Vagnsnummer i SL realtidsinformation

Hej!

Jag skulle vara intresserad av att få ut vagnsnummer för de bussturer (primärt) som visas i SLs realtidsinformation. Alltså inte bara visa att "Buss 163 mot Bredäng kommer till Fruängen om 3 minuter", utan också att denna tur körs av vagnsnummer 4711. (Så kanske man sedan kan integrera mot någon bussnörd-sajt för att få fram fakta och bilder på aktuell buss.. 😃 )

Nånstans i de interna trafikledningssystemen måste ju vagnsnummer finnas - så det vore väl "bara" att låta det hänga med när realtidsdatat exponeras externt? Så länge inga förarnummer et.c finns med borde inte GDPR spöka heller...

Kommentarer

  • Hej Lars,

    Tack så mycket för din fråga! Vi har tagit emot ditt ärende och tilldelat det till SL.

    Med vänlig hälsning,
    Elena
    Team Trafiklab
  • Hej!

    Det är en bra idé. Vissa av våra nuvarande trafikavtal för busstrafik hindrar idag att vi exponerar fordonsidentitet. I modernare avtal skrivs detta krav på sekretess förhoppningsvis inte in och då kan vi exponera all data som krävs för att skapa de tjänster som resenärer eller andra intressenter har behov av.

    Med vänlig hälsning