Var finns koden?

Jag tyckte det verkade fantastikt med trafiklab när jag först såg att det fanns, men så går man in och kikar runt och konstaterar att massa användare skapat projekt som är taggade och skrivit vad de gör osv - men sen då? Jag trodde folk delade med sig med sin kod på sidan men tanken är bara att man ska skriva att man gjort något utan att faktiskt visa vad... eller?

Det blir ju lite som att uppfinna hjulet en miljon gånger om alla ska skriva ett hyffsat simpelt program som alla vill att det gör samma sak, men alla får skriva det på nytt eftersom koden inte finns tillgänglig. Här och var på github eller någon blog har jag sett att folk postar sin kod och en bild på projektet kanske osv, men vore det inte roligare/bättre om det fanns på eran sida direkt?

Eller har jag missat något?

Mvh Johan

Kommentarer

  • Hej Johan,

    Tack så mycket för din fråga! Jag förstår att det finns intresse för att få läsa kod som andra skrivit.

    Vi tänker att det inte finns en bra anledning till att lagra kod på Trafiklab, det finns tjänster med hemsidor som är bättre lämpade för det, t.ex. Github, Gitlab och Bitbucket. Trafiklabs fokus ligger på att tillhandahålla API:er för kollektivtrafiken i Sverige.

    För närvarande kan utvecklare lämna länkar till deras projekt (t.ex. Github/Gitlab) i "fritextfältet" för deras projektbeskrivning. Till exempel, Github-sidan för den välkända reseplaneraren, STHLM Traveling, kan du hitta via följande länk:
    https://github.com/johannilsson/sthlmtraveling

    I framtiden kommer vi att redesigna Trafiklabs webbsida och göra det mer tydligt att man gärna får länka till projektets källkod. Ibland kan det vara så att utvecklare inte vill dela med sig av sin kod på grund av att de tjänar pengar av sina projekt.

    Men tack så mycket för ditt förslag i alla fall! Vi funderar också på att lägga till en sida med implementationsguider i framtiden. Implementationsguiderna kommer att förklara de generella användningsfallen av våra API:er.

    Ha en trevlig dag!

    Med vänlig hälsning,
    Elena
    Team Trafiklab