Stationsnummer

Hej,

Jag ser att ni har lanserat stationsnummer. Det jag är ute efter är stationsnummer samt x och y koordinater. Så hållplats, stationsnummer, y och x koordinater är intressant.

Hur kan jag få tillgång till dessa och vilket API gäller för det?

Mvh
Jon

Kommentarer

  • Hej Jon,
    Vilka typer av stationer är du intresserad av? För en specifik region eller hela landet? Enbart tåg?

    Hälsningar
    Kenneth
    Team Trafiklab
  • Hej,

    Tack för snabbt svar

    Detta gäller faktiskt kajplatser för båttrafik. T.ex Klara Mälarstrand, Långholmen etc. Det är först och främst Stockholm, men det kommer bli intressant med hela landet framöver.
  • Hej igen,
    I API:et GTFS Sverige 2 finns hela Sveriges kollektivtrafik samlat. I zip-filen som du kan ladda hem finns det en stops.txt. Där finns rikshållplatsid, Namn på hållplatsen och koordinater. Börja där och se om det möter ditt behov.

    Exempel från den filen:
    stop_id,stop_name,stop_lat,stop_lon,location_type
    100000351,Tornio På Gränsen Rajala,65.843294,24.145138,
    100000831,Tornio linja-autoasema,65.841595,24.143679,
    740000001,Stockholm Centralstation,59.330140,18.058155,
    740000002,Göteborg Centralstation,57.708895,11.973479,
    740000003,Malmö Centralstation,55.609458,13.000913,
    740000004,Alvesta station,56.898781,14.556319,
    740000005,Uppsala Centralstation,59.858534,17.646086,
    740000006,Hässleholm Centralstation,56.157760,13.763139,

    Hälsningar
    Kenneth
    Team Trafiklab
  • Hej, vad bra - jag ska testa detta.

    Tack!
  • Hej igen Kenneth,

    Det gav mig bra information, dock saknar jag några viktiga delar som trafikslag samt län.

    Jag har en gammal fil från 10 år sedan som har gett mig följande:

    Rikshållsplatsnr
    Trafikslag
    Hållplatsnamn
    Koordinat N
    Koordinat E
    Län
    Kommun
    Orts nr

    Utav dessa fält i stop.txt får jag ju hållplatsnamn och rikshållsplats samt koordinater men jag saknar trafikslag och län. Kan jag hitta det någonstans på ett enkelt sätt?

  • Hej igen,
    Vissa av dessa uppgifter finns inte i GTFS-filerna.

    Län kan du till exempel hitta via ett google API (County, Administrative area level 2) https://developers.google.com/maps/documentation/geocoding/start?csw=1#reverse)

    Du skulle också kunna använda dig av geonames.org som har ett API som liknar Google geocoding.

    Alternativt kanske Lantmäteriet har nåt data där du kan lista ut, län, kommun och orts nr utifrån koordinater.

    Trafikslag kan du hitta GTFS Sverige 2 via route_type i routes.txt. Du kan då koppla trips och stop_times för att hitta vilken stops som är till för färjor

    Route_type = 4 - Ferry. Used for short- and long-distance boat service.

    Hälsningar
    Kenneth
    Team Trafiklab
  • Hej Kenneth,

    Tack för informationen. Eventuellt klarar jag mig bra på att bara få ut Route_type... dock kollar jag i routes.txt och kolumnen route_type har bara värdena "xxx" värden, och närmst ligger 401 om man ska kolla på något som börjar med "4". Antalet route_types 401 är bara 7 stycken. Känns som det är felaktigt, eller så kollar jag på fel ställe. Någon idé?

    Grymt tacksam för din hjälp!

    Mvh
    Jon
  • Hej igen, tror jag hittade det... "4" låg i route_short_name, jag ska ge det ett försök.

    Tack igen.
  • Nu fastnade jag i alla fall. Jag kan inte "mappa" något mellan Routes och stop_times. I routes har jag Route_ID och i stop_times har jag trip_id... så jag kan inte koppla dessa för att få in route_type till stop_times och därefter vidare till "stops".

    Tacksam för rådgivning.
  • route_type för båtar är 1000, inte 4 eller 401.
    route_short_name är linjenummer och inget annat.
    För att mappa melan routes.txt och stop_times.txt måste du använda trips.txt
    route_id finns i routes.txt och trips.txt, trip_id finns i trips.txt och stop_times.txt
  • Markus, tack för svaret. Ger mig på detta under morgondagen och återkommer om jag fastnar i något mer! 😉 Tack!
  • Hej Magnus och Jon,
    Ber om ursäkt Jon om jag skickade ut dig på villospår! Jag är djupt försjunken i vårt andra API GTFS Regional där vi inte har Extended GTFS Route_Types.

    Tack Markus för rättelsen en guldstjärna till dig! Fortsätter du så här så kommer jag nominera dig till årets Trafiklabhjälte!

    Hälsningar
    Kenneth

    Team Trafiklab