Till senaste kommentaren
Detta inlägg är gammalt och kan innehålla inaktuell information.
Kommentaren du söker har flyttats till en ny diskussion, eller är borttagen.

Svåranvända data från resrobot stolptidtabeller

Hej, det här är förmodligen ett problem relaterat till hur Östgötatrafiken definierar sina linjer, men jag börjar med att lyfta problemet mot er. Ni kanske har bra kontaktvägar för att föra vidare problem med grunddatat?

Jag har precis börjat titta på API Resrobot Stolptidtabeller för att kunna skapa en app som visar aktuella avgångar och förseningar för vald hållplats. Det första problemet är naturligtvis att Östgötatrafiken inte verkar bidra med realtidsdata, vilket redan det gör användandet ganska ointressant. Men det problem jag vill ta upp här är ett annat, nämligen att för bussar längs tex linje 1 i Linköping (exempelvis hållplatsid 7453815) så rapporteras alla bussar med samma riktning. Det visar sig att linje 1 går så att säga fram och tillbaka och både börjar och slutar med hållplats Stenåldersgatan. Bussar ute i trafiken är ju av naturliga skäl inte skyltade på det här sättet utan visar tydligt åt vilket håll de går, men från det data resrobot genererar blir det väldigt svårt att reda ut åt vilket håll en viss buss går. Jag förstår problematiken med den här typen av tidtabell, men riktningen skulle behöva anges mer likt hur bussar i trafik faktiskt skyltar än hårt kopplat till tidtabellens ändhållplats.

Kommentarer

  • Hej Patrik!
    Ja, du visar ju att du förstår problematiken, så jag behöver inte förklara den mer.
    Svaret just nu är att den data som anger riktning mot inte finns i Resrobot. Inte heller den data som säger vilken hållplatsstolpe som bussen stannar vid på hålllplatsen.

    Detta är saker som ligger för att utredas, så någon gång i framtiden kan detta bli bättre.
    Även realtid utreds.

    / Lars

  • Hej Lars,

    Tack för snabbt svar. Jag tycker initiativet med ett öppet API för trafikdata är bra, och hoppas verkligen att utvecklingen fortsätter. I dagsläget går det ju tyvärr inte riktigt att jämföra med det interna data som till exempel Östgötatrafikens egen app har tillgång till. I slutändan borde det vara positivt för alla parter att släppa informationen fri och medverka till att det skapas valfrihet till sättet att konsumera den här typen av samhällsinformation på. Andra trafikbolag bidrar ju till exempel redan med realtidsdata till resrobot så det är väl bara att hoppas att även Östgötatrafiken inser nyttan med det och hoppar på tåget.

  • Hej Patrik!
    Öppen data är fortfarande nytt för branschen, och ingen som hade en tanke på det när systemen byggdes, där av finns det många utmaningar för att få ut data.
    Östgötatrafiken upplever jag till att ha viljan att komma ut med mer data, och därmed så tror jag vi kan se en positiv utveckling framåt.

    / Lars

Kommentera eller skriv ett nytt inlägg

Ditt namn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.