cookies

Användarna har rätt att blockera cookies utan inloggningskrav. Tv.nu tillåter inte det. De flesta hemsidor ger valet åt användarna/besökarna. Bryter ni mot GDPR?

Kommentarer

  • Hej AL,

    Och tack för ditt meddelande till Schibsted Sverige.

    Hantering av cookies regleras i ePrivacy-direktivet på EU-nivå samt dess nationella implementering i svensk rätt genom lagen om elektronisk kommunikation. Detta är ett rättsområde under snabb utveckling och det förhandlas just nu om en ny ePrivacy-förordning inom EU. Då den nya förordningen fortfarande är under förhandling, är det i dagsläget oklart hur regleringen kring cookies med mera kommer att se ut framöver.

    I Sverige är det Post- och telestyrelsen (PTS) som är tillsynsmyndighet för hanteringen av cookies och efterlevnaden av lagen om elektronisk kommunikation. Branschpraxis i Sverige har länge varit att godkännande av cookies ges genom inställningar i webbläsaren, vilket även har varit i linje med de riktlinjer som har tillhandahållits av PTS. Dessa riktlinjer har dock tagits bort av PTS, som inte har kommit med någon ny vägledning om hur reglerna kring godkännande av cookies ska tolkas enligt svensk rätt. Detta är något vi i Schibsted har tolkat som att PTS har tagit avstånd från sin tidigare ställning om att inställningar i webbläsaren uppfyller lagkraven på samtycke till cookies. Vi har därför börjat arbeta för en migrering från samtycke genom inställningar i webbläsaren till ett samtycke som ges mer explicit i våra tjänster. Att genomföra en sådan migrering är dock något som tar tid att implementera rent tekniskt, och den är därför dessvärre ännu inte på plats. Detta är något vi arbetar med och vår förhoppning är att vi ska ha den nya samtyckeslösningen på plats inom kort och att denna ska uppfattas som ändamålsenlig och lätthanterlig av våra användare.

    När det kommer till information om vilka cookies som placeras på TV.nu så finns det en sådan översikt tillgänglig via vår cookie- och personuppgiftspolicy. Jag länkar till översikten här: https://info.privacy.schibsted.com/se/cookies-pa-tjanster-fran-schibsted-sverige-svensk/

    Denna översikt uppdateras en gång per dygn för att alltid vara korrekt och ge en uppdaterad och god översikt över vilka cookies som placeras på våra tjänster.

    Jag hoppas att detta besvarar dina frågor. Om det är något mer du undrar över kring behandling av personuppgifter på Schibsteds tjänster så kontakta oss gärna igen.

    Med vänliga hälsningar,
    tv.nu
    Victor