Varningar vid validering av GTFS

Hej!

Jättebra att ni släppt GTFS-data. Jag försöker importera tidtabellsdatat till Visum. Det är ett program för att modellera hur resenärer väljer att resa i ett framtida scenarie. Tyvärr så kraschar importen. Då testade jag att validera GTFS-datan med "feedvalidator" från:
http://code.google.com/p/googletransitdatafeed/...
Jag fick 27567 varningar. De flesta är inte så alllvarliga men det borde gås igenom. Jag kan skicka logfilen om det hjälper.

Med vänliga hälsningar
Josef Andersson

Kommentarer

  • Hej Josef!
    Tråkigt att höra att importen kraschar. Det är svårt att säga direkt vad det kan bero på. Det kan ju både vara felaktig data, en bugg i importen eller att Visum inte är designat för att klara så stora importer.

    Vi kör valideringsverktyg innan vi publicerar filerna, och vi är medvetna om de enormt många varningarna. Dessa har ett antal olika anledningar, några är rena avrundningsfel på kortare sträckor eftersom tidsupplösningen ligger på minutnivå. Andra fel beror i grunden på att en del av trafikhuvudmännens planeringssytem inte stödjer tidsplanering på hållplatsnivå.
    Vi strävar efter att få bättre leveranser ifrån källorna, men det är inte alltid möjligt att förbättra kvalitén med de system som används idag.
    Så dessvärre kommer vi att behöva leva med många av varningarna.
    Dock så finns det troligtvis även andra varningar som borde kunna gå att åtgärda, så om du hittar någon specifik data som är fel så får du gärna rapportera den.

    Med vänlig hälsning
    Lars

  • Hej Lars!

    Tack för snabbt svar. Jag ville mest kolla med er innan jag tar upp det med PTV. (De som gör Visum).
    Jag testade att avgränsa till endast SL innan jag importerar till Visum och då fungerade det bra. Jag ska testa att lägga på en operatör i taget för att försöka isolera problemet. Jag återkommer om jag hittar något konstigt.

    De flesta varningarna är ju inte så allvarliga så det ska nog gå att leva med. Om något så skulle det ju kunna vara bra att kolla in varningarna för hög hastighet. Det var ju inte så många som var över 150 km/h. (Såvida varningarna är sorterade i fallande hastighet)

    Med vänlig hälsning
    Josef

  • Hej Josef!
    Tack, du får gärna skicka in om du hittar något specifikt fel.

    Angående höga hastigheter så behandlas en del av vår produktionsavdelning innan de kommer ut. Men i de fall de beror på brister i trafikoperatörens planeringsverktyg så är det inte så mycket som går att göra åt det, eftersom det blir fel igen i nästa uppdatering. Vi kan bara hoppas att tiden till slut tar ut sin rätt och att dessa planeringsverktyg då kan bytas ut.

    /Lars

  • Hej Lars!

    Nej jag förstår. Ni kan väl inte göra mer än att påpeka för operatörerna vilka brister som finns. Sen är det väl upp till dem och se om det går att förbättra kvaliten. Det ligger ju i deras intresse att publicerat material stämmer.

    /Josef