid 😀 så är denna tjänst som bara ni har på detta optimala sätt (dvs när den funkar 😉 det mest grundläggande verktyget för mig och mitt TV-tittande. Förstår att andra konsumerar annorlunda men den borde verkligen vara mer uppskattad bland användarna 😀

    Dock så har jag en fråga. Du säger att man kan gå in på respektive kanal för att se tid kvar (hos de som presenterar det dvs) men som jag nämnde i mitt PS ovan så står det ju inga dagar utskrivna i den vyn när man sorterar på Sista chansen? Om vi tar SVT som exempel där vi vet att dom ger er datan, programmen ligger bara listade (antagligen i rätt ordning) men ingen mer information än det, varken i app eller på desktop. Så hur menar du att man kan kolla där? Är det också en defekt kanske?

    mvh
    /tove
  • Hej Tove,

    Vi hittade och fixade en bugg som gjorde att de kom i oordning, så det är förhoppningsvis bättre nu. När det gäller att visa hur lång tid det är kvar på programmet så har jag tagit det vidare till produktteamet så de ska kolla på om vi kan förbättra det, för idag kan man tyvärr bara se hur lång tid det är kvar genom att trycka på länken och läsa det på SVT Play eller via våra interna verktyg som inte är synliga för användaren.

    Med vänliga hälsningar,
    Victor