SL Reseplaneraren: tariffMessages kommer inte med i alla resultat

Om jag söker t.ex Uppsala C till Stockholm C, så får man ett tariffMessage om att det krävs både UL och SL biljetter på resan.
Problemet är att detta meddelande inte kommer med i alla resultat, bland får man det, ibland inte. Gör man om exakt samma anrop igen så kan den komma med, ibland inte, lite 50/50. Så nåt är inte riktigt rätt här. Känns som detta meddelande skall dyka upp på alla anrop mellan dom stationerna då kriterierna ej ändras.

Kommentarer

  • Hej Robert. Jag har tyvärr svårt att reproducera ditt problem. Skulle du kunna bifoga ett exempel?

    Stefan

  • Jag upplever samma problem (tror jag).
    Ett exempel på ett sådant request är:
    https://api.trafiklab.se/sl/reseplanerare.json?......

    När jag skickade detta request klockan 20:33 så fanns det ett tariffMessage för resan som börjar 20:53, men när jag testade igen klockan 20:35 (med exakt samma request) fanns det inget tariffMessage för den resan. Klockan 20:39 dök tariffMessaget upp igen.
    Jag håller med Robert, något är inte riktigt rätt här.

  • Hej!

    I dokumentationen står det:

    "TariffMessages, som innehåller anmärkningar kopplat till pris, tex för resa till Bålsta kommer en varningstext om att det kostar extra. Anmärkningarna bör visas lika tydligt som störningar, se reseplaneraren på sl.se."

    Jag håller med om att det är lite konstigt att TariffMessages bara finns med ibland på resan Uppsala C till Stockholm C då det alltid kräver UL och SL biljetter på den resan, vilket är en "...anmärkning kopplat till pris...". Om det ska vara så, alltså att meddelandet visas ibland, så måste dokumentationen uppdateras och förklara detta. Det kommer en ny reseplanerare snart med ny dokumentation så jag hoppas det är uppdaterat där.

    Vi tar med oss detta till SL i deras jobb med de nya API:erna.

    /Martin

    Team Trafiklab