Spårnummer/busshållplats vid reseplanering

Hej,
Jag använder idag https://api.resrobot.se/v2/trip för att planera en resa från A till B samt https://api.resrobot.se/v2/departureBoard för att visa avgångar från en viss station.

Via departureBoard får jag värdet "rtTrack" i mitt svar, men inte när jag använder trip. Kan man kombinera dessa för att t.ex. visa vilken busshållplats en resa börjar vid?

Kommentarer

  • Hej Oskar,
    För spårbunden trafiken går detta bra. Dock står detta nämnt i dokumentationen: "Värdet på spåret (ej pendeltåg SL på Stockholm Central)". Jag vet att detta gällde innan Stockholm City öppnades men har inte hunnit kolla hur det ser ut idag.

    Hälsningar
    Kenneth
    Team Trafiklab
  • Hej,
    Det är primärt för bussar som detta är ett problem. En stor busshållplats, t.ex. Slussen, kan ha över 20 busshållplatser och det är då denna information behövs, speciellt om skyltningen på plats är bristfällig. Informationen om vilken hållplats bussarna går från finns som sagt i departureBoard. Jag skulle manuellt kunna matcha avgångar med den resa jag planerat, men det borde gå att göra direkt i api't. Eller är det två helt skilja datakällor?
  • Hej igen Oskar,
    Tyvärr är det så att det separata datakällor.

    Hälsningar
    Kenneth
    Team Trafiklab
  • Hej,
    Finns det möjlighet att inkludera dem, även om det kräver en del arbete? Jag vet inte hur api't är uppbyggt idag, men datat finns och borde kunna kombineras.

    Hur fungerar trafiklab/resrobot som organisation? Vi skulle gärna betala för en sådan implementation om insatsen är rimlig. Kontakta mig gärna direkt via mail för fortsatt diskussion.

    /Oskar
  • Hej igen Oskar,
    Tyvärr är detta önskemål (rent arbetsmässigt) inte en trivial sak att inför.

    Jag har nu hört runt i organisationen och tyvärr är vi i dagsläget inte rustade att ta emot den här typen av beställningar/uppdrag.

    Hälsningar
    Kenneth
    Team Trafiklab