Väldigt pinsamt, Komma igång?

Hejsan,

Jag har verkligen aldrig jobbat med API:er eller liknande.
Det jag har är några enkla frågor för att komma igång.

Jag har en informationsskärm som jag vill visa avgångstider för buss från en speciell hållplats på denna skärm. Jag kan synka SL:s egna realtidstabell men det ser ut si sådär.

Jag ser att det finns olika API:er här som kan passa bättre, dessa består då av en webadress?

Men vad kostar det att använda API:et? Vart eller hur betalas det?

Tacksam för svar och ursäkta dumma frågor!

Kommentarer

  • Halloj Patrik!

    Att använda sig av API:er på Trafiklab är kostnadsfritt. Beroende på vilket API man använder sig av finns det vissa regler man bör följa (t.ex. uppge datakälla i din applikation), dessa kan man läsa mer om i licens-delen av ett APIs dokumentation.

    För att bygga din egen applikation som använder sig av ett API på Trafiklab krävs det viss kunskap inom programmering. Du har rätt i att man (i de flesta API:erna) hämtar information genom att besöka en webbadress, och det är meningen att dessa blir besökta automatiskt av ett program som man själv bygger. På det sättet kan man låta sitt program gå igenom datan som man fick av anropet till webbadressen, vilket man sedan kan presentera på ett snyggare sätt än SL:s egna realtidstabell. 😉

    Du skulle kunna pröva att skapa ett projekt och hämta en nyckel för API:et Stolptidtabeller 2 för att leka runt lite med hur anrop görs manuellt i din webbläsare, och sedan kanske automatisera det i något programmeringsspråk.

    // Kevin
    Team Trafiklab