Tunnelbaneuppgångar gps-koordinater

Finns det några planer på att släppa gps-koordinaterna för tunnelbaneuppgångar?

Jag utvecklar ResLeden, en app främst för personer med autism, adhd eller andra kognitiva nedsättningar. Ett återkommande klagomål från denna målgrupp när vi gör tester är att det är svårt att välja uppgång, vilket blir ett ytterligare stressmoment under resan för en redan hårt prövad målgrupp.

Läste i ett inlägg för ett år datan kring uppgångar (stationsentreer?) finns, men inte släpps. Varför?

Kommentarer

  • Hej,

    innan vi gör GPS-koordinaterna för stationsentréer publika behöver vi gå igenom detta data för att säkerställa kvaliteten.

    Det finns i nuläget en hel del av datat som av olika anledningar inte är helt överensstämmande med verkligheten och detta bör förstås åtgärdas innan datat blir publikt.

    Detta är en prioriterad fråga, men jag kan i dagsläget inte säga exakt när det blir klart.

    Andreas Pettersson

  • Detta är även en högst önskvärd och användbar funktion av resenärer utan nedsättningar. Vi vill gärna se detta snart.

  • ping, är projektet levande? Kommer det att hända snart eller måste vi ut o åka själv..? ;-)

  • Ping, någon från SL som kan uppdatera oss på status på uppgångsarbetet?

  • Tills vi får detta från SL har jag skapat en wiki-sida så att vi kan crowd-source:a fram denna info. Jag har lagt in några värden, men alla kan hjälpa till att lägga in nya uppgångar t.ex. såhär:

    gå till eniro kartor.
    i menyn till höger tryck "mer" och "ingång T-bana"
    högerklicka på platsen på kartan och välj "GPS-koordinater"
    rätta till positionen om du vet med dig att den på eniro är fel (det händer!)

    lägg in på https://sv.wikipedia.org/wiki/Tunnelbaneuppgångar_i_Stockholm

    Bäst vore såklart om SL själva kunde dela med sig av infon, men det här kanske kan vara till hjälp för någon fram tills dess.

  • Den blev visst flyttad hit:

    https://sv.wikipedia.org/wiki/Anv%C3%A4ndare:Ma...

    Eftersom det inte ansågs tillräckligt intressant för wikipedia...

  • Ett bra initiativ att crowdsourca, men datat som läggs in bör vara fri, tex mappat genom att man varit på platsen annars blir det svårt att använda sig av i andra tjänster. Att använda tex Eniro som källa innebär att man använder någon annans data, såvida inte tex Eniro tillåter detta utan att källa anges.

  • Hej Hampus/Joel,
    Jag kan förstå att ni är intresserade av uppgångarnas placering, det är bra för resenärerna att känna till. Du har kanske sätt att Nobinas app Res i Stockholm har dom utsatta. Även Resrobot skulle nog kunna dra nytta av den informationen.
    Tyvärr, är det så att undantagsfalls kan uppgångar stängas och nya tillkomma som exempelvis vid Citybanans bygge vid Odenplan och T-centralen. Därför behöver man även viss löpande information från SL.

    Din fråga om status på tillhandahållandet av datat kan jag inte svara på, utan den får SL återkomma till.

    Med vänlig hälsning, Åke

  • Håller med Johan, bäst att markera själv på kartan vart man vet att stationen är (med inspiration av Eniros ikoner kanske) och sedan ta lon/lat själv. Men det är ju såklart ingen som kan veta varifrån en GPS-koordinat kommer så det lär inte spela så stor roll i praktiken. Uppgången är ju där, man kan se det på vilka kartor som helst, eller åka dit och kika, och att samla ihop den datan och lägga ut kan omöjligt vara olagligt eller opassande.

    Som du säger Åke, status på en uppgång kan ju variera och bör finnas i ett framtida API, men just nu är det bättre att ha uppgångarnas position oavsett status än ingenting alls.

  • Nu har jag lagt in alla tunnelbanestationer där det finns flera uppgångar, uppgångarna är utspridda, eller kan vara svåra att hitta till i dokumentet i min tidigare kommentar. Jag har samlat in datat själv så vem som helst får använda det fritt men på egen risk (vissa uppgångar kan vara stängda för ombyggnad som Åke påpekade).

    Jag kommer t.ex. att använda dem som "undantag" från stations-positionerna från APIerna ResRobot och SL Reseplanerare. Med ResRobot bör man först ta bort strängen " T-bana (Stockholm kn)" från svaret, innan man jämför med strängarna i tabellen ovan. Jag kan dela med mig av exempelkod om någon vill ha den.