Till senaste kommentaren

Hur går en lägenhetsbesiktning till och varför sker den två gånger?

Trosabygdens bostäder kundservice

Kommentarer

  • När du ska flytta gör vi först en statusbesiktning. Det är en besiktning där vi kontrollerar lägenhetens skick och jämför med hur det var när du flyttade in. Vi rekommenderar att du som står på kontraktet är med vid besiktningen så har vi en dialog om hur det ser ut. Denna besiktning görs i samband med att du säger upp kontraktet oftast inom en 14 dagars period. Det är du själv som hyresgäst som bokar in dessa besiktningar.

    Har du slitit onormalt mycket på ytor och utrustning, är något trasigt, har du renoverat själv på ett sätt som inte är professionellt eller ändrat på något i lägenheten utan tillstånd kan du bli ersättningsskyldig. Då kan du välja mellan att betala för att Trobo ska åtgärda skadorna som finns eller laga/renovera själv så att lägenheten är i gott skick tills nästa hyresgäst flyttar in. Det gäller då att de åtgärder du själv gör är fackmannamässigt utförda.

    Hyresgästen som flyttar in har normalt åtta dagar på sig efter inflyttning att anmärka på fel i lägenheten som upptäcks eller på bedömningar i besiktningsprotokollet.

    I samband med att kontraktet löper ut/avflyttningsdagen sker en städbesiktning där vi bedömer om lägenheten är tillräckligt städad för att ny hyresgäst ska kunna ta över den. Även under denna besiktning kan det tillkomma anmärkningar på slitage då det oftast inte är förrän nu vi ser lägenheten utan möblemang/mattor.

    Du kan också bli tvungen att betala för flyttstädning om du inte städat ordentligt till avflyttningsdagen. Tänk på att inte städa av lägenheten för tidigt då det oftast resulterar i att vi slår ner på att den hunnit blivit ytdammig på nytt. Vi rekommenderar att städning sker några dagar innan utflytt så du även har möjlighet att städa om du får nedslag på någon punkt.

    Inredning som inte ingår i lägenheten
    Vill du lämna kvar inredning (speglar, persienner och liknande) eller överlåta eget underhåll som du gjort (golv, tapetsering, nya köksluckor, trall och liknande) till den nya hyresgästen måste ni själva komma överens om det. Hör av dig till oss så får du en blankett att fylla i eller så hittar du dessa här: Blanketterna du kan behöva - Hittar du här!

    Vanliga anmärkningar vid besiktning
    Här är en sammanställning av de vanligaste orsakerna till att en lägenhet inte godkänns vid en besiktning:
    •  fett- och nötningsfläckar på tapeter (oftast för att inte sänggavel använts)
    •  tapet- och inredningsskador efter husdjur och ritmärken på tapeter 
    •  slagskador och trasiga dörrar och garderober
    •  målning på tapet som inte är fackmannamässigt gjort
    •  tapetsering som inte är fackmannamässigt gjort
    •  sprickor och emaljskador i badkar och tvättställ
    •  fläckar och brännmärken på golvmattor
    •  trasiga inredningsdetaljer i kyl och frys
    •  sanitära skador med lukt efter husdjur eller rökning.
    • flammiga väggar som inte blivit fackmannamässigt gjort
    Vad betyder fackmannamässigt? - Läs mer här!
    Trosabygdens bostäder kundservice
    (Uppdaterad )
Inlägget är stängt för ytterligare kommentarer.